RolfOve Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jeg har en gammel pc som jeg bruker til musikkavspiller. Problemet er bare at PCen er urimelig treig når jeg blar igjennom musikk i f.eks. Rhythmbox. Derfor tenkte jeg å kjøre Rythmbox på desktoppen og vise programmet på den gamle PCen. Som en slags tynnklient. Jeg har vurdert å bruke VNC til dette formålet. Altså slik at jeg kjører en seperat X server på desktoppen og viser denne på den gamle PCen vha VNC-klienten. Eller finnes det en bedre måte? Jeg er her ute etter tips om hva jeg kan gjøre, men hvis noen vil utdype eventuelle ideer settes det pris på. Endret 4. januar 2005 av RolfOve Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Du mener kanskje "tynnklient" og ikke en "tynn klient"? Må du kjøre X? Det er jo mulig å bruke mplayer uten å starte X. Hva er PC-ens spesifikasjoner? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hva med å skippe hele det grafiske på musikkavspilleren? Ta en titt på Music Player Daemon(MPD)? Da er du heller ikke helt avhengig av at den andre maskinen er på. Uansett ville jeg ikke valgt Rhythmbox som musikkavspiller på en heller sliten maskin...MPD vil fortsatt være lettere selv om du beholder X på musikkserveren, samme om du velger en ncurses-klient eller velger å gå for en flott og grafisk GTK2-/QT-/Python(+GTK)-klient. Ta en titt på X11-forwarding via ssh dersom dette ikke høres greit ut. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg glemte å si det, men jeg tenkte å forlate Rythmbox og prøve MythTV mot TVen fra denne maskinen. MythTV føles som sirup. Og det var langt ifra noe hyggelig opplevelse å bla igjennom musikk. Hvis dette ikke går prøver jeg MPD (som virket veldig greit). Pcens spesifikasjoner er p2 266 mhz/128 MB ram. Ja, jeg mente tynnklient . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvis de er på samme nettverk, burde det vel holde å bruke X11 direkte - trenger vel ikke kryptere det da vel? Forøvrig kan vistnok esd (selv om Alan Cox mener det står for "EsdShouldDie"...) brukes til å overføre lyd fra tynnklienttjener til tynnklient. Ang. avhengighet: Kan det være at musikken allerede er montert over NFS etc.? Er den ikke rimelig verdiløs uansett dersom du ikke har NFS oppe å kjøre... Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det siste du sa, men jeg bruker Samba og ikke NFS (selv om jeg kanskje burde brukt NFS). Du mener at jeg kan bruke ESD til å rute lyden til klienten? Setter jeg opp mythtv til å rute lyden til klienten vha. ESD? Slik at jeg egentlig kjører det grafiske på tjeneren, mens jeg ruter det grafiske (X11 forwarding) og lyden (ESD?) til klienten? Har ikke fått studert ESD så nøye, men hvis det kan brukes til dette formålet så ville det vært fantastisk. Hvordan ruter jeg X11 til klienten uten bruk av SSH? Jeg trodde det var den eneste måten Endret 4. januar 2005 av RolfOve Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det siste du sa, men jeg bruker Samba og ikke NFS (selv om jeg kanskje burde brukt NFS). Samba = hovedsakelig Windows -> Linux eller Linux -> Windows. NFS = Linux -> Linux eller Windows -> Windows. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 NFS windows->windows ?!? Men egentlig burde det vel stå Unix->Unix XDMCP er btw en fin måte å "kople opp" x-forwarding. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Ok, takk for tips. Skal se på det og komme med en tilbakemelding om hvordan det går. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 nfs funker da med windows og...men samba er vel bedre til dette formålet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Apropo NFS: en venn av meg har opplevd et *pussig* problem med apple-klient og linux-server rundt NFS. Han har delt ut en del med "insecure" - slik at han kan lett kople seg på i finder ("filbehandleren" i OSX) uten å måtte styre med terminalen på mac'en. Og det funker glimrende - så lenge han sitter koplet opp trådløst... Hvis han prøver å kople seg direkte med serveren med en kabel, funker alt - bortsett fra NFS... Og ja han har samme ip etc. Serveren er "til vanlig" koplet til en airport express, som fungerer som et wlan-kort. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Driver å tester mpd litt nå. Synest det virket veldig bra . I mpd.conf filen står det at det anbefales å kjøre programmet med en upriveligert konto. Vil det si at jeg må endre gruppeeierskap til mpd programfilene til den nye brukeren jeg lagde? Noe må selvsagt gjøres, men jeg lurte på om dette var det riktige? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå