Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdere pris på skade..


Marvil

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål (helt OT, men min tråd og slikt, og gidder ikke starte ny tråd for alle småtingene jeg lurer på (håper det er greit)):

 

Understyring: Skjer lite om man vrir på rattet (f.eks om man er tungt lastet bak) ?

Overstyring: Skjer alt for mye når man vrir på rattet (f.eks om man bremser og all vekt blir lagt på fremdekkene) ?

 

Stemmer det..? Evt har noen en grei betegnelse..? Merka at bilen var helt feil lasta når jeg var ute å kjørte idag. Baksetet og bagasjerommet var STAPPFULLT og jævli tungt. Merka at det var annerledes styring, og det kom vel ikke som noen bombe at jeg plutselig lå ufrivillig bredt gjennom en sving i 80km/h..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Idag ringte de fra verkstedet som takserte skaden, den ble godkjent til ca 10.500 kroner.

 

Da har jeg to valg:

1. Levere den på verksted og la dem fikse hele greia så det blir som nytt. (hva om et verksted skal ha mer en 10.500 for det? Må jeg ut med mellomlegg da?)

 

2. Få ut et kontantbeløp, og enten bare gi fan (det ser jo stygt ut, men bilen funker), eller kjøpe ny dør og få den montert (og gi fan i lakkskaden på framdøren og bilkene på bakskjermen).

 

Hva anbefales..?

Lenke til kommentar
Hvis verkstedet takserte skaden til 10,5k er det vel det det blir å koste?

Det var verkstedet hjemme der jeg bodde før..

 

Nå bor jeg på Gjøvik, andre verksteder her. Regner med at f.eks Mekonomen vil gjøre det billigere enn Aksjeselskapet Bil (Møller) vil gjøre det..

Lenke til kommentar
Får du fikset det til under 10,5k på et annet verksted, så få pengene i handa.  ;)

 

Men å få det det fikset bør du, lettere å få solgt bilen da.

Joa, problemet er om bilen er noe å få solgt..

 

Uten at jeg vet eksakt listepris, så er det vel noen ting som trekker ned på den. Gått 260.000km, rust mange steder, motoren dør av og til (ved nedbremsing kort tid etter oppstart), lekker spylerveske (lukter som fan i cupèen), mangler dørhåndtak på ene bakdøra (den tingen man trykker inn for å få åpna døra), osv.

 

Tror faktisk jeg skal høre med noen huggeri hva de skal ha for en dør, så høre med noen verksted eller andre kjente hvor mye de skal ha for å bytte bakdøra. Bulken i bakskjermen og framdøra kan jeg leve med.

 

Nytteverdien her er enormt mye større enn pengeverdien på selve bilen.

 

Noen forslag..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

1988 Golf II 1.6 hmm den får du ikke mye for hvis du skal selge den så det er ikke verdt å fikse den på verksted. Skaff brukte deler og få det fikset på absolutt billigste måte, det er ikke verdt å legge penger i det, du må regne med at reprasjons kostnadene blir rent tap.

Lenke til kommentar

Etter å tenkt litt, så tipper jeg det blir til at jeg får kontantoppgjør fra forsikringen, og så ser hva jeg gjør etterpå. Tror igrunn ikke det har noe for seg å legge mer penger i den bilen, og jeg gir igrunn pokker i skaden på døra. Tror ikke den holder allverden av tid heller.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Får du fikset det til under 10,5k på et annet verksted, så få pengene i handa.  ;)

 

Men å få det det fikset bør du, lettere å få solgt bilen da.

3529062[/snapback]

Liten oppdatering på denne fronten;

Bilen ble igår solgt for 4000 spenn. :)

 

Syns det var en grei pris, siden det var skade på den, samt en del reperasjoner (5000 om et verksted skulle gjort det) for å få den EU-godkjent. :)

 

Han som kjøpte den skulle forøvrigfikse det selv ellerno, så han slipper den utgiften på 5000.

Lenke til kommentar

Bare nevner hvordan det var for meg:

 

Jeg blei påkjørt i vinter som var.

 

Takstmannen fra forvoldene part takserte skadene på bilen min til over bilens verdi. Vet ikke hvor mye han trodde skadene var. Men vrak sa han.

Bilens verdi påstod han var 17.500,-

Dermed fikk jeg igjen 17.500,- å fikse bilen for. Regninga fra verkstedet

kom på 25.000,- så de siste 8000,- måtte jeg ut med selv..

Lenke til kommentar

Hm, kjedlig at man selv må begynne å dekke skader når noen kjører på ens bil.

 

Menmen, jeg er igrunn fornøyd med salget.

 

Forsikringssum: 10500

Innkjøp: 3000 (fra fattern for lenge siden)

Verkstedregning: 5000 (om jeg ville ha den EU-godkjent)

Salg: 4000

 

Dvs at bilen i reparert tilstand (både teknisk og krasjen) ville kosta meg 15.500, og tillegg kommer de 4000 jeg fikk for den nå.

 

Det vil igjen si at jeg måtte solgt den for 19.500 om jeg hadde fiksa den, noe jeg ikke tror jeg hadde klart å få for den.

Menmen, om man fikser alt selv, så er det jo relativt overkommelig. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...