Gå til innhold

Ny hardisk.. Funker ikke?

PcT

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg fikk en ny hardisk til jul :) en 250gb maxtor 7200rpm..

Jeg har en 200gb disk som jeg har windows på.. Når jeg setter i den nye finner biosen ikke den gamle og derfor tydeligvis ikke vil boote.. Så problemet er jeg får aldri formatert den nye hardisken.. For når den er i vil den ikke boote.

Noen som har et tips`? vil helst ikke formatere da dette kommmer som siste utvei for meg pga 200gben er full med ting,

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme problem intil igår!

kople av den nye disken, skru på datan så du kommer inn i OS kople så til den nye disken og restart maskina, sånn det funka for meg, men når du kopler av disken første gang ikke kople av strømmen, bare IDE, hvis det i hele tatt er dette du har da :) lykke til

Lenke til kommentar
Har prøvd det.. :( har et Abit Uguru AN7.. det er IDE hardisk ja... :(

1: Du sjekker at det er den lange enden (fra midtstøpslet på IDE-kablen) står i primary på hovedkortet. Se Users Manual.

2: Du sjekker at jumperen på den hardisken du har står som master. Og er koblet i den andre enden på IDE-kablen (Primary Master)...

3: Du sjekker at (evt flytter) jumperen på den nye hardisken at den strår i stilling slave. Se godt på illustrasjonen på disken ... og forviss deg om at det blir riktig.

4: Du kobler den på midtuttaket på IDE-kablen. Primary Slave.

5: Sjekk at det er strøm til diskene.

6: Med en gang du starter maskinen holder du ned Del-knappen på tastaturet og går inn i BIOS. Under Standard CMOS Features skal du nå kunne finne diskene dine registrert. Hvis disken ikke er registret må du følge anvisningene i User`s manual slik at disken(e) blir registret.

7: Når disken er behørig registrert skal du kjøre Fdisk på nyedisken.

8: Jeg anbefaler da at du tar kablene ut av Primary master for å unngå forvekslinger.

9: Så bruker du et verktøy (fdisk) på en installasjonsdiskett for å lage en eller flere partisjoner og gjør primærpartisjonen aktiv. Det enkleste er kanskje å putte inn WindowsXP-CD og kjøre en installasjon så langt at dette blir gjort og så avbryte.

10: Når du da har restartet maskinen kjører du format på de(n) nye partisjonen(e)..

11: Når dette er behørig gjort har du en sabil og god hardisk i lang tid.

12: Lykke til. :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...