Gå til innhold

Analog og digital lyd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du vil ha lite glede av "digital lyd" fori dette bare er en lagringsmåte for lyd som består av lange rekker med binære tall. I forkant av det digitale leddet ligger det en analog/digital-converter som gjør musikken/hva-det-nå-er-som-tas-opp om til digitale signaler og lagrer dette på en harddisk, DAT, MD, CD, DVD eller andre digitale medier.

For at lyden skal komme ut igjen må den på nytt gjøres om til analoge signaler og lyd. Dette gjøres enten i lydkort eller i en ekstern D/A-converter når det er snakk om PC. Hvis du har en forsterker eller et høyttalersett som støtter digitalinngang og som har en D/A- converter som er bedre enn den i lydkortet (noe du må prøve og høre selv), er det beste å koble fra PCen via spdif-utgangen. Hvis lydkortet ditt har en bedre D/A-converter (noe som er lite sannsynlig, men mulig) vil du få best lyd ved å koble til analogt med kabler av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Liten innvending. JEg har samme kortet selv, og det har optisk tos-link ut- og inngang, og kan dermed formidle digital lyd, slik at en ekstern forsterker kan ta seg av omarbeidinga, og at du dermed unngår tap i et ekstra ledd.

Det at kortet er best på digital lyd, betyr vel gjerne at kortet kun utnyttes maksimalt med digital lyd, ikke at det dermed er dårlig på analog. Dette er et kort med veldig bra specs, som er vanskelig å utnytte gjennom en 3,5mm jack.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har testet 4 av disse kortene (kun digitalt ut) og testutstyret er :

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

512mb ram

lydkort som ble testet med digital avlesning på lyd målingsutstyr for denon digital anleg.

Creative Soundblaster 4.1 Digital

Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Hercules Gamesurround Muse 5.1 DVD

TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun

På frekvens og signal gjengivelse kom TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun ut som det beste lydkortet.

På digital støy kom creativ kortene nesten ut som ubrukelige uten at man hadde creative forsterker med høytalere .. tror dette har med digitalfrekvensen er lit utenom det som brukes på vanlige oh hifi annleg.

Herkules kom ut ganske streit med grei lyd.

Mvh

Frank Barø

Har testet dette på hobbybasis og jobber i staten som IT - konsulent

TerraTec Lydkort var som en drøm på digitale lydkortet utganger smile.gif

Hva menes med digital ut, er lyden den samme på analog :hmm:

Lenke til kommentar

Skal vi lese litt "Digital signalbehandling for dummies"? Håper ingen tar seg nær av tittelen min... ;)

La oss si at du har en mikrofon som du plugger inn i lydkortet. Munnen din gir variasjoner i det statiske lydtrykket som vil bli gjort om til variasjon i elektrisk spenning i mikrofonen, som siden blir brakt til lydkortet. Disse "eletriske svingningene" blir kjørt gjennom en AD-konverter (som konverterer fra et Analogt signal til et Digitalt signal). Her kan vi alltids vise til mye teori, men bare basér deg på at disse eletriske signalene blir omformet til en haug av enere og nuller, eller en såkalt datastrøm om du vil.

Denne datastrømmen kan så lagres og herjes med (redigering, komprimering, effekter, osv) som du sikkert kjenner til. ;)

Så skal vi spille av denne datastrømmen igjen. Har du et lydkort med analog og digital utgang, så har du to muligheter (forutsatt at du har en forsterker med analog og digital inngang). Bruker du den analoge utgangen vil lydkortet sørge for å oversette den digitale datastrømmen til eletriske svingninger (som forsterkeren og høyttaleren vil overføre tilbake til svingninger om det statiske lufttrykket som gjør at vi kan høre lyden). Bruker du den digitale utgangen, så går den digitale datastrømmen rett ut av kortet, og det blir forsterkerens oppgave å oversette enerne og nullene til eletriske svingninger.

For "dårlige" kort med "kjipe" DA-konvertere så kan det være en god ide å la forsterkeren styre med omformingen. Men hvis du (som meg) har et godt lydkort, eller en ren analog forsterker (igjen som meg), så har du ikke så mye valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...