Gå til innhold

hva går kristendom utpå?


Anbefalte innlegg

Finnes feil i alt som er nedskrevet, slutt å syt

Wikipedia har flere feil, og har man god kunnskap om det artikkelen handler om, oppdager man lett feil.

 

Wikipedia er et bra leksikon, men det faktum at vanlige folk kan sende inn en artikkel. og at administratorene godkjenner artikkelen uten å sjekke om det stemmer, beviser at det ikke er feilfritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wikipedia er et bra leksikon, men det faktum at vanlige folk kan sende inn en artikkel. og at administratorene godkjenner artikkelen uten å sjekke om det stemmer, beviser at det ikke er feilfritt.

Wikipedia er et veldig godt leksikon hvis man skal finne fakta. Men hvis noen skriver en artikkel som har mange forskjellige synsvinkler, kan det fort bli rotete og tvilsomt.

Lenke til kommentar

Kristendommen handler om Nestekjærlighet!

Altså det at vi folk skal bry oss om verandre, noe Gud gjerne ville se, men mennesker er vanligvis for stygge og egoistiske til å klare det...

 

Kristendommen er nokk en religion som skriver om en Gud, den samme Gud som f.eks. Muslimene tror på..

Og som Religioner flest har de samlet folk, men også skapt krig. Det er også mange som får et bedre liv med religion. Vist noen dør, vil man gjerne ha svar på saker og ting, og da står det sikkert mye smart i bilbelen..

 

Om alt i bibelen er sant er uinnteresagnt. Det er det som skaper Krig.

Men hva som står mellom linjene, og noe av det den står for er bra. Det skaper fred, gir mennesker livslyst, gir glede, skaper forståelse og kan gi DEG svar...

 

DET er kristendomm.! :innocent:

Lenke til kommentar

Men trenger vi kristendommen for å få livslyst, glede osv. ? Isåfall står det dårlig til med menneskeheten. Om vi trenger en eventyrbok for å klare oss igjennom hverdagens problemer! Mulig det står mye bra imellom linjene, men hva så? Det er da tusentals bøker der det står bra ting? Hvorfor basere livet ditt blindt på en bok??

Lenke til kommentar
Altså det at vi folk skal bry oss om verandre, noe Gud gjerne ville se, men mennesker er vanligvis for stygge og egoistiske til å klare det...

 

Gud?

 

Det skaper fred, gir mennesker livslyst, gir glede, skaper forståelse og kan gi DEG svar...

 

Men trenger vi kristendommen for å få livslyst, glede osv. ? Isåfall står det dårlig til med menneskeheten. Om vi trenger en eventyrbok for å klare oss igjennom hverdagens problemer! Mulig det står mye bra imellom linjene, men hva så? Det er da tusentals bøker der det står bra ting? Hvorfor basere livet ditt blindt på en bok??

Meget godt sagt..

Lenke til kommentar

Selv om livet til en kristen handler mye om nestekjærlighet, så er det ikke dermed sagt at det er det kristendommen dreier seg om.

 

Jesus Kristus er det kristendommen dreier seg om

 

Kristen=Tilhenger av Kristus/Tro han er Guds sønn

 

Men trenger vi kristendommen for å få livslyst, glede osv. ? Isåfall står det dårlig til med menneskeheten. Om vi trenger en eventyrbok for å klare oss igjennom hverdagens problemer! Mulig det står mye bra imellom linjene, men hva så? Det er da tusentals bøker der det står bra ting? Hvorfor basere livet ditt blindt på en bok??

De som sier de ikke trenger Kristus er fordi de ikke vet hvor godt det er. Det er ubeskrivelig godt å ha Den Hellige Ånd i seg, å vite at Jesus Kristus frelser oss fra det onde, fra helvete. Å vite at man kommer til Himmelen når man dør, et sted med Guds nærhet

Lenke til kommentar
Men trenger vi kristendommen for å få livslyst, glede osv. ? Isåfall står det dårlig til med menneskeheten. Om vi trenger en eventyrbok for å klare oss igjennom hverdagens problemer! Mulig det står mye bra imellom linjene, men hva så? Det er da tusentals bøker der det står bra ting? Hvorfor basere livet ditt blindt på en bok??

 

Ja bra sagt. Og JA det står dårlig til med menneskeheten, se deg rundt! Derfor eksisterer troen... Fordi verden er full av vold, krig, voldtekter, drap og andre vonde ting..

Hadde alt vert perfekt ville vi ikkje treng troen. Fordi vi alltid ville vert glade.

 

Ingen mennesker kommer gjennom livet uten sorger og vonde oppleverlser.

Men none kommer over det uten å tro på noe.

Og selv har jeg ingen problemer med at vi bare dør, rotner og thats it!

 

Poenget er at Kristendommen, kan være god for veeeldig mange mennesker.

Og hvorfor skal de ikkje få ha den gleden, støtten eller hva de vill kalle den. Uten at de skal kalles domme og naive. Kan godt være det er de som kritiserer som er naive. Det finner vu ut når vi dør. Er noe sikkert er det at vi alle dør en dag. :D

Lenke til kommentar

Går ut ifra at alle kristne her vet at Jesus var ikke en 2meter høy blond mann med glorie. Men en liten feit mann fra midtøsten, som ikke veldig ulikt Bin laden gikk rundt å preika å trodde han var hellig..... :yucky:

Endret av co2
Lenke til kommentar
Går ut ifra at alle kristne her vet at Jesus var ikke en 2meter høy blond mann med glorie. Men en liten feit mann fra midtøsten, som ikke veldig ulikt Bin laden gikk rundt å preika å trodde han var hellig..... :yucky:

Mennesker er instinktivt programmert til å se på personer som har utseendet med seg som snille personer (derfor er ofte actionhelten i filmer og spill en person som har flere estetiske trekk). Kort sagt er det derfor Jesus på bildene ligner på Bradd Pitt. At han har langt hår og skjegg på bildene skyldes at det var populært under middelalderen.

 

Jesus var ikke liten, og heller ikke feit. I følge vitenskapen var han middels høy, ikke arisk, og hadde mesomorf kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Ja bra sagt. Og JA det står dårlig til med menneskeheten, se deg rundt! Derfor eksisterer troen... Fordi verden er full av vold, krig, voldtekter, drap og andre vonde ting..

Hadde alt vert perfekt ville vi ikkje treng troen. Fordi vi alltid ville vert glade.

Nokså sant. Joda, religion henger nok sammen med smerte, lidelse, nød. Det er en trøst i en verden som ser ond ut, blant mennesker som dreper hverandre. Da er det lett å tro på en bedre verden, være det kommunismen, liberalismen eller himmelen. Forskjellen er at den sistnevnte er basert på rene drømmer, utopi, mens de to første er basert på vitenskap, forskning, erfaringer.

 

Ingen mennesker kommer gjennom livet uten sorger og vonde oppleverlser.

Men none kommer over det uten å tro på noe.

Og selv har jeg ingen problemer med at vi bare dør, rotner og thats it!

Alle vil erfare slikt, ja. Det er naturlig, og noe vi ville opplevd selv i en perfekt verden uten krig og drap. Det er en del av den nyttige erfaringen vi samler oss opp igjennom livet. Greit nok.

 

Poenget er at Kristendommen, kan være god for veeeldig mange mennesker.

Og hvorfor skal de ikkje få ha den gleden, støtten eller hva de vill kalle den. Uten at de skal kalles domme og naive. Kan godt være det er de som kritiserer som er naive. Det finner vu ut når vi dør. Er noe sikkert er det at vi alle dør en dag.

Jeg er for personlig tro. For min del kan du tro at det er en gud bak det hele, en kraft, whatever. Om det hjelper deg, og du ikke lar det gå utover andre, eller prøver å påvirke andre til å tro på det samme. Det skal være opp til hver enkelt. Derfor er jeg også imot organisert tro, i form av kirker, moskeer, trossamfunn etc. Det har en tendens til å bli blind massetro, der ingen stiller spørsmål, men alle prøver å bre troen sin utover andre. Og autoritetene i gruppene bruker nettopp sin autoritet til å styre medlemmene, de troende. Vi ser i alle religioner at autoritetene gjør dette, og preker om hva som er god og rett moral, levevis, om du må kun tro på en gud eller gjøre noe mer, hvilke verdier som er de rette osv. Dette ødelegger for den individuelle tenkningen, der du selv finner dine verdier i livet.

 

Jeg tror nok religiøse kan være naive i en god del, men det er egentlig uinteressant hva jeg synes, folk kan i utgangspunktet tro hva de vil, ingen kan kontrollere tankene dine.

 

Men jeg vil få sagt at jeg ønsker en videre sekularisering, en utvikling av et samfunn hvor vi ikke lenger trenger troen på en guddommelig kraft, og hvor religionens autoriteter ikke lenger har noen makt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Går ut ifra at alle kristne her vet at Jesus var ikke en 2meter høy blond mann med glorie. Men en liten feit mann fra midtøsten, som ikke veldig ulikt Bin laden gikk rundt å preika å trodde han var hellig..... :yucky:

Eh, Jesus trodde ikke noe han, han satte ikke fokus på seg selv som en hellig mann, dessuten du glemmer at Jesus gikk rundt og inspirerte mennesker til å leve ett bedre liv, hva andre gjør av hans intensjoner er ikke hans feil.

 

Og man kommer jo ikke langt hvis man bare gjør som man vil.

 

Og du sier altså at alle her er høye og vakre, mens alle i midtøsten er fete og stygge, ok.

 

Jeg tror nok du bør prøve å forstå religion før du begynner å preike slikt piss.

 

 

Om vi trenger en eventyrbok for å klare oss igjennom hverdagens problemer!

Eh, eventyr sier du, jeg tror nok dere snørrunger ikke vet definisjonen på eventyr.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Eh, eventyr sier du, jeg tror nok dere snørrunger ikke vet definisjonen på eventyr.

Dere kristne sier jo at bibelen ikke skal tas bokstavelig, at det er moral og lærdom som står i hovedsetet... ergo er det eventyr.

 

Det er selvfølgelig ikke eventyr i den klassiske versjonen, men historiene i bibelen har akkurat samme hensikt, nemlig å belære folk om moral.

 

Argumenter i stedet for å slenge ut barnslige påstander er du snill.

Lenke til kommentar
Eh, eventyr sier du, jeg tror nok dere snørrunger ikke vet definisjonen på eventyr.

Dere kristne sier jo at bibelen ikke skal tas bokstavelig, at det er moral og lærdom som står i hovedsetet... ergo er det eventyr.

 

Det er selvfølgelig ikke eventyr i den klassiske versjonen, men historiene i bibelen har akkurat samme hensikt, nemlig å belære folk om moral.

 

Argumenter i stedet for å slenge ut barnslige påstander er du snill.

Ahem, så du sier at mytologi klassifiseres som eventyr da :wallbash: .

 

Og, hvordan kan du mene at jeg er kristen, er det fordi jeg forsvarer Bibelen :hrm:

 

Og eventyr har nødvendigvis ikke noe med moral å gjøre, og . . . . eventyr suger tass.

 

Mye av det som står i bibelen er sant, men jeg betrakter det som en historiebok skrevet av gudsfanatikere.

Og . . . du har lest Bibelen, eller noen andre mytologiske tekster.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Og du sier altså at alle her er høye og vakre, mens alle i midtøsten er fete og stygge, ok.

 

Det sa jeg ikke, men om du ikke vet at det er forskjell på utseende etter hvor du kommer fra så ok.

Poenget mitt er hvor idiotisk det er hvordan de skifter Jesus om til en arisk 2 meter høy mann i Europa, enkelte plasser er han helt blond.

 

han satte ikke fokus på seg selv som en hellig mann

 

Nei det fikk han disiplene til å gjøre

 

Jeg tror nok du bør prøve å forstå religion før du begynner å preike slikt piss.

 

Jeg forstår veldig godt religion, hvordan det fungerer, og hvorfor folk tror, jeg liker det bare ikke. Jo mer kristen jo mindre liker jeg deg(kommer ann på hvordan du bruker religion i forholdt til andre og div.situasjoner)

Lenke til kommentar
Det sa jeg ikke, men om du ikke vet at det er forskjell på utseende etter hvor du kommer fra så ok.

Poenget mitt er hvor idiotisk det er hvordan de skifter Jesus om til en arisk 2 meter høy mann i Europa, enkelte plasser er han helt blond.

Vel, det er jo mennesker som lager slike bilder, mennesker som er evangelister, lovskrivere, prester, og ikke vitenskapelige menn. De lager slike ikoner i sitt bilde, derfor ser Jesus ut sånn da.

 

Nei det fikk han disiplene til å gjøre

Nei, han bare sa til dem at de skulle spre hans ord videre.

 

Jeg forstår veldig godt religion, hvordan det fungerer, og hvorfor folk tror, jeg liker det bare ikke.

Ja jeg ser det :nei:. Har du noen begrunnelse hvorfor?

 

Jo mer kristen jo mindre liker jeg deg(kommer ann på hvordan du bruker religion i forholdt til andre og div.situasjoner)

Så du liker ikke folk utelukkende fordi de er Kristne(fordommer). Jeg er kristen ut i fra et etisk grunnlag, ut i fra mytologien så er jeg ikke det siden jeg ikke er enig med nåværende Kristen doktrin, siden det er feil.

Lenke til kommentar
Eh, eventyr sier du, jeg tror nok dere snørrunger ikke vet definisjonen på eventyr.

Oppfør deg litt da, du er da ikke 5 år? Snørrunge kan du være sjøl.

 

Hva er definisjonen på eventyr da?

 

Eventyr er vel nedskrivninger av muntlige fortellinger. Det var ofte bare historier som skulle fortelle en moral, verdier etc. i bygda, men også en del forklaringer på fenomener i naturen. Disse muntlige fortellingene ble skrevet ned av personer som Asbjørnsen og Moe.

Finn noe av dette som ikke ligner på Kristendommen og bibelen?

 

Og eventyr har nødvendigvis ikke noe med moral å gjøre, og . . . . eventyr suger tass.

Eventyr har ikke nødvendigvis noe med moral å gjøre, men veldig ofte er det en underliggende moral i eventyrene. Hva du skulle mene om eventyr er forsåvidt irellevant og uinteressant.

 

Vel, det er jo mennesker som lager slike bilder, mennesker som er evangelister, lovskrivere, prester, og ikke vitenskapelige menn. De lager slike ikoner i sitt bilde, derfor ser Jesus ut sånn da.

Akkurat slik de laget resten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...