Gå til innhold

Forskjell på tre-kabbis og vanlige kabbis


Anbefalte innlegg

Er det noen merkbar forskjell på et hjemmesnikret tre kabinett og et kjøpt midt-på-3-kabinett i henhold til støy osv?

Innbiller meg at et tre-kabinett isolerer lyden mer...?

 

noen andre forskjeller mens jeg først er innpå det?

Lurer litt på å ha meg en ny pc, og er interisert i å ha en stillegående pc uten at det går ut over ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okey.. så.. viss jeg ikke har noen viftehull eller noe så blir det mer dempet lyd, men om jeg lager hull i sidedørene så kan jeg få motsatt effekt?

Dersom du ikkje har hull i kassen vil du få god lydisolering med bruk av tre, men eg trur ikkje du får motsatt effekt ved å ha hull (noko som du må ha).

Gitar som eg nemnte tidlegare har resonasekasse for å forsterka lyd. Den er konstruert spessielt for å forsterka lyd. I eit kabinet vil lyden bli reflektert i mange retningar. Lydbølger som treff kvarandre vil enten forsterka eller dempa kvarandre. Vanskeleg å sei kva som vil skje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I et trekabinett blir vibrasjoner gjort om til lyd i større grad. Så i et trekabinett er det viktig å legge CD-drev, vifter og harddisker opp med vibrasjonsdempende fester.

 

Hullene i gitaren og andre strengeinstrumenter er for at lufta skal kunne passere ut og inn med lydbølgene, omtrent som en bassrefleksport på en høyttaler.

Lenke til kommentar
I et trekabinett blir vibrasjoner gjort om til lyd i større grad. Så i et trekabinett er det viktig å legge CD-drev, vifter og harddisker opp med vibrasjonsdempende fester.

Det skjønte jeg ikke?

Mener du at du vil øke støyen i kabinettet mer med treplater en med tynne stål/alu plater?

Lenke til kommentar
I et trekabinett blir vibrasjoner gjort om til lyd i større grad. Så i et trekabinett er det viktig å legge CD-drev, vifter og harddisker opp med vibrasjonsdempende fester.

Det skjønte jeg ikke?

Mener du at du vil øke støyen i kabinettet mer med treplater en med tynne stål/alu plater?

Det kommer selvsagt an på hvor tykke plater og hvilket treslag du bruker, men tre er utmerket for å lage lyd ut av vibrasjoner (som i f.eks en fiolin el. gitar).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...