Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54GS + Thomson Speedtouch 510i=trøbbel!

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har fått god hjelp på dette forumet tidligere, så jeg prøver igjen. Håper det er noen der ute som er så hjelpsomme og hjelper meg denne gangen også :w00t:

Jeg har nylig gått til anskaffelse av bredbånd fra Nextgentel (1300/384) og fikk tilsendt en Thomson Speedtouch 510i. På grunn av stort hus og liten motivasjon for kabling ( :p ), så har jeg kjøpt meg en Linksys WRT54GS trådløs router som jeg tenkte jeg skulle få installert.

Før den trådløse routeren kobles til så funker alt som det skal.

Jeg kobler til den trådløse routeren som det står i instruksjonen og kjører setup, alt i henhold til instruks. Alt ser fint og flott ut, helt til jeg faktisk skal prøve den trådløse forbindelsen....

Laptopen min er stilt inn riktig og alt ser ut til å være greit, helt til laptopen skal "accuering network address". Da vil den ikke mer og jeg får beskjed om at det er "limited or no network access". Går inn og prøver å "repair" under status på nettverkskortet, men det stopper opp når man kommer til "Renewing IP"... :thumbdown:

Hva har jeg gjort galt? Laptopen finner nettverket som er opprettet og klarer å logge seg på, men jeg får f.eks ikke brukt Internett.

Hva skal jeg gjøre? Er det noen som kan gi meg en litt detaljert instruks på hvordan man går fram for å få Linksys WRT54GS til å virke sammen med ADSL-modemet fra Nextgentel (Thomson Speedtouch 510i)?

Har lest litt her på forumet og noe som dukker opp til stadighet er DCHP eller hva det nå kalles :blush: Kan noen hjelpe?

Takk folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å supplere litt med opplysninger:

Thomson Speedtouch 510i er koblet til ADSL-uttaket. Fra Speedtouch'en går det kabel inn i "internett"-porten på Linksys WRT54GS. Også er det å få signalet trådløst ut... der har vi et problem... Kobler jeg meg med kabel direkte inn på en av de fire portene i Linksysen så funker alt som vanlig... Men trådløst er håpløst :p

Lenke til kommentar

DHCP=Dynamic Host Configuration Protocol.

DHCP-serveren deler automatisk ut IP-adresse (Inkl. gateway-adresse og DNS-settings ) til maskiner som er satt opp for automatisk konfigurasjon ("Obtain Automatically" under TCP/IP-settings på nettverksforbindelsen).

Det er 2 måter (minst) du kan sette opp dette på:

1.: Den "late" måten:

-Koble WAN-porten på WRT54GS til en av LAN-portene på Speedtouch-modemet. La Speedtouchen stå på 10.0.0.1 eller hva det nå er.

-Sett WAN på WRT54GS til "Automatic config" (DHCP)

-La LAN-settingene på WRT54GS være default (192.168.1.1) og enable DHCP-server.

Denne metoden gir dobbel-NAT, dvs dataene blir omsatt til et nytt subnett 2 ganger på veien ut/inn.

2. Den "elegante" måten:

-Koble en av LAN-portene på WRT54GS til en LAN-port på Speedtouchen

-Disable WAN-siden på WRT54GS

-Sett LAN-siden på WRT54GS til en adresse i rangen til Speedtouchen, f.eks. 10.0.0.10. Sett gateway=adressen til Speedtouchen.

-Disable DHCP-server på WRT54G.

WRT54GS virker nå som et rent aksesspunkt, ingen NAT i denne, kun i Speedtouchen, og PCene får IP fra Speedtouch-modemet.

Lenke til kommentar

Okey.

Litt mye WAN, LAN og slikt her :cry:

Kommer etterhvert også til å få IP-telefoni fra Telio og må koble en adapter til en LAN-port. Hvordan skal hele greia settes opp da?

På Speedtouch'en er det kun 1 WAN (internett-inn-port:)) og 1 LAN-port... på WRT54GS er det 1 WAN (internett-inn-port:)) og 4 LAN-porter.

Et flott og elegant og helst så enkelt som mulig oppsett ønskes :) Husk at jeg ikke er noe datageni :innocent:

Lenke til kommentar
For å supplere litt med opplysninger:

Thomson Speedtouch 510i er koblet til ADSL-uttaket. Fra Speedtouch'en går det kabel inn i "internett"-porten på Linksys WRT54GS. Også er det å få signalet trådløst ut... der har vi et problem... Kobler jeg meg med kabel direkte inn på en av de fire portene i Linksysen så funker alt som vanlig... Men trådløst er håpløst :p

Hmmm...

Det du skriver her tyder på at dette er et rent trådløst problem.

Forsøk å bytte kanal, enten til 1 eller 11.

Husk: All troubleshooting uten kryptering eller MAC-filtrering og med Broadcast SSID på.

Lenke til kommentar

Det er også noe jeg ikke har funnet ut av.

Har et 3COM PC-kort til laptopen og finner ikke ut hvor man kan velge hvilken kanal den skal "lytte" på... Det rare her er jo at den finner det trådløse nettverket, viser at signalstyrken er excellent og delvis "logger" seg på. Men den får ikke utdelt noe IP, så da får jeg ikke brukt nettet....

Noen løsning? Hvor går man hvis man skal sjekke hvilken kanal kortet benytter? Har prøvd å lete i innstillingene både på nettverkstilkoblingen og selve kortet, men finner det ikke. Vet at en del kort kommer med egen programvare for styring av dette, men det fulgte ikke med noe slikt med dette kortet.

Lenke til kommentar
Har et 3COM PC-kort til laptopen og finner ikke ut hvor man kan velge hvilken kanal den skal "lytte" på... Det rare her er jo at den finner det trådløse nettverket, viser at signalstyrken er excellent og delvis "logger" seg på. Men den får ikke utdelt noe IP, så da får jeg ikke brukt nettet....

Det er i ruteren du må bytte kanal, under Wireless.

Klienten scanner alle kanalene og viser/kobler seg til det nettet som måtte finnes.

Grunnen til at jeg foreslår å bytte kanal er at du kan ha problemer med interferens fra andre nett, særlig om du bruker kanal 6 som er default.

Denne survey-funksjonen indikerer for mange klienter, slik jeg har forstått det, total mengde RF, ikke kun det brukbare signalet. Ved å bytte kanal kan du få bedre forhold.

Lenke til kommentar
Det rare her er jo at den finner det trådløse nettverket, viser at signalstyrken er excellent og delvis "logger" seg på. Men den får ikke utdelt noe IP, så da får jeg ikke brukt nettet....

Du har ikke fått skrudd på mac-adressefiltrering? Det kan gi et slikt symtom.

Og det er ditt nett og ikke naboens du finner?

Lenke til kommentar

Har prøvd kanal 1,2,3, og 11.... Ingen hell der heller.

Kjernen i problemet her er nok at Linksysen ikke klarer å få delt ut en IP-adresse til meg, slik at jeg får full tilgang til nettet. Plug and Play hadde vært noe nå :yes:

Lenke til kommentar

Jada, dette er mitt eget nett. Vet det siden jeg har mitt navn som SSID :D

Er det en her som kan gi meg et trinn for trinn -opplegg for hvordan jeg skal få dette opp igjen? Linksysen er nyinnkjøpt, hadde en philips trådløs router kjøpt på Elkjøp tidligere, men det var dårlig rekkevidde på denne. På Philips'en var det bare å sette den opp som anvist, også var man på nett.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig med Linksysen... Trodde det bare var å plugge i, og kjøre installasjon, også var man på nett jeg... men neida :(

Lenke til kommentar
Har prøvd kanal 1,2,3, og 11.... Ingen hell der heller.

Kjernen i problemet her er nok at Linksysen ikke klarer å få delt ut en IP-adresse til meg, slik at jeg får full tilgang til nettet. Plug and Play hadde vært noe nå :yes:

Trådløs og LAN-porter er samme sak. Greier den å dele ut til wirede klienter skal den greie å dele ut til trådløse også.

Virker som det er noe mygel med det trådløse. Har du siste versjon driver for PCMCIA-kortet?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig med Linksysen... Trodde det bare var å plugge i, og kjøre installasjon, også var man på nett jeg... men neida :(

Ta og resett den til fabrikkinnstilliger og prøv igjen, er du fersk er det lett og mekke litt overallt og tilslutt aner man ikke hva man har gjort.

Lenke til kommentar

Pratet med Nextgentel og det er visst noe feil med routeren (Thomson Speedtouch 510i) de har sendt meg. Så de skal sende ny. Inntil videre så må jeg klare meg uten nett.

Noen som vet hvor man kan få tak i eldre versjoner av fw til Linksys WRT54GS? Bruker nyeste nå som er versjon 3.37.2, men det er kanskje lurt å gå tilbake noen versjoner? Vet at en av de første versjonene til denne var 2.07...

Vil dette hjelpe? Noen som vet hvor man kan få tak i denne?

Lenke til kommentar
Vil dette hjelpe? Noen som vet hvor man kan få tak i denne?

Nei, det er ikke noe feil på den firmwaren svjv. Fungerer utmerket på min router.

Hvordan har du konfigurert Linksysen? via webkonfigen? Funke den mot nett hvis du bruker kabel? Nyeste driver til kortet og har du prøvd og resette den?

Lenke til kommentar

For å få mitt Speedtouch 510 modem til å virke med min Linksys WRT54G (ikke GS), måtte jeg tvinge modemet til å kjøre 10 mbit på LAN-porten (ikke 10/100).

Hos meg har jeg satt opp modemet som en bridge og kobler opp med PPPOE via routeren (har Telenor...). Det er nok generelt lurt å la routeren ta seg av all oppkobling, dermed kobler du modemet i WAN-porten.

Modemet (Speedtouch) har et eget ganske avansert oppsett via eget webgrensesnitt (http://10.0.0.138 som standard), det kan være verdt å ta en titt. Det beste er om du kan bruke det som bridge (Linksysen kobler opp).

Internett virker fortsatt med kabel rett i modemet?

Forresten denne linken burde sende deg til en oversikt over forskjellige versjoner av firmwaren.

Endret av Solidox_
Lenke til kommentar
Ja, internett virker hvis jeg sitter med kabel fra min laptop inn i f.eks. LAN-porten på Linksys'en. Er kun den trådløse forbindelsen som ikke vil fungere.

Hva kan det være??

Du kan jo prøve å sette en fast ip-adresse på det trådløse nettverkskortet og se om du får kontakt med basestasjonen.

Den må ligne på den du evnt. skulle hatt av DHCP-serveren på basen og basens egen adresse. Hvis basen f.eks. deler ut ip-adresser mellom 192.168.0.1 og 192.168.0.50 med subnet 255.255.255.0, så kan du sette din faste til 192.168.0.100 med subnet 255.255.255.0.

Det skal være nok til å få kontakt med basestasjonen (webgrensesnittet), men ikke internett uten videre oppsett. Hvis det virker med fast adresse, er det noe tull med DHCP-serveren. Da må du se over internettoppsettet ditt og holde styr på om det er modemet eller basen som deler ut ip-adresser.

Du kan også se etter nye drivere til det trådløse nettverkskortet ditt, kan jo alltids hende at det hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...