Gå til innhold

hva går kristendom utpå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er sinnsyke....ikke noe å bry seg om.

 

Mer spesifikt så handler kristendommen om Jesu' kjærlighetsbudskap. Du vet, "vend det andre kinn til", "elsk dine fiender" og det der. Ikke at det betyr noe... Kirken har ikke brydd seg så mye om det der.

Endret av Zyklon
Lenke til kommentar

Har mistanke om at denne tråden kommer til å utvikle seg til en kristendom's bashing thread.

 

Uansett, eg er ihvertfall oppdratt kristen... så eg vet litt om det.

Hele greia baserer seg rundt jesus, han fyren som gikk rundt i midtøsten for ca. 2000 år siden. Kristne mener at han her er guds sønn, og døde på korset slik at vi skulle slippe å brenne i helvete å komme til himmelen. (Du må tro på ham for at du skal slippe da).

 

Kristendommen har noe som kalles likeverdet som i grove trekk betyr at alle i prinsippet er verdt like mye. Merkelig nok så har eg møtt mange kristne som på ingen måte har dette synet.

 

Du skal snu det andre kinn. Betyr i praksis at hevn = bad.

Du skal elske din neste, dvs. du skal elske alle rundt deg.

 

Apokalypsen: Dette er når jesus kommer tilbake for å gjøre det slik at alt blir bra(sånn som vi hadde det før eva spiste eplet). Mange sier at katastrofen og sånt er tegn på at den er nær. det er også spådd at ikke så lenge før apokalypsen så kommer masse antikrist, og at disse har 666(dyrets tegn) i bakhodet eller noe sånt... mange rare konspirasjoner laget av fanatikere her...

 

nå gidder eg ikke å skrive mer :p

Personlig så tror eg ikke på dette...

Noen av "reglene" som kr.dom har ville jo gjort verdne til et bedre sted, men kristne virker til å prioritere de teite regleene,.. som Zyklon sa.. kirken virker ikke til å bry seg så voldsomt....

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

joda, men de påstår at 700 "profetier" har gått opp i oppfyllelse, "jordskjelv, flod, israels folk vender tilbake på en dag, osv osv osv."

edit : den var til Zyklons post

 

jeg vil ikke at dette skal bli en bashing thread!

Endret av Jonki
Lenke til kommentar

Vel...jordskjelv, tsumanier katastrofer.,.. osv... har skjedd i lang lang tid(lenge før jesu tid).

Så i så fall så burde apokalypsen ha intruffer for lenge lenge siden ... :lol:

Det med at alle profetiene har gått i oppfylelse er jo noe som kan være litt intresant da. Men det er jo mange relegioner som har profetier som "stemmer", og hvorvidt de stemmer eller ikke har veldig ofte med tolkninger å gjøre. For det første, de fleste folk nede med jesus på den tiden var jøder og visste om denne Mesias skulle komme.

 

VI VET: at det var en mann som het jesus og kalte seg mesias nede i midtøsten på den tiden. Fordi han kalte seg guds sønn så fikk han dødstraff og ble hengt på et kors. Etter dete så oppstod det en bevegelse som faktisk mente at han var guds sønn. Dette var starten på kristendommen.

 

Kristne TROR: at jesus er guds sønn, frelser......

Muslimer TROR: at jesus var en profet....

Lenke til kommentar

Johannes 3.16

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Blir kalt "den lille bibel" og er forsåvidt kjerna i kristendommen.

 

Når det gjelder endetidsprofetier og generell elendighet har de "skriftlærde" sett "tegn i tiden" de siste 2000 år uten at apokalypsen har kommet. Dyrets tegn og hele den greia er fra Johannes Åpenbaring.

Om jeg ikke husker feil er det Matteus som skriver "ingen kjenner dagen eller timen". Bortsett fra mer eller mindre nyktre "profeter" finnes ingen info om når.

Men et eller annet sted står det noe om at man skal leve hver dag som om det var den siste. Litt den samme greia som i Bushido om at man skal anse seg selv som allerede død. Ikke leve på "overtid" eller med beina i kors, men til enhver tid være ajour både overfor seg selv og andre.

Lenke til kommentar
enig, jeg sa til de at disse "forfatterne" av Biblen hadde livlig fantasi.

Litt morsomt at du i forrige innlegg skrev at dette ikke skulle bli en "bashing-tråd". Ønsker du en helt subjektiv forklaring av hva kristendommen handler om, er ikke dette helt måten å gå frem på.. for det utrente øyet kan det se ut som at du er en aldri så liten smule forutinntatt.

Lenke til kommentar
enig, jeg sa til de at disse "forfatterne" av Biblen hadde livlig fantasi.

Litt morsomt at du i forrige innlegg skrev at dette ikke skulle bli en "bashing-tråd". Ønsker du en helt subjektiv forklaring av hva kristendommen handler om, er ikke dette helt måten å gå frem på.. for det utrente øyet kan det se ut som at du er en aldri så liten smule forutinntatt.

my fault, men jeg innrømmer at jeg trakk på smilebåndet når jeg hørte det.

jeg spurte hva kristendom går utpå, men de svarte at jeg måtte lese biblen, for de visste det ikke :roll:

Lenke til kommentar
Kristne TROR: at jesus er guds sønn, frelser......

Muslimer TROR: at jesus var en profet....

Og jødene mener han var en hykler...

 

De fleste deler av bibelen ble skrevet over 30 år etter de faktiske hendelsene, hvilket legger inn god margin for fantasi, unøyaktigheter, "hearsay" (hva er det på norsk igjen?) og misforståelser... som om ikke dette er nok, har de forskjellige delene igjen blitt oversatt og tolket av hundrevis av tolker opp igjennom årene.

 

Så vi har da et makkverk av en bok som prester og mer eller mindre maktsyke åndelige ledere tolker hit og dit ettersom det passer dem.

 

Jeg sier ikke at Gud, Allah, den hellige ånd, osv ikke finnes og at Jesus ikke eksisterte. Jeg sier bare at å basere noe som helst på bibelens ord er som å tro på julenissen. Det er en rekke med fortellinger som har blitt tolket opp og ned i tusener av år ettersom det har passet de ved den religiøse makten.

 

Jeg lever etter den filosofien at jeg skal gjøre verden så god som mulig å leve i for meg og de rundt meg, og om jeg har mulighet, hjelpe med å gjøre verden et bedre sted (ved å for eksempel gi klær til Frelsesarmeen og penger til Røde Kors).

 

Så når jeg har levd et langt og godt liv, skal jeg sette meg ned og bestemme meg for om jeg tror at det finnes noen høyere makter og et liv etter døden.

Lenke til kommentar
Jeg lever etter den filosofien at jeg skal gjøre verden så god som mulig å leve i for meg og de rundt meg, og om jeg har mulighet, hjelpe med å gjøre verden et bedre sted (ved å for eksempel gi klær til Frelsesarmeen og penger til Røde Kors).

... og respekt er selvfølgelig noe du prøver å utvise i alle aspekter av livet?

 

Nei, jeg kaller meg ikke kristen og har ikke noe rettferdigjøringsbehov overfor bibelen.

Lenke til kommentar
Jeg lever etter den filosofien at jeg skal gjøre verden så god som mulig å leve i for meg og de rundt meg, og om jeg har mulighet, hjelpe med å gjøre verden et bedre sted (ved å for eksempel gi klær til Frelsesarmeen og penger til Røde Kors).

... og respekt er selvfølgelig noe du prøver å utvise i alle aspekter av livet?

Hæ?

Lenke til kommentar
Jeg lever etter den filosofien at jeg skal gjøre verden så god som mulig å leve i for meg og de rundt meg, og om jeg har mulighet, hjelpe med å gjøre verden et bedre sted (ved å for eksempel gi klær til Frelsesarmeen og penger til Røde Kors).

... og respekt er selvfølgelig noe du prøver å utvise i alle aspekter av livet?

Hæ?

Godt mulig det er riktig å idiotforklare bibelen.

Men jeg synes det er rimelig respektløst da denne boka betyr ganske mye for ganske mange. For meg er ihvertfall ikke repsektløshet en god metode for å gjøre verden til et bedre sted.

Lenke til kommentar
Jeg lever etter den filosofien at jeg skal gjøre verden så god som mulig å leve i for meg og de rundt meg, og om jeg har mulighet, hjelpe med å gjøre verden et bedre sted (ved å for eksempel gi klær til Frelsesarmeen og penger til Røde Kors).

... og respekt er selvfølgelig noe du prøver å utvise i alle aspekter av livet?

Hæ?

Godt mulig det er riktig å idiotforklare bibelen.

Men jeg synes det er rimelig respektløst da denne boka betyr ganske mye for ganske mange. For meg er ihvertfall ikke repsektløshet en god metode for å gjøre verden til et bedre sted.

Mangel på respekt overfor hvem? :stilldoesntgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...