Gå til innhold

Olympus og 4/3 standarden

Anbefalte innlegg

Har kikket litt på E-300 og prøvd å sette meg inn i Fire tredjedels (4/3) standarden. Det virker vel og bra, men har ikke helt klart å skjønne om 4/3 også sitter i kameraet i tillegg til objektivene.

Spørsmål 1: Må en ha et kamera som tilfredsstiller 4/3 for å bruker 4/3 optikk, eller kan andre kamera (f.eks D70 eller *ist DS) også bruke optikk med den digitaltilpassede 4/3 standarden??

og isåfall..

Spørsmål 2: Kan E-300 bruke optikk for analoge kameraer (annen standard)?

Spørsmål 3: Fins det andre linseprodusenter av 4/3 enn Olympus (eks Sigma eller Tamron)??

Håper noen kan svare meg på det :-)

El chico :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til spm 1:

FourThirds (4/3) viser til størrelsen på bildebrikken. Dette er en åpen standard. Bildebrikken er ca halvparten så stor som 35 mm formatet. Derfor kan Olympus produsere optikk som i fysisk størrelse er ca halvparten av tidligere 35 mm tilpasset optikk. 4/3-optikk kan ikke brukes på andre systemer.

Til spm 2:

Du kan ikke bruke OM-objektiv direkte, men Olympus har laget et adapter som tillater bruk av 35 mm optikk. Se her for detaljer: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=10704735

Det finnes også adapter for Nikkor-objektiv m.fl.

Til spm 3:

Ja, Sigma har i alle fall produsert to objektiver til 4/3, i farten kommer jeg bare på 50-200 mm (100-400 i 35mm). Forhåpentligvis kommer flere produsenter på banen. Det har vært en del skepsis mot Olympus` satsing på FourThirds, men nå ser det ut til at systemet er i ferd med å modnes med stadig flere og ikke minst gode objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...