macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) #emnetittel endret# Hei Jeg trenger litt hjelp til min pc. Er ganske dårlig på hardware og slikt. Jeg har lyst til og oppgradere min pc litt, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Etter mye om og men har jeg funnet ut at jeg har socket 478. Dette er det som er på maskinen som jeg vil oppgradere. *NVIDIA GeForce4 mx 400 *128mb RD RAM Men jeg har sett litt rundt, og RD RAM er jo veldig dyrt i forhold til andre typer RAM. Går det og bruke andre typer ram i min datamaskin ? Har Intel pentium 4 1800GHz s478 Bruker pc`n til å sitte på nett, laste musikk og video, og spille Counter Strike innimellom. Håper noen av dere kan hjelpe meg litt å vei Endret 8. januar 2005 av macaune23 Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Budsjett?? 2000kr ? Endret 4. januar 2005 av macaune23 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 OK... Hvilken hovedkort har du?? Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 2000kr ? Prøv heller og skaff deg mere penger. Ikke noe vits og upgradere på det der synes jeg. 500/600 kr mere. Så får du deg lett en Amd 64 2800+, 512mb brikke, Gigabyte K8NS nForce3 250 hovedkort. Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 2000kr ? Prøv heller og skaff deg mere penger. Ikke noe vits og upgradere på det der synes jeg. 500/600 kr mere. Så får du deg lett en Amd 64 2800+, 512mb brikke, Gigabyte K8NS nForce3 250 hovedkort. Har penger så det gneller etter. er ikke det som er problemet, er bare hvor mye jeg vil legge i oppgradering av pc. Men kan jeg bruke de andre delene jeg har vist jeg kjøper Amd 64 2800+ ? Er det mye forskjell på det skjermkortet du gav meg og det jeg har ? Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Om du kjøper en amd64 må du hvertfall ha nytt hovedkort... Helst ny ram også... Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Om du kjøper en amd64 må du hvertfall ha nytt hovedkort... Helst ny ram også... Det blir vanskelig til ca 2000kr. Men hva kan jeg gjøre da ? Er jo en drit maskin å oppgradere på Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 OK... Hvilken hovedkort har du?? som sagt så vet jeg faktisk ikke. hvordan sjekker jeg ? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ikke for å være kjip, på noen måte, men Elkjøp er den ---> veien dell.no er <---- den veien komplett.no sin pc-bygger er to click nordover Hvis du ikke veit hva du har, ikke veit hva du trenger, og ikke har clue om hva som passer sammen får du mye mer glede av en ferdig bygd pc med garantier og alt. Ihvertfall i første omgang. Hadde det vært bare skjermkort du skulle ha hadde det vært en fin ting å begynne med, men det høres ut som om du kan spare svette og penger på å ta litt i den hardwaren du har før du kjøper noe nytt som du risikerer å ødelegge. Det jeg har skrevet over kommer selvfølgelig an på hva du egentlig vil. Dersom du er skikkelig keen på å lære masse om hvordan man skrur sammen pc-er, tut og kjør, vær forberedt på at det ikke alltid er lett å finne ting som passer sammen, og at man dessverre av og til har uflaks og ødelegger sine nyinnkjøpte juveler. Dersom du vil ha en kjappere og bedre pc, og det bare "hadde vært kjekt" å finne ut mer om hw, vurder sterkt å få noen andre til å gjøre byggejobben. Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Ikke for å være kjip, på noen måte, men Elkjøp er den ---> veien dell.no er <---- den veien komplett.no sin pc-bygger er to click nordover Hvis du ikke veit hva du har, ikke veit hva du trenger, og ikke har clue om hva som passer sammen får du mye mer glede av en ferdig bygd pc med garantier og alt. Ihvertfall i første omgang. Hadde det vært bare skjermkort du skulle ha hadde det vært en fin ting å begynne med, men det høres ut som om du kan spare svette og penger på å ta litt i den hardwaren du har før du kjøper noe nytt som du risikerer å ødelegge. Det jeg har skrevet over kommer selvfølgelig an på hva du egentlig vil. Dersom du er skikkelig keen på å lære masse om hvordan man skrur sammen pc-er, tut og kjør, vær forberedt på at det ikke alltid er lett å finne ting som passer sammen, og at man dessverre av og til har uflaks og ødelegger sine nyinnkjøpte juveler. Dersom du vil ha en kjappere og bedre pc, og det bare "hadde vært kjekt" å finne ut mer om hw, vurder sterkt å få noen andre til å gjøre byggejobben. skjønner hva du mener. Men alle har vell engang vert nabb akkurat som meg Men tilbake til saken (gir meg ikke ) det som jeg syns er alt for lite av på pc`n er RAM. Hvor finner jeg billigst 512mb RD RAM ? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg er redd RD-ram er så sjeldent (og derfor dyrt) at det skal mye til før det lønner seg. Hvis du insisterer så bør du tråle bruktmarkedet her på hw.no, samt qxl og andre steder. Det svarer seg sannsynligvis ikke å kjøpe nytt. Hvis du har flaks, så kommer du over en komplett pc på 2-3 år av typen "professional workstation" (ulike merker har slike modeller), en del av disse brukte rd-ram, og hvis de f.eks har defekt hovedkort eller disk, og er kassert fordi noen har god råd og har kjøpt ny pc, kan det hende du kan få plukke minne fra den. Lenke til kommentar
AhmanKell Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg tror du må ha nytt hk for å kjøpe mer RAM... Det er bare gamle hovedkort som støtter RD-teknologien... Og siden slotene er forskjellige (er de ikke?) så må du altså ha nytt hk... Jeg vil også anbefale å bytte ut MX-kortet... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Vel.. Gjør alt du kan for å finne ut om du har Socket 478 prosessor. Hvis du har det så kan du beholde prosessoren, kjøpe nytt hovedkort (500 kr. +/-) og DDR DIMM minne 512 MB (600 kr.), og Sapphire Radeon 9600 Pro skjermkort (900 kr.).. Det blir sånn ca. 2000 kr. Men dette funker altså kun hvis prosessoren din er Socket 478.. Personlig ville jeg gjort alt jeg kunne for å skaffe meg Socket 939 (AMD A64) eller Socket 775 (Intel Pentium 4) pr. dags dato, men når du sier at du ikke vil bruke mer enn 2000 kr. på dette her så får du ta til takke med å kjøpe komponenter som er litt utdatert.. Du sier at du har penger... Vel.. Skulle jeg ha oppgradert fra ditt system så ville jeg lagt et par (kanskje tre) tusenalpper ekstra på bordet.. Ville kjøpt: AMD A64 3000+ prosessor Socket 939 (ca. 1400 kr.) MSI KN8 NEO2 nForce 3 hovedkort Socket 939 (ca. 1100 kr.) DDR-DIMM PC3200 512 MB (ca. 550 kr.) Sapphire Radeon 9600 Pro (900 kr.) ca. 4000 kr. (4200 kr. inkl. frakt) Med 5000 kr. så ville jeg nok kjøpt det samme, bortsett fra skjermkortet.. Der ville jeg tatt bort Radeon 9600 Pro, og valgt GeForce 6600GT istedet (som vel koster 1500 kr. +).. Er vel samme hvilket av disse du tar.. Men det må være AGP.. Ville kanskje slengt på en hundrings på minnet og valgt Corsair Value PC 3200 512 MB (ca. 650 kr.) istedet for det NoName-minnet.. Da vil vi nok ende på ca. 4700 kr... + frakt så blir det vel tett oppunder 5000 kr. for det siste oppsettet.. Iogmed at du sitter å spiller Counter Strike så holder Radeon 9600 Pro i massevis egentlig... Endret 4. januar 2005 av Andreasfe Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Vel.. Gjør alt du kan for å finne ut om du har Socket 478 prosessor. Hvis du har det så kan du beholde prosessoren, kjøpe nytt hovedkort (500 kr. +/-) og DDR DIMM minne 512 MB (600 kr.), og Sapphire Radeon 9600 Pro skjermkort (900 kr.).. Det blir sånn ca. 2000 kr. Men dette funker altså kun hvis prosessoren din er Socket 478.. Personlig ville jeg gjort alt jeg kunne for å skaffe meg Socket 939 (AMD A64) eller Socket 775 (Intel Pentium 4) pr. dags dato, men når du sier at du ikke vil bruke mer enn 2000 kr. på dette her så får du ta til takke med å kjøpe komponenter som er litt utdatert.. Du sier at du har penger... Vel.. Skulle jeg ha oppgradert fra ditt system så ville jeg lagt et par (kanskje tre) tusenalpper ekstra på bordet.. Ville kjøpt: AMD A64 3000+ prosessor Socket 939 (ca. 1400 kr.) MSI KN8 NEO2 nForce 3 hovedkort Socket 939 (ca. 1100 kr.) DDR-DIMM PC3200 512 MB (ca. 550 kr.) Sapphire Radeon 9600 Pro (900 kr.) ca. 4000 kr. (4200 kr. inkl. frakt) Med 5000 kr. så ville jeg nok kjøpt det samme, bortsett fra skjermkortet.. Der ville jeg tatt bort Radeon 9600 Pro, og valgt GeForce 6600GT istedet (som vel koster 1500 kr. +).. Er vel samme hvilket av disse du tar.. Men det må være AGP.. Ville kanskje slengt på en hundrings på minnet og valgt Corsair Value PC 3200 512 MB (ca. 650 kr.) istedet for det NoName-minnet.. Da vil vi nok ende på ca. 4700 kr... + frakt så blir det vel tett oppunder 5000 kr. for det siste oppsettet.. Iogmed at du sitter å spiller Counter Strike så holder Radeon 9600 Pro i massevis egentlig... ok skal prøve og finne ut om jeg har socket 478 prosessor Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Skru av pc'en, ta av lokket og finn fram en lommelykt. Prøv å titte inn og se om du ser noen firmalogo og typebetegnelse på hovedkortet, post den her, så er det sikkert noen som kan fortelle deg detaljene! Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Skru av pc'en, ta av lokket og finn fram en lommelykt. Prøv å titte inn og se om du ser noen firmalogo og typebetegnelse på hovedkortet, post den her, så er det sikkert noen som kan fortelle deg detaljene! står intel på den enste jeg ser Nå er jo dette en DELL maskin, så jeg var på dell sin hjemmeside og sjekket litt. Da klarte jeg å få opp følgende informasjon om pc`n min. Vet ikke om dette er til noe hjelp men er verdt et forsøk System modell Dimension 8200 BIOS produsent Dell Computer Corporation BIOS versjon A06 BIOS dato 05/22/2002 Kabinett type Mini Tower Windows versjon XP Explorer versjon 6.0.2600.0000 Prosessorer Hoved prosessor Produsent Intel Ekstern klokke frekvens 100 MHz Maks klokke frekvens 3060 MHz Nåværende klokke frekvens 1800 MHz Minne System minne RIMM: 64 Mb RDRAM RIMM: 64 Mb RDRAM RIMM RIMM Windows Minne/Resurser Totalt minne 130060 Kb Tilgjengelig minne 16484 Kb Sidevekslings fil størrelse 322956 Kb Ledig sidevekslings ressurser 124820 Kb Virtuelt minne 2097024 Kb Ledig virtuelt minne 1968880 Kb Maskinvare (Lagt til systemet) Type Beskrivelse Produsent -DVD/CD-ROM enhet LITE-ON LTR-48125S (Standard CD-ROM-stasjoner) -SAMSUNG CD-ROM SC-148C (Standard CD-ROM-stasjoner) -disk drev ST340016A (Standard diskstasjoner) -WDC WD800JB-00FMA0 (Standard diskstasjoner) -skjerm kort NVIDIA GeForce4 MX 420 NVIDIA -diskett drev kontroller Standard diskettkontroller (Standard diskettkontrollere) -diskett drev Diskettstasjon (Standard diskettstasjoner) -IDE ATA/ATAPI kontrollere Intel® 82801AA Bus Master IDE-kontroller Intel -Primær IDE-kanal (Standard IDE ATA/ATAPI-kontrollere) -Sekundær IDE-kanal (Standard IDE ATA/ATAPI-kontrollere) Disker A:\ removable C:\ fixed 76308 Mb D:\ CD ROM E:\ CD ROM F:\ fixed 38130 Mb Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Skru av pc'en, ta av lokket og finn fram en lommelykt. Prøv å titte inn og se om du ser noen firmalogo og typebetegnelse på hovedkortet, post den her, så er det sikkert noen som kan fortelle deg detaljene! kan ta bilde vist det er til noe hjelp Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Bruk Cpu-Z for å finne ut hvilken cpu du har. Om det er en Socket 478, noe som er sansynlig, kan du kjøpe HK og 512MB DDR minne for for en drøy tusenlapp, og få et system som yter MYE bedre. (128MB er en lidesle når du kjører XP). Edit: så at du også var ute etter Grafikkort. Radeon 9600 Pro som er foreslått tidligere er et godt valg som holder deg innenfor budsjettet. R. Endret 5. januar 2005 av Plukkern Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Bruk Cpu-Z for å finne ut hvilken cpu du har. Om det er en Socket 478, noe som er sansynlig, kan du kjøpe HK og 512MB DDR minne for for en drøy tusenlapp, og få et system som yter MYE bedre. (128MB er en lidesle når du kjører XP). Edit: så at du også var ute etter Grafikkort. Radeon 9600 Pro som er foreslått tidligere er et godt valg som holder deg innenfor budsjettet. R. Har lastet ned og instalert programmet. Legger med en screenshot så du får se resultatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå