Gå til innhold

Hvor får en fattig student tak i servere?

Anbefalte innlegg

Jeg er IT-student, og planlegger å starte en liten serverpark for moro skyld, og for å lære av det. Så jeg trenger servere. (Ja, jeg har en vanlig PC-server, men det blir ikke helt det samme.)

Dette er det selvsagt flust av på Ebay, men portoen selv på en 1U server strekker seg gjerne opp i flere hundre dollar.

Så jeg tenkte jeg skulle søke litt rundt i Norge, men jeg finner ingen vanlige auksjoner som har slikt utstyr.

Så da henvender jeg meg til dere :)

Er det noen som vet om noen bedrifter i Oslo/omegn som vil kvitte seg med gammelt utstyr? Sun servere, x86 servere osv. Helst rack-kompatibelt.

Er selvsagt villig til å betale, men jeg er student, så de store summene kan det ikke bli snakk om.

På forhånd takk. (Og send meg gjerne en privat melding)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å unnga 1U-servere, de bråker som et uvær.

Noen (men ikke mange nok) bedrifter gir gamle maskiner til skoler, men for Sun-maskiner, kan du høre med Sun i Norge om de kan gi bort gamle maskiner som er tradet inn. Gamle SPARCstation5-maskiner er fullt ut brukbare som servere. Jeg har ikke hørt med dem selv, men følg gjerne opp her det du finner ut,

Lenke til kommentar

Ja, når det gjelder 1U servere har du rett i bråket, men jeg har satt Rackskapet på gangen, så det problemet hopper jeg elegant unna ;)

Jeg kan jo ikke si at jeg representerer noen skole, dette er jo bare for min egen interesse, så å henvende seg til Sun er nok ikke særlig matnyttig.

Når det gjelder 4U ATX kabinett, så er det allerede planlagt. Skal legge over min PC-server i et Chieftec kabinett i løpet av den aller nærmeste fremtid.

Men dette dreier seg jo også om erfaring med forskjellige systemer. Det hadde for eksempel vært kjempegøy å jobbe med en gammel Sun server, eller en HP-UX maskin, osv...

Lenke til kommentar

Mulig jeg uttrkte meg krøkkete, men poenget mitt er at gamle x86-baserte maskiner kan komme skoler til nytte, mens Sun-maskiner er for spesielle til denslags. Derfor er det mer sannsynlig for en privatperson/entusiast å få tak i gamle Sun-maskiner enn gamle x86-servere.

Jeg har en anelse om at markedet er fullt av Sparcstation 4, 5 og 10-maskiner som er på vei ut. Har selv sikret meg en drøss til bruk for å lære meg hvordan en kan kjøre Sun og Linuxmaskiner i ett nett. jeg fikk disse fra jobben, men jeg tror det er mulig å få noe fra Sun i Norge. bare spør pent, fortell det er for å lære deg. Det er mulig det er alt som skal til for å få en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...