Gå til innhold

Flere Pentium 4 600-detaljer

Anbefalte innlegg

Funksjons tronen? Nei, intel kommer nå på lik linje (ambefaler alle som tror HT er noe som er sensasjonelt og ville tattt seg pent ut på alle cpuer om å lese litt mer om teknologien og hva den gjør, P4 blir nemlig ikke mer responsiv enn amd me denne teknologen, det er mer rikig å si at de blir nesten like responsive).

Greit nok at du har lest om HT, men har du prøvd det? Forskjellen er tydelig når du har programmer som bruker mye CPU (40%++) og skal foreta deg andre ting samtidig. Da henger en A64 igjen og ting går irriterende tregt sammenliknet med P4 der det går langt kjappere og er mer responsivt. Er pc'en kun beregnet til desktop-bruk, og du aldri kjører CPU-intensive programmer over visse tidsperioder så har det selvsagt lite å si. Men HT har absolutt en høyst merkbar effekt, og det blir feil å feie denne bort. Personlig har jeg veldig lite lyst til å gi slipp på den, og kommer sannsynligvis til å vente på dobbelkjerner før jeg oppgraderer.

Jeg har prøvd det ja, og som jeg sier har det en posetiv effekt for respons ved mange oppgaver, men min erfaringer at athlon 64 er raskere (ganske sammenlignbar maskinvar osv) i skrive bord med forskjellige oppgaver oppe. Dette kommer antagligvis av at AMD har en mye raskere minnebuss og kan hente ut dataen fortere. Vil gjerne pressisere igjen at dette kun er veldig små forskjeller og i andre maskin oppsett kan dette være anderledes.

Poenget mitt er bare at HT ikke er teknologien som gjør P4 mer responsiv enn AMD, men bringer den omtrent på høyde, bare prøv å bruk en P4 uten HT påskrudd mot en Atlhon 64.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, i den spesifikke situasjonen jeg skisserte, så vil P4 ha en klar fordel. Ellers er selvsagt en A64 raskere, men alle har ikke de samme behov. Og de som ofte bruker nesten all cpu-kraften sin på encoding e.l., mens de samtidig jobber med pc'en, vil ha en klar fordel av å velge P4. For de fleste brukere, som ganske riktig ikke har dette bruksmønsteret, vil nok A64 være kjappere.

Poenget mitt er bare at HT ikke er teknologien som gjør P4 mer responsiv enn AMD, men bringer den omtrent på høyde, bare prøv å bruk en P4 uten HT påskrudd mot en Atlhon 64.

JO, HT er det som gjør P4 mer responsivt enn A64 i denne spesifikke situasjonen. Så får hver enkelt bruker gjøre en helhetsvurdering ved kjøp av PC.

men min erfaringer at athlon 64 er raskere (ganske sammenlignbar maskinvar osv) i skrive bord med forskjellige oppgaver oppe.

Jeg har aldri sagt noe annet, forutsetningen min, som sagt mange ganger lenger oppe, er at cpu-bruken er høy, antall oppgaver har lite å si i seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg ser som sagt ikke dette som noe stort problem for andre enn overklokkerene.

Og de som er interessert i stillegående maskiner, som meg... ;)

Tror faktisk ikke det er noe problem for deg heller, pga speedstep vil mest sannsynligvis temperaturen på snitt være lav(lite støy), dvs mens du surfer, ser filmer, hører på musikk eller når du ikke bruker maskinen. Eneste gang viftestøy kan bli ett problem for folk flest er under spilling og da overdøver somregel lyden dette. Dette avhenger sef av at du bruker en vifte som regulerer seg etter behov, f.eks boxed viften.

Lenke til kommentar
Varmetronen? Den har de hatt lenge, og det bare øker med denne prosessoren. Den kommer sannsynligvis å throttle som et uvær med boxed kjøler, slik at ytelsen blir dårlig.

For all del, dette er posetivt, men det skal mer enn litt ekstra cache og 64 bit for å inponere meg med den slags strømbruk. En del tester jeg har sett (ikke helt politlige, siden det er vanskelig å måle) har vist at Intel ofte bruker litt mer på full load enn det de er spesifisert for).

Intel begynner å få et skikkelig problem med de pentiumbrikkene de leverer nå.

Jeg har i lang tid nesten bare kjøpt bladservere (IBM HS20) basert på xeon. De siste jeg kjøpte av den gamle 32-bitsvarianten var omtrent som dette:

2 x 3.06 GHz (533 MHz fsb)

4 x 1 GB DDR-ram

1 x FC-kort

Ingen disker

En slik bladserver har et typisk strømforbruk på 230 watt.

De nyeste bladserverene jeg kjøpte fra samme produsent er nå en EM64T-variant og serveren har typisk denne konfigurasjonen:

2 x 3.0 GHz (800 MHz fsb)

4 x 1 GB DDR2-ram

1 x FC-kort

ingen disker

På den serveren har strømforbruket steget til fantastiske 300 watt!

I et stort datarom som fra før av er underdimensjonert når det gjelder strøm og kjølekapasitet er det mer og mer aktuelt å finne noen alternativer til Intel. (ja, jeg vet jeg kan kjøpe noen PPC-baserte blader fra IBM, men de kan ikke brukes til windows).

Intel er i ferd med å ekskludere seg selv fra mange datarom dersom de ikke får bukt på det strøm og varmeproblemet de har hatt en stund nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Blir ikke stort problem med 115W (men det er jæ*** mye det ja) ettersom at prosessoren har SpeedStep

SpeedStep kommer ikke til å hjelpe stort ifølge dette:

Flere tester av P4 600-serien

SpeedStep-problemer

På den nye 600-serien finner man også EIST, eller Enhanced Intel SpeedStep Technology som forkortelsen står for. Her støtte man på problemer. Av en eller annen grunn ville ikke multipliatoren lavere enn 14x. En Pentium 4 630 vil med andre ord bare gå fra 3,0 til 2,8 GHz i EIST-modus. Dette fremstår ikke som god reklame for EIST.

Og ifølge dette så vil ikke engang Intel sine boxed-vifter være tilstrekkelig lenger:

Intel standard cooler not really good enough

It's been a little while since we first saw Intel's 775 Pentium 4 stock cooler. As you know, as soon as Intel launched the LGA775 socket, cooling manufacturers had to come up with some new ideas.

The final shipping cooler is mounted on four holes in the motherboard, and the cooler works using a push and turn mechanism. It looks easy, but sometimes it's not.

Sometimes you really have to push so much that your fingers hurt, poor diddums, in an attempt to make the system turn and make it stay.

I have to note that the Intel recommended cooler is actually completely made of aluminium and we all know that this material is not that good as a heat conductor. Intel could use copper, but perhaps copper costs too much.

Apart from this, Intel coolers are very noisy. Enthusiasts know that if they want to get a quiet machine, they have to buy a more expensive and possibly copper based cooler and turn the noise down.

Tipper at løsningen til Intel er krav om BTX etterhvert :no:

Lenke til kommentar
Blir ikke stort problem med 115W (men det er jæ*** mye det ja) ettersom at prosessoren har SpeedStep

SpeedStep-problemer

På den nye 600-serien finner man også EIST, eller Enhanced Intel SpeedStep Technology som forkortelsen står for. Her støtte man på problemer. Av en eller annen grunn ville ikke multipliatoren lavere enn 14x. En Pentium 4 630 vil med andre ord bare gå fra 3,0 til 2,8 GHz i EIST-modus. Dette fremstår ikke som god reklame for EIST.

Og ifølge dette så vil ikke engang Intel sine boxed-vifter være tilstrekkelig lenger:

It's been a little while since we first saw Intel's 775 Pentium 4 stock cooler. As you know, as soon as Intel launched the LGA775 socket, cooling manufacturers had to come up with some new ideas.

The final shipping cooler is mounted on four holes in the motherboard, and the cooler works using a push and turn mechanism. It looks easy, but sometimes it's not.

Sometimes you really have to push so much that your fingers hurt, poor diddums, in an attempt to make the system turn and make it stay.

I have to note that the Intel recommended cooler is actually completely made of aluminium and we all know that this material is not that good as a heat conductor. Intel could use copper, but perhaps copper costs too much.

Apart from this, Intel coolers are very noisy. Enthusiasts know that if they want to get a quiet machine, they have to buy a more expensive and possibly copper based cooler and turn the noise down.

-Det med multiplikatoren, er jo ganske avhengig av hovedkort. Dagens 775 hovedkort er vel ikke optimalisert for den nye 600 prosessoren. Men det blir garantert 94x og 95x hovedkortene, og da vil det sikkert gå bra ska du se!

Standard-kjølerene er vel i det dårligste laget. Men mange kjøper seg da nye kobber-kjølere, fordi de er stillere og kjøler bedre. Prescott blir faktisk ikke så varm viss du har skikkelig kjøler! :thumbup:

Lenke til kommentar

SpeedStep-problemer

Som du sikkert ser står det "Av en eller annen grunn ville ikke multipliatoren lavere enn 14x."

Tror du ikke dette blir fikset :innocent:

Lenke til kommentar
Litt raskere ute enn deg Snekker'n! :p

Snorreh vil sikkert bare sett Intels SpeedStep (og Intel generelt) i et dårlig lys. Ingen tvil om at det kommer til å bli fikset..

Er klar over det, når det kommer fra Intel er det dårlig og kan ikke bli annet, er det derimot en bug hos amd så er det med en gang " er sikker på at dette fikser amd glatt" :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...