Gå til innhold

Agfa 5TI - istedet for Ixus 40?

Anbefalte innlegg

Min samboer var på Elkjøp idag, for å kjøpe ett Canon Ixus 40. De hadde (selvfølgelig) ikke det inne, og hadde heller ikke peiling på når de evt. fikk det inn igjen.

Hun ble istedet tilbudt ett Agfa 5TI kamera til samme pris. Dette er ett kamera jeg aldri har hørt om (står heller ingen Agfa kameraer i produktguiden her på Akam?).

Utifra hva jeg kunne lese meg til på Elkjøp's sider er dette hovedtrekkene:

-5.2 megapixler

-2,5" LCD

-3x optisk zoom

-Bruker SD minnekort

Her er kamerainfo på Elkjøp.

Finner ikke en eneste anmeldelse av dette (eller andre Agfa kameraer) kameraet på noen av de sidene jeg normalt ferdes på (Akam, steve's, dpreview, dcresource, megapixel, osv.). Heller ikke på Agfa sine egne sider fant jeg noen info!

Hun kjøpte det ikke, og jeg vil ikke anbefale henne å kjøpe dette kameraet - virker ikke som noe seriøst kamera når det ikke finnes noe info eller tester på det. Blir også i tvil når det kommer ett ukjent (iallefall når det gjelder digitale kameraer) merke med 5.2MP til en forholdsvis billig penge. :hmm:

Jeg så på andre kameraer på Elkjøp sin side, og de eneste alternativene jeg kom frem til under 3 500,- er enten Sony DSC-W1 eller Panasonic FX2.

Sony kameraet har en venninne av henne, og hun synes det kameraet blir for stort. Så da er det vel nesten kun Panasonic FX2 som står igjen - er det ett fullgodt alternativ til Ixus 40?

(glemte egentlig at hun vil ha ett kamera med SD kort, siden hun hadde ett A400 før som hun har kort fra - så da er Sony'en uaktuell uansett)

EDIT:

Så at også Casio Exilim Z50 ligger i samme prisklasse på Elkjøp - hvordan er det kameraet i forhold til Ixus 40/FX2?

Eneste nyere Casio kameraet jeg har noe kjennskap til, er EX-S100. En kamerat av meg har det kameraet, og jeg synes ikke det er spesielt bra på bildekvalitet.

Så, er Z50 bedre enn EX-S100 eller samme ulla?

Endret av Duddits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viser seg gang på gang at firma uten erfaring med digitalkamera, lager produkter som ikke holder mål. Agfa har så vidt meg bekjent ingen erfaring i å lage digitalkamera, og da blir jeg straks litt skeptisk. Ville ikke kjøpt det før ihvertfall to-tre tester har gitt det gode skussmål. Det mangler også noen ting som Ixus har, og ser generelt veldig billig ut.

Casio kameraene har mer støy i bildet enn Ixus sine kamera, selv om de nyeste Ixus'ene ikke helt kommer opp mot de eldre Ixus 400/430/500.

Hvis du ikke MÅ kjøpe på Elkjøp, så dra et annet sted å kjøp Ixus 40 (har ikke hørt om at det er problemer med å få tak i det), eller du kan vurdere Nikon Coolpix 4200/5200. Mindre skjerm og litt større, men bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt mye på internett etter Agfa-kameraene til Elkjøp, for å finne ut hva det er.

Kan overhode ikke finne ut at Agfa noengang har produsert disse. Får kun treff på dem hos El-kjøp.

Så jeg regner med det er noe østeuropeiske eller asiatiske saker som El-kjøp har fått tillatelse til og sette Agfa-navnet på. Vil absolutt advare mot å kjøpe dem.

Kan ikke engang finne andre kameramerker med samme utseende.

Hvis OBS eller Rimi hadde solgt dem med originalnavn hadde de sikkert kostet det halve.

Tenk bare på når du skal ha ekstra batteri. Klarer de å skaffe det.

El-kjøp klarte ikke engang skaffe batteri til min PC kjøpt hos dem. Men hos Telehuset var det ikke'no problem å skaffe det.

Men her på forumet er det flere som jobber hos El-kjøp.

De bør kunne svare på hva disse Agfa-kameraene er for noe.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke MÅ kjøpe på Elkjøp, så dra et annet sted å kjøp Ixus 40 (har ikke hørt om at det er problemer med å få tak i det)

Nei, jeg regner med at det er Elkjøp sin strategi og si at de ikke vet når eller om de får det igjen - og så prøver de å pushe på deg ett annet dårlig kamera, men som de har mye mer fortjeneste på og selge enn det annonserte produktet. (Sånn er vel hele Elkjøp på alle varer har jeg inntrykk av)

Min samboer skulle bytte en julegave og bruke pengene på Ixus 40. Hun fikk istedet pengene igjen siden de ikke hadde noe kamera som fristet - så hun står fritt til å kjøpe Ixus 40 eller ett annet kamera hvor som helst. Det var vel tilbudet på Elkjøp som fristet - fås Ixus 40 til 2 895,- i noen andre butikker evt. da?

Eller er Panasonic FX2 ett like godt valg som Ixus 40?

Lenke til kommentar

Ixus 40 tar utrolig uskarpe bilder. Har lånt dette noen dager og er meget skuffet over bildekapasiteten. Her er FX2 endel bedre uten at bildekvaliteten er helt på topp her heller. Agfa kamera har jeg liten erfaring, men agfat4ti har jeg hatt på hjemlån noen dager og dette tar faktisk bedre bilder enn Ixus 40. Jeg skjønner likevel de som velger Ixus 40 rett og slett fordi dette er meget lekkert, har stor skjerm og fordi det heter Ixus. Men billedkvaliteten er en stor skuffelse i forhold til både fx2 og eldre ixus modeller.

Lenke til kommentar

Hadde selv tenkt å kjøpe Ixus 40, jeg har Ixus 400 fra før. Var veldig skuffet over at de har valgt å bruke en mindre CCD brikke, merker svært godt på filmene at i mørke omgivelser så blir filmen fra Ixus 40 svakere enn fra Ixus 400. I tillegg så er bildekvaliteten et hakk dårligere, myke hjørner og mer kromatisk abbersjon. Blitsen er også i svakeste laget, men den lader kjappere enn Ixus 400.

Sjekket selv Elkjøp i Stavanger, de hadde den heller ikke inne, han sa faktisk at den var bestillingsvare og at de kunne ha den 12 januar.

Hvis du vil ha dette kamera på Elkjøp til denne prisen så er jeg rimelig sikker på at de kan holde av et til deg når de får det inn. I følge annonse reglene dems så lover de å skaffe deg angitt produkt til den prisen som står i annonsen, eller tilsvarende vare hvis de ikke har produktet inne hvis du krever dette inne 3 dager fra annonse start.

Det vil si at hvis du går innom Elkjøp i morgen så skal du kunne kreve å få Ixus 40 til 2895 når de får det inn, de vil sikkert tilby "tilsvarende" kamera, men det finnes jo ikke, ingen kamera er helt like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...