Gå til innhold

EF-S 17-55'en er ødelagt,trenger ny. Alternativer?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter et års trofast tjeneste har standard objektivet til min Canon 300D (Digital Rebel) sluttet å virke. Kommer en skurrelyd og displayet viser Error 99. Etter litt søking på nettet tror jeg at det er blenderen som er ødelagt.

Siden kameraet ble kjøpt i USA, og jeg ikke skal dit med det første, tenkte jeg å kjøpe et nytt objektiv. ( Canons service verksted estimerter ca 1000 + mva for å reparere).

Har dere noen gode alternativer til standard objektiv? Ikke for dyrt, jeg er ikke mer enn en glad amatør.... :D

Finnes det gode alternativer blant Sigma og Tamron? Eller er det smart å koste på seg litt ekstra siden dette blir "hoved" objektivet? Tar gjerne i mot gode ideer.

Har forøvrig en Canon 70-300mm zoom fra før.

Håper på mange spennende forslag.

Børge

Endret av borge3000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0-3000 er ikke lett...

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett på foto.no sitt bruktmarked eller på andre bruktmarkeder etter noen god brukte objektiver som f.eks Sigma EX eller Canon L. Det finnes mange slike til salgs.

Skal du kjøpe nytt ville jeg ha gått liltt opp i pris:

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC til ca 4500,-

Dette er et knallgodt zoom-objektiv med stor blender!! Garantert at du vil bli 100% fornøyd i forhold til den EF-S linsa du hadde tidligere!

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar

Jeg synes også at 3000 kronersgrensen er vanskelig. Sigmaobjektivet (Sigma 18-50mm F2.8 EX DC) virker bra, men hva med Canon EF 17-40 4L? Det er jo et dyrere objektiv, men det er fantastisk bra. Her er en annonse der denne selges for 5300 kroner. Kanskje det går an å presse den ned til 5000?

"Selges: Canon EF 17-40mm f/4 L USM 5300,- Canon EOS 10D Digitalt hus 7200,-

Merke: Canon

Kategori: Optikk Småbildeformat Autofokus

Stand: Som nytt

Merknad: Selges grunnet overgang til Minolta. Bor på Østlandet.

E-post/Tlf: [email protected] / 95904787"

(www.foto.no/bruktmarked/)

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Hva skal man tro når en leser korte meninger om forskjellige objektiver? Folk snakker om linser somn er "drit bra" eller "drit dårlig". I forhold til hva, og hvilken bakgrunn og erfaring har de som skriver slikt? Jeg synes dette ikke er lett. :)

Har funnet et sted på nettet hvor dette med kvalitet av objektiver er satt litt i system og basert på manges innrapportering:

Link til info om objektiver: http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Her finnes objektiver til Cannon, Nikon, Pentax mm.

Lenke til kommentar

Når jeg uttaler meg om 17-40L-objektivet, er det fordi jeg har det. Jeg har også hatt EF-s 18-55, og uttaler meg altså på grunnlag av mine erfaringer med disse to.

Når jeg skriver at sigma-objektivet virker bra, er det utfra uttalelser på nettet.

Som man roper i skogen, får man svar.

Lenke til kommentar
Når jeg uttaler meg om 17-40L-objektivet, er det fordi jeg har det. Jeg har også hatt EF-s 18-55, og uttaler meg altså på grunnlag av mine erfaringer med disse to.

Når jeg skriver at sigma-objektivet virker bra, er det utfra uttalelser på nettet.

Som man roper i skogen, får man svar.

Jeg kan selv ha objektiver som jeg synes er bra. Det er ut fra mine forutsetninger. Hvilken verdi har det om at jeg sier at de er bra? Flertallet kan mene at de ikke er bra. Slik kan det være. Å lese uttalelser på et slikt grunnlag gir ikke meg så mye. :hrm:

Greit at man kan lese ting på nettet. Igjen kan ikke jeg ha noen aning om kvaliteten av hva andre serverer meg på den måten hvis de ikke viser til noen referense eller dokumentasjon. Kjenner jo ingen av signaturene her. Rigktignok er det enkelte som er grundige og nyanserte i sine uttalelser, man gir sine inntrykk, men oppfordrer samtidig til at leseren selv setter seg inn i fakta.

Flott at man deler sin erfaring med andre. Flott om man kan legge ut bakgrunn for sine meninger, eller linke til steder som har info med kvalitet, - da kan i alle fall en som leser ting vurdere det selv. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at synsing ikke har stor verdi i seg selv, men for de fleste er det ikke et alternativ å få prøve alle objektivene en ønsker før en kjøper. Og når tomviktor skriver

"Finnes det gode alternativer blant Sigma og Tamron? Eller er det smart å koste på seg litt ekstra siden dette blir "hoved" objektivet? Tar gjerne i mot gode ideer.

Har forøvrig en Canon 70-300mm zoom fra før.

Håper på mange spennende forslag."

er det vel du som uttaler deg på sviktende grunnlag her. Det er vel andres erfaringer han da er ute etter, ikke dyptpløyende artikler. Selv synes jeg slike artikler er interessante, og jeg skal snart kjøpe meg et objektiv til (Canon EF 35mm f/1.4 L), og har stor glede og nytteverdi av artikler som denne: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/35mm/index.htm.

For en som er ute etter å bytte ut kit-objektivet i 0-3000-kronersklassen er dette å skyte over mål. Da vil jeg absolutt si at å fremheve objektiver som en har god erfaring med, er bra.

Det kan sies så enkelt: En får det en betaler for.

Tor

Lenke til kommentar
Hva skal man tro når en leser korte meninger om forskjellige objektiver? Folk snakker om linser somn er "drit bra" eller "drit dårlig". I forhold til hva, og hvilken bakgrunn og erfaring har de som skriver slikt? Jeg synes dette ikke er lett.  :)

Har funnet et sted på nettet hvor dette med kvalitet av objektiver er satt litt i system og basert på manges innrapportering:

Link til info om objektiver: http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Her finnes objektiver til Cannon, Nikon, Pentax mm.

Hvis man ikke vil høre korte meninger og andres synspunkter og erfaringer om en ting ville det vel ikke være aktuelt å starte en tråd her heller?`

Jeg baserer mine erfaringer på hva jeg og mine kompiser har prøvd av objektiver!

Har da disse å sammenligne med:

Canon 17-40 F4L

Canon 50 F1.8

Canon 100-400 IS

Canon 70-200 F4L

Sigma 70-200 F2.8 EX

Sigma 70-300 F4-5.6

Sigma 28-80 F3.5-5.6

Sigma 18-50 F2.8 EX

Sigma 18-125 F3.5-5.6

Så jeg har litt å sammenligne med, eller? Så når jeg sier det ikke er verdt pengene, da mener jeg akkurat det, og sier jeg at det er drit, så mener jeg akkurat det!

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
tomviktor - det ser ut som du har kjennskap til Sigma 18-50 F2.8 EX - hva synes du om dette?

Ja, jeg har en del erfaring med dette objektivet.

Det kan nesten direkte sammenlignes med Canon 17-40 4L når det gjelder optisk kvalitet, og byggekvalitet er også meget god (Kjent Sigma EX-stil!) Det er absolutt et alternativ til CAnon 17-40, i hvertfall i forhold til prisen!

Nå skal det sies at Canon sitt 17-40 4L er et mega-objektiv og den noe høyere prisen kan være verdt det...

Hehe, nå ser jeg at du har Nikon, og når det gjelder objektiver til Nikon, kan jeg ikke sammenligne det med noen!

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
tomviktor - det ser ut som du har kjennskap til Sigma 18-50 F2.8 EX - hva synes du om dette?

Ja, jeg har en del erfaring med dette objektivet.

Det kan nesten direkte sammenlignes med Canon 17-40 4L når det gjelder optisk kvalitet, og byggekvalitet er også meget god (Kjent Sigma EX-stil!) Det er absolutt et alternativ til CAnon 17-40, i hvertfall i forhold til prisen!

Nå skal det sies at Canon sitt 17-40 4L er et mega-objektiv og den noe høyere prisen kan være verdt det...

Hehe, nå ser jeg at du har Nikon, og når det gjelder objektiver til Nikon, kan jeg ikke sammenligne det med noen!

Høres bra ut. For meg er det ikke aktuelt med dette objektivet, men det er jo greit å kjenne litt til det. Hvis det er sammenlignbart med 17-40/4 er det sikkert et godt alternativ; det har jo meget god lysstyrke til prisen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...