Even1 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 jepp, lurte på om det gikk ann å klokke opp prossesoren min? en amd athlon xp2400, har btw gf4 mx440se, elendig kort, noe å gjøre med det også ?? takk for svar;) Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 jadda, går dint ann å klokke, CPUen kan du klokke i bios, til skjermkort kan du laste ned powerstrip Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 ok, takk for det! Har aldri gjort dette før og lurer da selvfølgelig på hvordan jeg gjør dette? hva må jeg huske på, hva kan gå galt og hvordan vil det bli med varme? er det en post om dette som er prioritert? Lenke til kommentar
immo Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg har en xp2400+.. Har du en god kjøler og er heldig med ditt eksemplar kan du klokke den en del. Har min på 11x 200 = 2,2 GHz. Default er 15 x 133 = 2,0 GHz (ca) Økninga av systembussen krever nok en økning i spenninga på HK og CPU med 0,1 (++) Det blir en god del varmere ja, så litt lufting i kabinettet er ikke dumt.. Har selv en Volcano 12 kjøler og dette går fint selv på laveste hastighet. Skrur av og til opp litt når jeg spiller -sånn for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Vel, jeg er ikke sikker på kjølinga på cpu`n, den er vel beregnet til akkurat 2400+ vil jeg tro! men hvertfall, det er bra med kjøling inni kabinettet! har 6 kabinettvifter( +cpu og strømforsyning) så tror det skal være nok lufting inni selve kabinettet, er litt mer redd for selve cpu`n?(har coolermaster der jeg kan overvåke litt da men.) Uansett, noen som kune forklare meg hvordan jeg klokker opp? Tar jo selvfølgelig ansvar selv hvis det går dårlig dette her ? Endret 5. januar 2005 av Even1 Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Du bør skrive hvilket HK og minne du har... BTW. Denne burde vert postet under "Overklokking av CPU" (Men du er jo ny her så) Velkommet til forumet Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) ok, takk for det! Har aldri gjort dette før og lurer da selvfølgelig på hvordan jeg gjør dette? hva må jeg huske på, hva kan gå galt og hvordan vil det bli med varme? er det en post om dette som er prioritert? ok. det du gjør er å stille opp FSB og eventuelt også Multipler hvis du ganger de to får du hvos mange MHZ det blir. ver forsiktig og klokk litt og litt, sørg for å ha god kjøling. og hvis den blir ustabil stiller du opp Vcore (men ikke for mye hvis du vil beholde prosessoren. Håper dette hjalp deg sorry at jeg er litt dårlig til å forklare men uansett lykke til Edit: viktig ting jeg glemte: før du gjør noe som helst må du finne Cmos Jumperen på hovedkortet. hvis du klokker for mye eller lignende så maskina ikke vil skru seg på bytter du bare plass på cmos jumperen så bytter du tilbake så har du resetta biosen Endret 5. januar 2005 av Rykende_Kaffe Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ok, takk for det! Har aldri gjort dette før og lurer da selvfølgelig på hvordan jeg gjør dette? hva må jeg huske på, hva kan gå galt og hvordan vil det bli med varme? er det en post om dette som er prioritert? ok. det du gjør er å stille opp FSB og eventuelt også Multipler hvis du ganger de to får du hvos mange MHZ det blir. ver forsiktig og klokk litt og litt, sørg for å ha god kjøling. og hvis den blir ustabil stiller du opp Vcore (men ikke for mye hvis du vil beholde prosessoren. Håper dette hjalp deg sorry at jeg er litt dårlig til å forklare men uansett lykke til Vet du at du kan ødelegge mange komponenter i PC'n vis du ikke har AGP/PCI-lock? Så det er ikke "bare" å sette opp Multiplier og FSB! Først må du sjekke om du har det... Den skal stå på 66Mhz Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 oops.. glemte visst det ja :!: Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 vel, tror nok detta var LITT vanskelig for meg da jeg er veldig dårlig på data enda Takk for det BaX, ny her ja, var litt røff start her, men det går vel greit, mange hyggelige folk her også da så Vel har kt3v HK og 512 minne, så det er nok desverre ikke all verden dette her, men så begynner maskina å bli en del år også, så er vel ikke noe annet å forvente eller da.. Jeg kan ikke begynne med dette her hvis dere ikke forklarer meg skikkelig.. Dere kan også la vær hvis dere vil, da det sikkert er mye jobb med å forklare hvordan man gjør dette her, ++? Tusen takk for alle svar, hyggelige folk Lenke til kommentar
immo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det er i grunn ikke spesielt vanskelig å overklokke, men man må jo vite hva og hvor. Søk på overklokking på Google og les i vei et par timer. Da bør du kunne det viktigste.. Det du kan få svar på her er mer detalsjerte spm ang. akkurat ditt system. Du må vite hva FSB, multiplier, AGP/PCI-lock osv er først.. slik at du vet hva vi snakker om når vi anbefaller den eller den innstillingen. Er ikke noen "overklokker" selv - bare klokker opp litt for å få litt mer for penga.. Lenke til kommentar
SilverBack Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 klokket min xp 2400+ til 2.4 Ghz, men d var med vannkjøling.. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 klokket min xp 2400+ til 2.4 Ghz, men d var med vannkjøling.. OT: XP-Mobile? Eller vanlig XP? Kan du skrive hvilke frekvenser minne og HK'et kjører på ? 333Mhz f.eks. Vis du laster ned et program som heter CPU-Z får du mye info Lenke til kommentar
SilverBack Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 klokket min xp 2400+ til 2.4 Ghz, men d var med vannkjøling.. OT: XP-Mobile? Eller vanlig XP? Kan du skrive hvilke frekvenser minne og HK'et kjører på ? 333Mhz f.eks. Vis du laster ned et program som heter CPU-Z får du mye info en vanlig xp 2400+ standard 1997mhz D var første gang jeg klokket cpu'en og skulle bare sjekke hvor langt jeg kom. da satte jeg bare mulitplier opp, men har i ettertid funnet ut at d er bedre om jeg hadde økt FSB... minne kjørte på pc3200... men hadde bare lånt vannkjølinga, så måtte kvitte meg med den, men har bestilt Thermaltake Big Water fra psdata.no så da skal jeg prøve igjen.. specs i profilen. Lenke til kommentar
johnroger Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg ser mange stiller ned MPen, og så opp med FSBen. Kjøpte meg nettopp en XP-M2500+, og kjører FSB på 175 (pga 5:2:1 AGP/PCI ratio, altså ingen lås på HK), og MP på 12.5 for å få litt utav prosessoren. Ligger på ca 40grade idle, og noe høyere utenom. Men hvorfor stiller ikke folk opp MPen etter at FSBen har nått sitt topp-punkt? Ingen vits, eller er det bare dumt? Trodde det ville vært greit med litt ekstra mHz.. (jeg er litt n00b, nettopp satt meg litt inn i OC) Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg ser mange stiller ned MPen, og så opp med FSBen.Kjøpte meg nettopp en XP-M2500+, og kjører FSB på 175 (pga 5:2:1 AGP/PCI ratio, altså ingen lås på HK), og MP på 12.5 for å få litt utav prosessoren. Ligger på ca 40grade idle, og noe høyere utenom. Men hvorfor stiller ikke folk opp MPen etter at FSBen har nått sitt topp-punkt? Ingen vits, eller er det bare dumt? Trodde det ville vært greit med litt ekstra mHz.. (jeg er litt n00b, nettopp satt meg litt inn i OC) Du har AMD - Mobile, som har ulåst Multiplier... Vanlige AMD XP prosessorer har ikke det. Eller det vil si, de som er kjøpt etter uke 39 i 2003, de er låste. Mens de som er kjøpt før dette kan du kjøre Multiplier opp og ned som bare det Lenke til kommentar
Even1 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Kan noen forklare helt eksakt hvordan jeg skal klokke opp maskina ? Det jeg har er: Amd athlon xp2400+ msi kt3v 512 mb ram fsb: 133,3MHz bus speed: 366,7MHz Maskina ble kjøpt i 2002 tror jeg, gammel er den hvertfall... Var det beste å få da jeg kjøpte den..! Så det er altså ei stund siden. Lasta ned CPU-Z og fant litt info der. Er helt blank på dette, så si ifra hvis dere ikke synes at jeg skal begynne med dette her! Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Kom deg inn i BIOS (vanligvis trykk DEL ved oppstart) så gjør du det som er sakt her. Se etter FSB og multiplier Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 hovedkortet hans har ikke agp\pci lock. vis han hever fsb mer en ca 5mhz så booter ikke pcen. har selv erfart det pga eg har kt4av me kt400 brikke settet. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Margarus skrev: hovedkortet hans har ikke agp\pci lock.vis han hever fsb mer en ca 5mhz så booter ikke pcen. har selv erfart det pga eg har kt4av me kt400 brikke settet. Joda... går det.. har KT400 selv... med xp 2800+.. har økt fsb med ca 16-20 mhz i fsb... 32-40 effektivt vel å merke... nærme 20 opp, vil du få problemer med å boote windows... varme blei også et problem for meg... og sisoft sandra har satt et utropstegn ved varmen til pci-nettverkskortet mitt... (!!!) men noe klokkevidunder er det ikke da, du må nok ha et HK hvor det går ann å låse agp/pci frekvensen så du ikke bruner de... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå