Gå til innhold

Investering i digitalt kamera - hva er viktig?

Anbefalte innlegg

Jeg vil investere i et digitalt kamera. Jeg er nybegynner, og trenger litt info / veiledning angående hva jeg må ha og hva jeg må unngå.

Ønsker et kamera til max kr 5.000.

Ønsker mye zoom (10-12X), men også bra bilder (megapixler)...

Hva er viktigst for meg - megapixler eller zoom? Føler det er zoomen som er mest attraktiv, men vet ikke hvor mange pixler jeg som minimum bør ha?

Andre ting som er viktige mht f.eks minnebrikker, batteri osv?

Noen konkrete anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Megapixler sier kun noe om størrelsen på bildet, ikke kvaliteten. Skal du skrive ut bilder i 15x10 format, trenger du strengt tatt ikke mer enn ca 2,3 megapixler for å oppnå full 300dpi kvalitet.

Men store bilder gir mulighet til beskjæringer, og større utskrifter, så jeg ville ikke kjøpt mindre enn 5 megapixler.

Zoom er kjekt, men det er ikke så mange kamera som har 10-12 x zoom, så det begrenser utvalget en del i seg selv.

Kjøper du et speilreflekskamera, f.eks. EOS 300D, får du det til under 8000 kroner for tiden. Da kan du kjøpe objektiver som gir deg et zoom område tilsvarende både 10 og 20 ganger.

Tommy

Lenke til kommentar

Bruksområdet er ikke helt fastsatt, men størrelsen på kameraet føler jeg ikke er så viktig. Er en del ute i naturen/fjellet på jakt, fiske, ski o.l. og ønsker derfor et bra kamera til den bruk. I den forbindelse føler jeg alltid at det er zoom jeg savner mest...

Lenke til kommentar
Kjøper du et speilreflekskamera, f.eks. EOS 300D, får du det til under 8000 kroner for tiden. Da kan du kjøpe objektiver som gir deg et zoom område tilsvarende både 10 og 20 ganger.

Å drasse på en kamerabag full av objektiver høres ikke altfor forenelig ut med en ellers hyggelig jakt- eller fisketur, der man sikkert har nok annet å drasse på. Selvsagt er speilrefleks meget bra, men vurderer du et halv-kompakt kamera med feit zoom, har du det meste du trenger. Må jeg få anbefale Olympus C-700-serien? Det har 10x optisk zoom (med unntak av C-725 med 8x), samt en meget bra supermakro ned til 3 cm. Du får altså en 38-380 mm linse som kun er noen få cm lang i aktiv modus. Prøv å sette på et objektiv som rekker til 380 mm på et speilrefleks, og mål lengde og vekt på det. Da vil jeg hevde at C-700-serien er svært god turvenn med en god kompromissløsning. Du får ikke særlig bred vidvinkel, men tilgjengjeld en lyssterk kraftig zoom. Utendørs kan jo ellers vidvinkelen erstattes noe av panoramafunksjonen. C-700-serien er også prisgunstig, tror du får de fleste til rundt 4K og nedover. Mener å ha sett C-725 (8 x zoom, 3.2 Megapixel) til rundt 1800. Det er iallfall dritbillig. Men jeg ville nok satset på de øvre i serien, C-765, f.eks. Da får du iallfall 4 megapixel og 10 x zoom.

Se testbilder fra mitt C-750 på Tronds Galleri samt på Tronds Kameratest.

Lenke til kommentar
Har blant annet sett på Panasonic Lumix DMC-FZ3 - hvordan er dette?

Andre anbefalte kamera i denne prisklasse?

Lumix FZ3 har fått masse god omtale, og er utvilsomt et av de beste i klassen for rimelige kompaktkameraer med mye zoom. Da jeg skulle kjøpe kamera i den "klassen" sto det mellom FZ3 og Canon S1IS. Jeg kjøpte Canon, men det kan godt hende jeg ville vært like fornøyd med Lumix kameraet.

Det beste er kanskje Lumix FZ20, men jeg synes det var for dyrt og for stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...