Gå til innhold

hva går kristendom utpå?


Anbefalte innlegg

Sant nok, men den er likevel en del av kristendommen...

Hva så? At slike allmenngyldige regler finnes i kristendommen gir ikke at man misliker reglene selv om man misliker religionen. :roll:

Vel, poenget mitt var at folk ser helt svarthvitt på det.

Det er ikke sånn at enten så er hele relegionnen, inklusive absolutt alle regler helt idiotisk og på tryne, eller så er absolutt alt kjempe bra greier. Man må se litt nyansert på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det innebærer drap, ødeleggelse, undertrykkelse, så hvorfor ikke se sort-hvitt på det. Det hjelper lite at en religion hjelper enkelte, hvis den historisk sett og i større sammenheng har stått for mye ødeleggelse.

 

Det blir det samme som å si at "Jeg har plantet 2 trær, derfor gjør det sikkert ikke så mye om jeg kutter ned 10 andre". Jo det gjør noe imo.

 

Når det gjelder ideologi, de fleste religioner, har opphav i/startet som, og slutter som ideologi, bare i perioden mellom start->slutt, får det status som "religion".

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Det hjelper lite at en religion hjelper enkelte, hvis den historisk sett og i større sammenheng har stått for mye ødeleggelse.

Hvordan kan en relgion "stå for ødelegelse"?

Litt off topic, men .. :whistle:

 

Så, hvis jeg bestemmer meg for å drepe noen, gå til krig eller lignende, så er det "relgionen min" som har skylda? Hvorfor ikke rasen? eller aldern? eller ...

 

ok, veldig off topic, men dere begynte :tease:

Lenke til kommentar
Det hjelper lite at en religion hjelper enkelte, hvis den historisk sett og i større sammenheng har stått for mye ødeleggelse.

Hvordan kan en relgion "stå for ødelegelse"?

Litt off topic, men .. :whistle:

 

Så, hvis jeg bestemmer meg for å drepe noen, gå til krig eller lignende, så er det "relgionen min" som har skylda? Hvorfor ikke rasen? eller aldern? eller ...

 

ok, veldig off topic, men dere begynte :tease:

Fordi mans argumentasjon og det man støtter seg til ofte har vert av religiøst opphav - ergo uten religionen hadde man kanskje ikke hatt elendigheten ?

 

F.eks - når man i middelalderen støttet korstoget ville man bli tilgitt alle sine synder uansett hva det nå av forferdeligheter man hadde gjort... Kyyynisk bruk av folks frykt for å komme til helvett e?

Lenke til kommentar

Relgion av ulike slag har alltid vært en fin unskyldning, men jeg tror ikke det har vært så mange opp igjennom som faktisk har gått til krig eller lignende pga av relgion, i alle fall ikke hvis man skiller mellom relgion og kultur.

Dette betyr ikke at man / de ikke var oppriktig "troende" el.l., men at man tar det man tror på og former det til en unskyldning til å gjøre hva man vil

Lenke til kommentar

I beg to differ...

The early years: As soon as Christianity became legal in the Roman Empire pagan priests were killed. Between 315 and 6th century thousands of pagan believers were slain and their temples destroyed. Participation in pagan services were punishable by death in 356 (including Children).

 

Murdering intellectuals: Hypatia, a famous female philosopher was torn to pieces by a hysterical Christian mob using glass fragments in a church in 415. In 1538 a university professor B. Hubmaier was burned at the stake in Vienna.

 

The Crusades: During the First (1096) and Second (1147) Crusade thousands of Jews were slaughtered. During the Third Crusade (1189-1190) English Jewish communities were sacked. In 1099, Jerusalem was conquered at the cost of more than 60,000 men, women, and children. In the words of one witness: "there was such a carnage that our people were wading ankle-deep in the blood of our foes", and after that "happily and crying for joy our people marched to our Saviour's tomb, to honour it and to pay off our debt of gratitude." Total number of victimes of the Crusades is likely to be around 20 million. During the Crusades against Hussites in the 15th century, thousands were slain.

 

Exterminating Jews: In the 4th and 5th centuries synagogues were burned and Jews killed by Christians. In 1348 about 20,000 Jews in Basel were burned by Christians, the next year all the Jews in hundreds of towns were killed (mostly burned). In Poland in 1648, during the Chmielnitzki massacres, 200,000 Jews were slain. Not only did the Nazis (lead by a Christian) exterminate millions of Jews but other Christians set up death camps, independently of the Nazis, and mudered about half a million victims of various backgrounds. They were even efficient enough to have a camp specifically for children.

 

Spanish Inquisition: In 1568 the Spanish Inquisition Tribunal ordered extermination of 3 million rebels in the Netherlands. Spanish Inquisitor Torquemada, a former Dominican friar, was responsible for over 10,000.

 

Witch Hunting: In the era of witch hunting (1484-1750) according to modern scholars several hundred thousand witches (about 80% female) were burned at the stake or hanged. During the 16th century accusations of witchcraft were widespread: English Catholics were murdered by Protestants (30,000 were burned at the stake), in Germany 100,000 witches were killed. Similar behavior occurred in other Christian countries.

 

Christian Wars: In the 17th century, Catholics sacked the city of Magdeburg killing about 30,000 Protestants. In one single church fifty women were found beheaded, and infants were still sucking the breasts of their lifeless mothers. During the 30 Years' War, involving Catholics and Protestants at least 40% of population was decimated.

 

And its still happening: A court in Rwanda has sentenced two Roman Catholic priests to death for their role in the genocide of 1994, in which up to a million Tutsis and moderate Hutus were killed. Pope John Paul said the priests must be made to account for their actions. Different sections of the Rwandan church have been widely accused of playing an active role in the genocide of 1994

Lenke til kommentar
Kristendommen går ut på at man tror at Gud "sendte" sin sønn for å frelse deg, fordi det var det som krevdes. Og at det var et offer over alle offer (les litt gt ;)

Ser ofte at kristne bruker argumentet med at Gud er så god pga. han "ofret" sin sønn for mennesket. Dette argumentet er jo helt ubrukelig da Jesus senere stod opp fra de døde og nå sitter på Guds høyre side. (Ifølge bibelen)

 

Hvis jeg hadde hatt en sønn så kunne jeg godt ha "ofret" han hvis det bare var å gjenopplive han igjen... (Det eneste som var litt slemt av Gud da var jo å henge sønnen på korset...)

Det var jo faktisk det som var poenget. Han måtte dø og lide for menneskeheten. Prøv å heng på et kors i stekende varme, du. Jeg tror ikke du synes det er "bare bare". Det essensielle med hele kristendommen er et liv etter døden, i himmel eller helvete. Du har et valg. Men det går jo ikke bare på tro. Satanister tror på Gud de også. Men de tilber ikke han som kristne gjør. Det handler ikke bare om å kysse ræven til Gud og så skal du få komme til himmelen. Det handler om å være et godt menneske. Du kan synde mye i livet, men den som ber om tilgivelse og angrer, han får en annen sjanse - så hvis man tenker seg om så ser man at det ikke handler om at Gud er "maktsyk".

Når det gjelder at Jesus døde på korset så var sikkert ikke dette en behagelig opplevelse. Allikevel mister Gud mye av slagkraften i denne saken da Jesus faktisk våkner opp igjen, frisk som en fisk. Det var nok mye lidelse, men i praksis dødde han ikke for menneskeheten.

 

For en satanist må det være helvete å komme til himmelen...

 

Så jeg som ikke tror på Gud, men er et bedre menneske enn en som tror på Gud, kommer ikke til himmelen? Logikken i dette er jo helt på trynet og viser at det er viktigere å tro på Gud enn å være et godt menneske for å komme til himmelen. Så hvis jeg tenker meg om vil jeg si at Gud er "maktsyk" og tenker mest på å få tilhengere enn at folk faktisk skal være snille og greie mot hverandre.

 

Uansett, det er ikke lett for kristne å klare å se verden på en annen måte, da de har blitt "hjernevasket" og opplært fra de er helt små til å tro på disse eventyrene. At du er kristen er BARE et resultat av oppdragelse og hvor du er født/oppvokst i verden. Dette kan sammenlignes med fotballsupportere. Jeg er født i Bodø og har blitt opplært til at Bodø/Glimt er det beste laget. Akkurat på samme måte som at det er kristne i Norge og muslimer i Saudi-Arabia.

 

"Religion og kjærlighet gjør blind" -Gammelt KrageV-ordtak

Lenke til kommentar
Uansett, det er ikke lett for kristne å klare å se verden på en annen måte, da de har blitt "hjernevasket" og opplært fra de er helt små til å tro på disse eventyrene.

Rart at alle relgiøse er hjernevasket og påvirket av oppveksten etc etc, mens alle andre liksom ikke er det..?

Så en ateist er ateist bare pga av han er hjernevasket, og du tror ikke fordi du er "opplært fra du var liten til å ikke tro på disse eventyrene"? :hmm:

 

see ..

off topic som vanlig ..

Endret av os
Lenke til kommentar
For en satanist må det være helvete å komme til himmelen...

Vel, ikke hvis himmelen var et sted hvor han kunne være lykkelig, da hadde det vært flott, satanister vil bare være lykkelige.

Det er greit nok at de ønsker å være lykkelige, men poenget er at jeg ikke tror at himmelen kan tilby en satanist lykke. Var uansett bare en spøk...

Lenke til kommentar
Uansett, det er ikke lett for kristne å klare å se verden på en annen måte, da de har blitt "hjernevasket" og opplært fra de er helt små til å tro på disse eventyrene.

Rart at alle relgiøse er hjernevasket og påvirket av oppveksten etc etc, mens alle andre liksom ikke er det..?

Så en ateist er ateist bare pga av han er hjernevasket, og du tror ikke fordi du er "opplært fra du var liten til å ikke tro på disse eventyrene"? :hmm:

 

see ..

off topic som vanlig ..

Hvor mange tror du i norges land oppdrar ungene sine ved å prente inn hver eneste dag at det ikke finnes noen Gud? Ingen! (Forhåpentligvis).

 

Poenget er at folk som har blitt "hjernevasket" fra de er små om religion ikke har noen som helst forutsetninger for å ta et valg angående sin tro senere i livet.

 

Hadde det vært opp til meg hadde det vært ulovlig med denne "hjernevaskingen", men jeg går ut fra at det blir gjort på denne måten pga. at det er den eneste måten religion kan overleve på.

Lenke til kommentar

Off topic::

Ingen av oss vet vel veldig mye om hjernevasking, så la oss slutte å bruke det uttrykket ..

 

Og hvorfor skulle det være noe annerledes å vokse opp i en "ateistisk familie" enn en ""relgiøs"" familie"?

Hva er det som liksom gjør det ene til "hjernevasking" (ops) og fratar folk evnen til å tenke selv (som du tydeligvis, av en eller annen grunn tror), mens det andre, som jo er akkurat det samme - nemmelig at foreldrene forteller barna sine hva de tror er riktig- liksom er helt annerledes?

Hvor mye vet du egentlig om hvordan det er å vokse opp i en ""relgiøs" familie"? Sikker på at du ikke antar en hel del for at teorien din skal stemme?

 

Poenget?

Tror det er naivt å tro at det er så enkelt:

"det ene (tilfeldigvis det jeg ikke mener) er hjernevasking og det andre er riktig, noe som alle tenkene folk selvsagt ser, og skjønner de det ikke er det fordi de er hjernevasket"

 

Dessuten vet alle at det bare er microsoft brukere som er hjernevasket ;)

Lenke til kommentar
Poenget er at folk som har blitt "hjernevasket" fra de er små om religion ikke har noen som helst forutsetninger for å ta et valg angående sin tro senere i livet.

Hvilken verden lever du i? Folk konverterer, gir opp sin religion etc hele tiden. Jeg kjenner mange mange som gått fra å være kristen til ateist osv.

 

Uansett, det er tydelig at mange av dere ikke helt skjønner hva kristendommen går ut på. Det er ikke slik at man kan gjøre så mye faenskap man vil og så bare si unnskyld. Det handler om å leve et så godt liv som mulig. Og selvfølgelig gjør man feil i løpet av livet, men da skal man i ettertid forstå at det var galt og angre på dette (og da er det vanlig å prøve å gjøre godt for seg igjen).

Den andre delen går ut på at Jesus ofret seg for mennesker etc etc (denne kan vel de fleste).

 

Edit: Ser at mange av dere har vanskelig for å godta Jesus-fortellingen, og det er jo helt i orden. Men det jeg absolutt ikke forstår er at dere ikke klarer å godta noe som dere ikke skjønner (mange "ikke" i den setningen). Jeg er selv en liberal katolikk og jeg bryr meg ikke i det hele tatt hvilket livssyn andre har.

Endret av Jerre
Lenke til kommentar
Poenget er at folk som har blitt "hjernevasket" fra de er små om religion ikke har noen som helst forutsetninger for å ta et valg angående sin tro senere i livet.

Hvilken verden lever du i? Folk konverterer, gir opp sin religion etc hele tiden. Jeg kjenner mange mange som gått fra å være kristen til ateist osv.

 

Uansett, det er tydelig at mange av dere ikke helt skjønner hva kristendommen går ut på. Det er ikke slik at man kan gjøre så mye faenskap man vil og så bare si unnskyld. Det handler om å leve et så godt liv som mulig. Og selvfølgelig gjør man feil i løpet av livet, men da skal man i ettertid forstå at det var galt og angre på dette (og da er det vanlig å prøve å gjøre godt for seg igjen).

Den andre delen går ut på at Jesus ofret seg for mennesker etc etc (denne kan vel de fleste).

 

Edit: Ser at mange av dere har vanskelig for å godta Jesus-fortellingen, og det er jo helt i orden. Men det jeg absolutt ikke forstår er at dere ikke klarer å godta noe som dere ikke skjønner (mange "ikke" i den setningen). Jeg er selv en liberal katolikk og jeg bryr meg ikke i det hele tatt hvilket livssyn andre har.

Folk konverterer fordi noe har overbevist dem om at noe annet er rett. Mange ateister som konverterer til kr.dom gjør det fordi noe tragisk har hendt i demmes liv og de må ha noe å støtte seg til i slike situasjoner er jo kirken og sektene der for dem. Kirken i norge idag er ikke slik den var før og har kanskje en annen agenda enn før men man kan ikke legge skjul på hva de har stått for tidligere. Idag ser man sekter dukke opp her og der, igjennom disse kan man lett se systemet religion og spesielt da kristendommen har benyttet i alle år.

 

Kristne konverterer til ateisme rett å slett fordi de har skjønt at religion bare er en utopi en luftspeiling som ikke holder mål.

 

Som du sier så går kristendommen ut på å leve et så godt liv som mulig og samtidig tro på gud (og jesus) Dette betydde i de eldre dager kontroll/makt og ikke minst rikdom for dem som var guds utvalgte. Når populasjonen er kontrollert ved hjelp av en religion er det religions styrerene som sitter med makten, uansett hvor mange statsoverhoder det er. Idag betyr det inntekt og kontroll og tildels makt over andre mennesker.

 

Religion har alltid et meget fint utgangspunk som å leve et skikkelig liv også videre, dette er en fin måte å lure mennesker inn i nettet på, men dens egentlige agenda er å gjøre noe unødvendig nødvendig slik at de menneskene som kom opp med denne religionen og demmes etterkommere kan tjene fett på det og samtidig ha en pervers glede av å ha makt over andre mennesker.

 

Jeg sier ikke at alle kristne eller religiøse mennesker har denne agendaen, de fleste troende er uskyldige offer av menneskehistoriens største og mest effektive løgner.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Tydeligvis skjønte du ikke hva jeg prøvde å si, så jeg skal prøve en gang til. Du tror ikke på Gud og det er helt greit, ingen som bryr seg. I dine øyne er ateisme den rette veien, alt annet er tull, konspirasjoner, "skjulte agendaer" etc.

Men at du ikke klarer å godta at andre folk er annerledes og tror på andre ting, det sier jo mer om deg som person enn meg. At du ikke klarer å godta noe du ikke forstår, selv om du er totalt uenig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Uansett, det er ikke lett for kristne å klare å se verden på en annen måte, da de har blitt "hjernevasket" og opplært fra de er helt små til å tro på disse eventyrene.

Rart at alle relgiøse er hjernevasket og påvirket av oppveksten etc etc, mens alle andre liksom ikke er det..?

Så en ateist er ateist bare pga av han er hjernevasket, og du tror ikke fordi du er "opplært fra du var liten til å ikke tro på disse eventyrene"? :hmm:

 

see ..

off topic som vanlig ..

Eh, vit hva du snakker om, jeg er kristen, men jeg ikke på langt nær "hjernevasket", hvorfor, vel, fordi jeg synes treenigheten er bare tull, det er ingen baseringer for det noen steder før kristendommen begynte å spre seg, samme med antikrist, antikrist finnes ikke, og har aldri gjort det heller, det er bare tull.

Lenke til kommentar
kan noen oppsummere kristendommen i hovedtrekk? :)

- La en rart kledd bedreviter i et stygt bygg være kilden til livskunnskap

- Tro på og la deg styre av en gammel bok som kunne ha blitt skrevet av meg, deg eller noen andre med skrive- og maktlyst

- Følge noen regler du har ingen forutsetning for å klare å holde

- Ta avstand fra og avskye alle som ikke følger disse reglene

- Bare tenke på et evt liv etter døden. Kun være opptatt av dette

- Være paradoksal iforhold til budene du blir gitt.

- Høre på gale fanater som tror de vet alt og kan ALT om livslære og fremtiden (Spesielt) (Gjelder ikke alle retninger i kristendommen)

 

Det er kristendommens budskap grovt sett fra en ateist side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...