Blib Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har et skjema med noen knapper på, men ønsker å registrere tastetrykk for en annen feature i programmet. Men, hvis knappene er enabled så vil de være i fokus og trykking på piltastene f. eks bare flytter fokuset istedenfor å sende kommandoen "Pil ned" til programmet mitt så jeg kan flytte på objekter. Noen som vet om en eller annen liten innstilling eller noe i VB 6.0 som kan løse dette? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Form.KeyPreview = True tror jeg skulle hjelpe, men det kan godt hende fokusen fortsatt endrer seg, men du kan vel kanskje skru av TabStop på knappene. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Form.KeyPreview = True tror jeg skulle hjelpe, men det kan godt hende fokusen fortsatt endrer seg, men du kan vel kanskje skru av TabStop på knappene. Hadde tenkt å foreslå tabstop jeg også, men prøvde det først og fant ut at det bare hindrer tab i å sette fokus på knappen. Piltastene vil fortsatt endre fokus. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Key=0 på en KeyPress ser heller ikke ut til å virke, og da er jeg tom for ideer. Man kunne jo evt ha laget en egen kontrol hvis den featuren er viktig. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 tror jeg skulle hjelpe, men det kan godt hende fokusen fortsatt endrer seg, men du kan vel kanskje skru av TabStop på knappene. Har ikke testet det du først foreslo, men det med tabstop funker ikke. Og featuren er såpass viktig at jeg blir nødt til å fjerne knappene da ja :/ Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kan du ikke bare sette fokusen til der du vil når du trykker på en knapp? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Joda, hvis jeg også samtidig kan sette fokus til form under form load... Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Du kan sette fokus på form active mener jeg Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Vet du hvordan også? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Sette fokus på formen gjøres, som alle andre objekter, med .SetFocus Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ...men KeyPreview burde løse det største problemet ihvertfall, for da sendes alle meldinger til formen (det ihvertfall slik sagnet suser) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Me.KeyPreview = True Slik, Geir? Piltastene kan fortsatt brukes til å skifte fokus. Edit: TabStop på knappene hjalp heller ikke. Endret 5. januar 2005 av Jonas Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Prøvde meg med en Form1.SetFocus under Form Load, men da fikk jeg en feilmelding. Hvordan var det du tenkte jeg skulle bruke den da? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja, jeg ser feilmeldinga nå. Hva du skulle bruke det til har jeg ingen peiling på. Litt vannskelig å hjelpe uten å vite hva denne featuren er. Legg ut koden, så er det litt lettere. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Spiller jo ingen rolle hva featuren er vel? Men - som jeg har nevnt tidligere prøver jeg meg selv på en kopi av det SUN-spillet som har blitt "gitt ut" her i VB-forumet. En skal da helst kunne trykke på piltastene for å kunne bevege seg. I tillegg vil jeg ha noen knapper en kan trykke på. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Uten å starte en stor diskusjon - Ja. Hvertfall spiller det en rolle for meg. Uten å ha sett på koden til zypher_ut sitt spill, tror jeg at spillet får tastetrykk fra en KeyDown, pluss at han har knapper i spillet. Du kunne jo ha PMet han, og spurt hvordan han har løst det. Ellers finnes det andre måter å løse det på. F eks ved å lage en spill-loop, og sjekke tastetrykk med GetAsyncKeyState. Endret 5. januar 2005 av Jonas Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Kan du heller benytte deg av en loop eller timer, og deretter sjekke de relevante tastene med GetAsyncKeyState til featuren din. Da skulle den i det minste fungere. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Mja, men liker ikke helt det der. Tanken er nemlig at spillet skal oppdatere seg selv og flytte på deg når du trykker ned gå-knappen, ikke vente litt først. Da er det mulig at det kødder seg litt opp dersom du trykker for raskt. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Mja, men liker ikke helt det der. Tanken er nemlig at spillet skal oppdatere seg selv og flytte på deg når du trykker ned gå-knappen, ikke vente litt først. Da er det mulig at det kødder seg litt opp dersom du trykker for raskt. Jeg tviler sterkt på at dette blir en konsekvens. Hvis du bare passer deg for å kjøre oppdaterings-prosedyren etter knappen er nedtrykket, vil den, med eksempelvis en vanlig "loop", ikke gå over til en ny bevegelse. årsaken er at et en vanlig form kun inneholder en tråd (thread), og derfor vil all kode kjøres sekvensvist. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Uhm, nå skjønte jeg ikke helt hva du sa. Jeg greier jo nemlig ikke å kjøre noe som helst "etter at en knapp har blitt trykket ned", fordi den ikke registrerer at jeg trykker ned noen knapp. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå