Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Bedriftslinje" og dele linja sikkert mellom 3 pcr

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal prøve å hjelpe til litt på et kontor her før jule-ferien er slutt, og holder derfor på å skaffe meg litt informasjon slik at vi kan ta en avgjørelse..

Situasjonen er som følger:

3 datamaskiner, hvorav den ene er online 24/7 via en eller annen heftig løsning som er så overkill at man kan grine av mindre. Tror det er T1 eller dedikert linje eller no slikt tøv. De to andre maskinene er kontormaskiner, den ene driver med fakturering og online bank og forsikrings arbeid mens den tredje er for litt små-surf og e-post og slikt.

Slik som de er på nett idag, så er det bare den ene som "får" være på den heftige linja, (waste of money, men det var inget valg, vi "måtte" ha slik linje for å få kjøpe systemet som vi var nøtt til å kjøpe. Nettraffikken er der jo, men IKKE så mye.) De to andre står på MODEM og Frisurf eller Free2Connect, husker ikke helt hvordan det var.

Det som plager livet av meg er at "vi" faktisk betaler for denne super-linja, sammtidig som vi får internet regning på de 2 andre maskinene som appåtil kjører modem.

Har prøvd med min bærbare, og super-løsningen kommer med en 12 porters router/switch (husker ikke) og den er åpen, dvs, jeg plugga inn den bærbare og var på nett øyeblikkelig. Det er dette jeg vil gjøre med de 2 andre kontor-maskinene mine, og det eneste problemet er sikkerheten.

Dersom en av de 2 maskinene får et virus, kan dette da spre seg til "super-maskina" selv om de ikke er konfigurert i et lokalt nettverk???? Jeg trodde ikke det, men kan for lite. Jeg hvet bare att dersom "super-maskina" får virus, og selskapet som drifter den kan, så glir de unna ansvaret og gir en saftig faktura, så derfor:

Kan man bruke/dele denne linja på en sikker måte? Hjelper det med å kjøpe en router? Hvordan kan jeg sepparere de 2 maskinene fra den "viktige" men sammtidig utnytte den heftige internett linja????

Takk for svar!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste routere støtter jo "sikkerheten" på ett eller annet vis, men når man leser på de, så er det jo et utall ting de støtter. Hva spesifikt er det som "min" router må støtte for at det skal være bra nok for min situasjon?

Kan godt kikke litt på løsninger for mellomstore bedrifter, men 3 maskiner er vel neppe hva man kaller mellomstort i bedrifts sammenheng, så det virker litt overkill og høres for dyrt ut, men jeg kan jo ha feil m.t.p. prisen.

dmz må jeg isåfall lese mer om.. har alldrig brukt linux :blush: så hvet ikke helt om det er veien for meg akkuratt nå (tar for lang tid). Router høres bedre ut.

Lenke til kommentar
Kan man bruke/dele denne linja på en sikker måte? Hjelper det med å kjøpe en router? Hvordan kan jeg sepparere de 2 maskinene fra den "viktige" men sammtidig utnytte den heftige internett linja????

Kjøp en brannvegg mellom den viktge maskinen og linja, da vil de to andre maskinene være forran brannveggen, selv brannveggen i en nogenlunde router vil beskytte mot dette. Dog å ville jeg ha snakket med de som drifter dette hvis jeg var deg.

Du bør vite hva som skjer i denne boksen som du kobler deg til, det kan hende det ikke er så lurt og bare koble i vei uten videre.

Lenke til kommentar
Kjøp en brannvegg mellom den viktge maskinen og linja, da vil de to andre maskinene være forran brannveggen, selv brannveggen i en nogenlunde router vil beskytte mot dette. Dog å ville jeg ha snakket med de som drifter dette hvis jeg var deg.

Du bør vite hva som skjer i denne boksen som du kobler deg til, det kan hende det ikke er så lurt og bare koble i vei uten videre

jepp dette er et godt forslag

.

sjekk med de som drifter dette først

Lenke til kommentar

i ditt tilfelle vil nok en router med dmz være løsningen ja.

Dmz er de millitarized zone og om du setter "super maskina" som dmz så vil den være akkurat lik med åpne porter slik den er i dag om det ikke er en annen form for firewall foran den. nå skal det legges til at det ikke eksisterer T1 linjer i norge. T1 er amerikansk standard og er vel 1.7 mbit om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Det virker på meg som om dette er en linje som brukes av en ASP (Application Service Provider), altså noen som kjører programmet som dere "måtte ha:

vi "måtte" ha slik linje for å få kjøpe systemet som vi var nøtt til å kjøpe.

Det en ASP gjør er å kjøre systemet på server hos seg, og så kobler kunder seg opp til ASP via Internet for å bruke programmet.

Følg rådet til agvg og kontakt de som drifter dette, men sannsynligvis er det null problem å kjøre flere PC-er inn på linja da PC-en som kjører spesialprogrammet bare lager seg en VPN tunnel til ASP som igjen garantert har både brannmur og antivirus til den store gullmedalje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...