Gå til innhold

Knapper ødelegger for Form KeyDown


Anbefalte innlegg

Har et skjema med noen knapper på, men ønsker å registrere tastetrykk for en annen feature i programmet. Men, hvis knappene er enabled så vil de være i fokus og trykking på piltastene f. eks bare flytter fokuset istedenfor å sende kommandoen "Pil ned" til programmet mitt så jeg kan flytte på objekter. Noen som vet om en eller annen liten innstilling eller noe i VB 6.0 som kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Form.KeyPreview = True

 

tror jeg skulle hjelpe, men det kan godt hende fokusen fortsatt endrer seg, men du kan vel kanskje skru av TabStop på knappene.

Hadde tenkt å foreslå tabstop jeg også, men prøvde det først og fant ut at det bare hindrer tab i å sette fokus på knappen. Piltastene vil fortsatt endre fokus.

Lenke til kommentar
tror jeg skulle hjelpe, men det kan godt hende fokusen fortsatt endrer seg, men du kan vel kanskje skru av TabStop på knappene.

Har ikke testet det du først foreslo, men det med tabstop funker ikke.

 

Og featuren er såpass viktig at jeg blir nødt til å fjerne knappene da ja :/

Lenke til kommentar

Spiller jo ingen rolle hva featuren er vel? Men - som jeg har nevnt tidligere prøver jeg meg selv på en kopi av det SUN-spillet som har blitt "gitt ut" her i VB-forumet. En skal da helst kunne trykke på piltastene for å kunne bevege seg. I tillegg vil jeg ha noen knapper en kan trykke på.

Lenke til kommentar

Uten å starte en stor diskusjon - Ja. Hvertfall spiller det en rolle for meg.

 

Uten å ha sett på koden til zypher_ut sitt spill, tror jeg at spillet får tastetrykk fra en KeyDown, pluss at han har knapper i spillet. Du kunne jo ha PMet han, og spurt hvordan han har løst det.

 

Ellers finnes det andre måter å løse det på. F eks ved å lage en spill-loop, og sjekke tastetrykk med GetAsyncKeyState.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Mja, men liker ikke helt det der. Tanken er nemlig at spillet skal oppdatere seg selv og flytte på deg når du trykker ned gå-knappen, ikke vente litt først. Da er det mulig at det kødder seg litt opp dersom du trykker for raskt.

Lenke til kommentar
Mja, men liker ikke helt det der. Tanken er nemlig at spillet skal oppdatere seg selv og flytte på deg når du trykker ned gå-knappen, ikke vente litt først. Da er det mulig at det kødder seg litt opp dersom du trykker for raskt.

Jeg tviler sterkt på at dette blir en konsekvens. Hvis du bare passer deg for å kjøre oppdaterings-prosedyren etter knappen er nedtrykket, vil den, med eksempelvis en vanlig "loop", ikke gå over til en ny bevegelse. årsaken er at et en vanlig form kun inneholder en tråd (thread), og derfor vil all kode kjøres sekvensvist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...