Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdere pris på skade..

Marvil

Anbefalte innlegg

Min søster lånte bilen tidligere idag og ble på turen påkjørt av en billist som ikke holdt vikeplikten sin. Skyldspørsmål og slikt er klart, det jeg lurer på er hvor mye slikt vil koste, evt om det er bedre å vrake bilen og be om å få betalt uten å gjøre noe med bilen (dersom dette er mulig, da jeg vurderer å kjøpe ny bil). Bilen det gjelder er en 1988 Golf II 1.6.

Det jeg ser av skader er:

Riper/småbulk i framdør.

Masse greier på bakdøra.

Bakdøra er skeiv, og spriker oppe, vann renner inn.

Bakskjermen er ripete og slikt.

Bilder av skaden kan sees her (muligens litt store)..

Hva er egentlig en slik bil verdt..? Interiøret er strøkent i den, eksteriøret er noe værre med. Litt rust her og der, motoren varierer litt. Litt uvillig i 15 kuldegrader, men kommer seg etter noen forsøk. Nye piggdekk bak, samt nytt eksosanlegg og bakdempere.

Får vel ta en tur på et verksted i morgen og be dem se på det, litt kjedelig om bilen ikke er kjørbar siden jeg skal til Gjøvik igjen på lørdag..

:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så om skaden på bilen koster 15.000, og bilen er verdt 5.000, så kan ikke jeg be om å få 15.000 og så vrake bilen..?

Kan hans forsikringsselskap kreve min bil kondemnert..? Er vel ingen grunn til å blande forsikringsselskapet til min far (som står som eier) inn..?

Lenke til kommentar

De ser somsagt på listeprisen og vurderer om det er noen vits i å koste på bilen reprasjon. Er reprasjonskostnaden på høyde med listeprisen tviler jeg på at de vil gå med på å reparere. Da vil du vel heller få utbetalt det bilen er verdt. Tror du får beholde bilen i slike tilfeller.

Dersom bilen ikke kondemneres så kan du få satt bort jobben (men bare det lille på golfen der kommer fort på 10-12 tusen) til et verksted uten at det koster deg noe. Du kan også reparere selv og få dekt kostnadene (var slik før iallefall)

Lenke til kommentar
2 dører til golf II koster ikke all verden, men oppretting av skjermen bak, samt lakking av dører og skjermen koster nok litt.

Hm, ja.. Fort det kommer en del arbeidskostnader ved slikt..

Men må jeg bare sitte å vente på nærmere beskjed fra forsikringsselskapet hans nå, eller..? Jævli kjedelig da, siden bilen nå lekker vann og slikt.. :( Tar vel noen dager å sende skademelding, behandle saken, bestille verksted og slikt..? Må vel ha noen rettigheter, evt leiebil..? :blush:

Lenke til kommentar
Tror du får beholde bilen i slike tilfeller.

Da vil jeg tro at du vil få midere penger.

Marvil: Står i forsikringa di om du skal få leiebil ;)

Kræsja for ikke så lenge siden selv. Var heller ikke min feil. Tok vel nesten 3 uker før jeg fikk penger fra forsikringa. Tok vel så lang tid fordi de hadde problemer med å sette pris på bilen min. På en 88 mod Golf II er det nok ikkeno problem :p

Lenke til kommentar

Fattern snakka med forsikringsselskapet idag, litt usikker på om hva han sa og slikt, men utifra det han fikk som svar, så måtte en ha kasko på bilen for å få leiebil.

Så da lurer jeg, hva i helvette har kasko på min bil å gjøre når noen kjører i meg..? Ikke har jeg kasko, og ikke bør det ha noe å si på leiebil når noen kjører i meg..

Kan det være jeg kan spørre på nytt når forsikringsselskapet hans innrømmer (noe de bør gjøre, da han ikke holdt vikeplikt og har innrømmet det) at de skal dekke skaden..?

Fan, koslig å sitte med en bil som lekker når jeg skal kjøre langt i helgen.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Leiebil er det DIN forsikring som må dekke.

De skadene der kan være så mangt. Jeg tviler på at du kan få retta det ut, det bør nok byttes. Samtidig kan jo ting som ikke synes være slått skeive, og slikt blir fort dyrt. Uten at jeg egentlig har pieling, vil jeg anslå skadene til rundt 15.000.

Listeprisen finner du på www.listepris.as.

Hva slags stand bilen er i forøvrig, tar ikke forsikringsselskapene med i sine beregninger. Det er listeprisen, ikke markedsverdien, som legges til grunn.

Lenke til kommentar

Gidder ikke bruke 12 spenn på listepris.as.. :p

Men pokkern da. Da blir det ikke leiebil, nei. Det må være det mest idiotiske jeg har vært med på. Så folk kan kjøre i andre og sette dem uten bil i 3 uker uten noe form for kompensasjon..?

Jippi.

Helvette heller.

Lenke til kommentar

Riv av dørtrekkene forsiktig, det er klips og skruer mange plasser så se og føl deg frem. Når det er fjernet får du nok tilgang til hengsel skruene og de tar du ut og så hekter du på en gammel dør fra lik bil som du har hentet hos huggeren. Hele operasjonen tar neppe mere enn 1 time. Skaden kan fremdeles takseres riktig siden du har både bilder og bulker rundt.

Flekkene uten lakk bør du ta grunning på.

Hvis du gjør dette slipper du ihvertfall vann og rust.

Det er veldig mange forsikringssaker pga mange kolisjoner i julestresset og mange fridager så det kommer til å ta tid før du får reparert noe på verksted og ser noe forsikringspenger.

PS. Kasko på en sånn bil uansett stand - :nei: lønner seg ikke, bør ha bare ansvar og det får du for ca 5000

Kompis av meg betalte nylig 200,- for en hel dør med alt på huggeren men han måtte demontere selv. Det var vist standardpris, 99% lik skade som på din bil.

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Hm.. Mulig det er en enkel jobb, problemet er at jeg ikke har peiling.. :p En annen ting er vel fargen, litt kjedlig med en gul dør på bilen..

Kasko er det selvsagt ikke på bilen.

Edit: Ser det er en del høggeri rundt Gjøvik som har gråe bakdører, noen som aner om det finnes flere gråfarger..? Skulle gjerne hatt lakkode på dem..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Lakk koden på orginal lakken er vist på rammenr til bilen, eller noen ganger kan de finne det ut bare ved hjelp av registrerings nr ditt. Tror ikke det er så mange varianter av grå så det er ikke vanskeligste tingen å finne.

Du trenger ikke ha mye peil på mekking for å bytte dør, det er noe av det letteste du kan gjøre faktisk.

Om du får deg en rød dør så er det jo bare midlertidig, du får jo omlakkering. Bedre med tett og rett dør enn lekarsje og fet bulk, kan ikke tenke så mye på utseendet når saken ikke er ferdig...

Lenke til kommentar

Kjedelig når sånne ting skjer - en bil som er tatt godt vare på har jo ofte høyere nytteverdi for eieren enn en eventuell listepris ved kondemnering.

Har du en godt vedlikeholdt (men gammel) bil som det er lite problemer med vil du ofte ikke få tilsvarende bil igjen for pengene siden listeprisen neppe tar hensyn til bilens faktiske tilstand (bortsett fra eventuelt opplagte ting som km-stand o.l.) før kræsjen.

Har du en gammel skrabb derimot så spiller det jo ikke all verdens rolle.

Lenke til kommentar

@Launch: Tenkte på lakkoden på døra jeg fant på nettet.. Lakkoden min skal jeg alltids finne, sist jeg fant den stod den på noe som lå i hanskerommet (noen barn kasta stein på et annet barn som sto i veien så kom jeg rundt en sving og fikk steinregnet over bilen til fattern :p )..

@Shimano: Ja nettopp. Nytteverdien er jo enorm for meg, selv om den fusker litt. Den har jo gått et stykke da (260.000km), men som sagt alt innvendig er strøkent..

Får igrunn bare se hva som skjer. Blir vel ikke jeg som får bestemme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...