Gå til innhold

hva går kristendom utpå?


Anbefalte innlegg

Åssen kan folk som ikke tror på relgion svare på hvorfor folk blir helbreda?

Hørt om at sår og skader leges? En gud kan neppe bli innblandet i sykdomshelbredning, der naturen og kroppsmaskineriet ordner opp selv. Enkelte kristne bør ha kunnskap til det de omtaler og snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen kan folk som ikke tror på relgion svare på hvorfor folk blir helbreda? :innocent:

Vel, det er mye som tyder på at vi mennesker er i stand til mye mer enn det vi faktisk er klar over. Forøvrig så trenger healing på ingen måte har sammenheng med relegion, og hvis den har sammenheng med relegion så er ikke kristendommen alene om dette. Som Tready sier, kroppen/naturen har en egen måte å fikse opp i ting på, kanskje flere enn det vi er klar over. Placebo-effekten kan også har noe med 'healing' å gjøre.

 

Det faktum at vi ikke har en vitenskapelig forklaring på alt betyr ikke nødvendigvis at relegion automatisk blir rett...

Det faktum at vitenskapen har en forklaring på mye betyr ikke nødvendigvis at religion automatisk blir feil...

Vel, der relegion ikke kræsjer så er jo ikke dette tilfellet. Problemet er at mange ser på som all vitenskap uansett kræsjer med relegion, dette er ikke nødvendigvis tilfellet. En vanlig misforståelse er at Big Bang tilsier at det ikke finnes en gud, uansett hva. Dette er nesten litt paradoksalt med tanke på at Big Bang teorien ikke sier noe som helst om hvordan eller hva som skapte Big Bang. Faktisk, så er tildels grunnen til at denne teorien er så utbredt og akseptert at den passser så fint med mange relegioner, eller ihvertfall konseptet om at en gud eller "kraft" har skapt verden. Dette da ved å sette igang The Big Bang. Det skal være sagt at selv om The Big Bang er "vedtatt" som "sannhet", så er dette egentlig en av mange teorier. Hvis jeg ikke tar feil så er ikke The Big Bang noe mer sannsynlig enn mange andre teorier.

 

Det som ofte blir nevnt med at kristendom og vitenskap kræsjer er skapelsen. Her har vi svært mye som tyder på at ihvertfall evolusjon har utviklet oss mennesker. Nå skal det være sagt at mange ser på som skapelsen som en metafor, mange påstår og at rekkefølgen dyr/mennesker blir skapt i skapelsen stemmer overens med den faktisk utviklingen.

 

Problemet med relegioner er som regel at de bryter med logikk(særlig hvis en tar med Occam's Razor prinsippet). Dette blir om ikke noe som gir meg grunn til å avfeie relegionene, ihvertfall en god grunn til å være svært skeptisk til relegion.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

 

Problemet med relegioner er som regel at de bryter med logikk(særlig hvis en tar med Occam's Razor prinsippet). Dette blir om ikke noe som gir meg grunn til å avfeie relegionene, ihvertfall en god grunn til å være svært skeptisk til relegion.

Hvis vi bøyer oss for Occam's Razor, bøyer vi oss for at eksplosjonen i Sibir i 1908 oppstod av seg selv, og ødela det meste innenfor en 40 mils radius. Det finnes tross alt ingen fysiske bevis for at en komet, eller en meteoritt traff Sibir.

 

Jeg har like store problemer med å se for meg at Big bang oppstod av seg selv, som at eksplosjonen i Sibir oppstod av seg selv.

Lenke til kommentar

Hvis vi bøyer oss for Occam's Razor, bøyer vi oss for at eksplosjonen i Sibir i 1908 oppstod av seg selv, og ødela det meste innenfor en 40 mils radius. Det finnes tross alt ingen fysiske bevis for at en komet, eller en meteoritt traff Sibir.

Kaller du det for en enkel og logisk forklaring? Jeg vil kalle det akkurat det motsatte.

Lenke til kommentar
Jehovas Vitner er kristne, spesielle kristne. At de ikke er godkjent som kristne av det lutherske kirkesamfunnet, har jo egentlig ikke noe å si om de er kristne eller ikke, det er "lutherne" sin oppfatning.. eller hva hvilket som helst trossamfunn har som oppfatning...

Jehovas Vitner er en nyreligiøs bevegelse, det er ikke samme religion som Kristendom, og det er heller ikke en trosretning innenfor Kristendom.

Lenke til kommentar
Jehovas Vitner er kristne, spesielle kristne. At de ikke er godkjent som kristne av det lutherske kirkesamfunnet, har jo egentlig ikke noe å si om de er kristne eller ikke, det er "lutherne" sin oppfatning.. eller hva hvilket som helst trossamfunn  har som oppfatning...

Jehovas Vitner er en nyreligiøs bevegelse, det er ikke samme religion som Kristendom, og det er heller ikke en trosretning innenfor Kristendom.

Så du mener at Jehovas Vitner er en egen religion?..Jehovas Vitner er kristne, men tror ikke på treenighetslären!

Lenke til kommentar

jeg begynner å klø av å lese her. Folk som snakker om det at det i følge vitenskapen ikke er mulig å skape energi. Før man uttaler seg om noe burde man vite hva man sier og ikke bare slenge ut av seg noe man syntes hørtes lurt som noen andre har sagt. Universet har alltid eksistert, det begynte ikke med gud. Det er et godt utgangspunkt :) Og hvis man skulle skape energi som jo ikke går ann hjelper det lite å være gud hvis det ikke er mulig.

 

En helt annen ting jeg seriøst lurer på er om Gud er Jesus, er han i så fall sin egen far? og hvis Gud er Jesus som treenigheten sier så må han jo være sin egen far. Hvorfor spør han da hvorfor Gud har forlatt ham når han henger på korset om han er Gud?

 

Jeg personlig fatter ikke at det er mulig å tro på noe som er så vanvittig som Gud eller noen som helst andre guder, jeg synes det er vanvittig!

 

Kristendom er å tro på Jesus Kristus som vår frelser, det er dette som skiller kristne fra jødene for de venter fremdeles på Jesus. Hvis man ikke tror på Jesus som vår frelser er man ikke kristen. Om du tror det eller ikke så er det helt vanvittig samme hva og alle kristne og religiøse personer verden over burde få hjelp til å slutte å snakke med usynlige venner og folk som snakker til de som faktisk bare de kan høre og se. Hadde man ikke kallt det Jesus eller Gud hadde man blitt sperret inne tvert

Lenke til kommentar

Er faktisk enig i den ideen om at universet alltid har vært til. Om de kristne kan tro at gud alltid har vært der, da kan vel jeg tro som jeg vil om universet. Kanskje vi rett og slett ikke kan forstå evig.

 

Men, jeg er en av de personene som er enormt glad i viss og hva om. Derfor bryr jeg meg egentlig fint lite om svarene, jeg finner heller utfordring i spørsmålene. Hva om mennesket en dag kan utfordre gud? Vi kan snart lage liv på en kunstig måte, er det da for vanskelig å tro at vi i framtiden vil nærme oss enda mer den "skapelsen" de kristne tror på, og slik vil være i stand til og overgå gud? Hva skjer om vi skaper en livsform (biologisk eller mekanisk) som er bedre enn oss? Slik som jeg har forstått det mener de kristne at mennesket er hellig og det "viktigste" vesenet som har blitt skapt. Hva skjer da når mennesket selv skaper noe som overgår guds toppmodell? Blir mennesket gud? Blir vi kanskje bedre enn gud?

 

Nå skal det sies at det ble litt kristendoms-bashing der, og egentlig tror jeg ikke på gud heller. Derfor kan jeg kanskje fornærme noen ved å prøve å lage roadkill av ham her :whistle:

 

Men som sagt, jeg elsker å være kritisk og trolle. Derfor er det enormt morsomt å komme med slike tanker og kommentarer :devil:

Lenke til kommentar
helt enig!

 

Gud har en helt annen tenkemåte en oss mennesker.

Gud ser på hjertet mens mennesker ser på overflaten kan man si.

Hvorfor skal gud se på hjertet og andre menneskelige ting? "Det" er jo allvitende og har alle svar på forhånd. Ikke noe grunn til å blande inn en klissete kjærlighetsgud, gud er allmektig og kynisk (det bildet som blir fremstilt i bibelen, koranen osv).

 

Helt usannsynlig at hvis en gud hadde eksistert (noe det ikke gjør), at den hadde brydd seg det minste med detaljregulering på jorden eller om hva enkeltmennesker tenker. Hvis en gud hadde eksistert, så hadde gud gitt faen (nettopp fordi alt er bestemt på forhånd, hva skal da denne gud bry seg om da han allerede vet hva som kommer til å skje?).

Lenke til kommentar
Hvorfor skal gud se på hjertet og andre menneskelige ting? "Det" er jo allvitende og har alle svar på forhånd. Ikke noe grunn til å blande inn en klissete kjærlighetsgud, gud er allmektig og kynisk (det bildet som blir fremstilt i bibelen, koranen osv).

 

Helt usannsynlig at hvis en gud hadde eksistert (noe det ikke gjør), at den hadde brydd seg det minste med detaljregulering på jorden eller om hva enkeltmennesker tenker. Hvis en gud hadde eksistert, så hadde gud gitt faen (nettopp fordi alt er bestemt på forhånd, hva skal da denne gud bry seg om da han allerede vet hva som kommer til å skje?).

 

 

Okey, først av alt.

Gud har gitt oss fri villje. Jeg tror ikke alt er bestemt på forhånd, fordi man har fri vilje.

 

Ja, det er usannsynelig at hvis en Gud bryr seg om hva vi tenker. Men mye i kristendommen er usansynelig, det er ulogisk(som sagt så mange ganger før)

Så det er det jeg syns er utrolig kult, at han faktisk bryr seg om oss.

 

Å hvis han hadde gitt "faen" så hadde han ikke vert noen god Gud.(syns ikke jeg)

Lenke til kommentar
Å hvis han hadde gitt "faen" så hadde han ikke vert noen god Gud.(syns ikke jeg)

Enkelt for deg å si som bor i Norge, og ikke Afrika, eller Bagdahd, kosovo eller nord-korea.

 

De sitter vel i sin egen avføring og sulter sakte ihjel mens fluene spiser dem levende og sier "Takk gud, for at du er så snill, kjærlig og forstår oss!"

Endret av co2
Lenke til kommentar

Utrolig artig hver gang jeg leser om en "god" gud. Hvorfor ville han da gi mennesket fri vilje? Han burde vel ha hatt en mistanke om at vi ville lage en enorm mengde med faenskap, ikke sant? Eller er han kanskje ikke så allmektig likevel, kanskje kan også "gud" feile?

 

Har personlig til gode å faktisk se at gud gjør noe godt (eller gjør noe i det hele tatt for den saks skyld). Både personlig og på verdensbasis. Nyter han kanskje synet av sultende barn?

Lenke til kommentar

Dere har et poeng der ass. Men jeg aner ikke åssen Gud tenker jeg.

 

Hvorfor ville han da gi mennesket fri vilje? Han burde vel ha hatt en mistanke om at vi ville lage en enorm mengde med faenskap, ikke sant?

 

Fordi at vi ikke skulle bli "robotene" hans. Han er utafor tid, så han kan se fremtiden. Jaja, veldig vannskelig tema ass(synes jeg)

 

De sitter vel i sin egen avføring og sulter sakte ihjel mens fluene spiser dem levende og sier "Takk gud, for at du er så snill, kjærlig og forstår oss!"

 

hehe. (jeg har vert i Etiopia, jeg tror kansje du overdriver litt?) Uansett, så er det ikke sånn at: "Bli kristen og få et bra liv, som er lett og greier!" Ingen sier at det er lett å være kristen.

 

Men åssen Gud tenker er vannskelig ass.

 

Eller er han kanskje ikke så allmektig likevel, kanskje kan også "gud" feile?

 

Aner ikke jeg, men han elsker meg, det veit jeg :p

 

Vi sitter her oppe i rike Norge og tror at å sulte er det verste som kan skje! (trodde hverfall jeg) Men er det faktisk sånn?(lurer jeg på)

 

En afrikaner som var på besøk i Norge så på det kalde sammfundet vårt(for å gjøre en lang historie kort) og sa: Jeg tror vi fra Afrika(husker ikke helt hvor han var fra) burde sende misjonærer til Norge. :roll:

Lenke til kommentar
Jehovas Vitner er kristne, spesielle kristne. At de ikke er godkjent som kristne av det lutherske kirkesamfunnet, har jo egentlig ikke noe å si om de er kristne eller ikke, det er "lutherne" sin oppfatning.. eller hva hvilket som helst trossamfunn   har som oppfatning...

Jehovas Vitner er en nyreligiøs bevegelse, det er ikke samme religion som Kristendom, og det er heller ikke en trosretning innenfor Kristendom.

Så du mener at Jehovas Vitner er en egen religion?..Jehovas Vitner er kristne, men tror ikke på treenighetslären!

De er ikke Kristne, sjekk overalt som spesialiserer seg på religion å du vil se at Jehovas Vitner ikke er Kristne.

Lenke til kommentar
Jehovas vitner tror at det bare finnes én sann religion, nemlig kristendommen. Men etter deres oppfatning har kristenhetens kirkesamfunn i dag på mange måter gått bort fra den opprinnelige kristendom som Jesus og de første kristne forkynte. Jehovas vitner går inn for å holde seg til den rene, opprinnelige kristendom slik den er uttrykt i Bibelen, og ser bort fra bestemmelser og trosbekjennelser som man er blitt enige om på ulike kirkemøter opp gjennom tidene. Deres tro skiller seg derfor på flere områder ut fra den katolske, ortodokse og protestantiske tro.

 

http://www.skoletorget.no/abb/kr/relpres/jeh2.html

 

Med andre ord er alle kildene som sier dette ren løgn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...