Hydrolift Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Skal sette sammen en bærbar pc til han far, jeg har null peiling på bærbar så jeg spør dere. Den skal brukes i jobb sammenheng. Word, excel, powerpoint. Det viktigste er at den kan multi-taske uten at det begynner å lagge mye. Budsjett 10 000 - 15 000 Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Skal sette sammen en bærbar pc til han far, jeg har null peiling på bærbar så jeg spør dere. Du skal finne laptop til han og har null peiling.. Javel Ibm Thinkpad x31 er jo lekker. Eller en Ibm T24 Lenke til kommentar
horebore Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 hvis du sjekker ut http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=283525 og kommer med litt mer info så blir det lettere å anbefale noe passende. de fleste bærbare idag kan multitaske med powerpoint og excel uten å lagge Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Skal den brukes i jobbsammenheng så er det igrunn ikke mye valg. Du "må" ha centrino. Vanlige desktop-cpu'er utvikler sinnsykt med varme som igjen skaper mye støy. Hvis det er snakk om bærbar han skal bruke i jobbsammenheng (og han er ansatt i et firma) så har man ofte innkjøpsavtaler og produsenter man må forholde seg til. Ser du ikke har nevnt dette her, men vil tro det er sannsynlig at det er noe sånt inni bildet med mindre han har et enmannsforetak. Lenke til kommentar
horebore Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 er det snakk om en jobb med datateam avtale og det skal kjøpes pc uten mva er jo en ibm x40 til 12000 kjempebra:P Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jeg ville satset på denne: http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=3142 endre så konfigurasjonen til 2Ghz istedet for 1.7 og 1024mb 400mhz ram (PC3200) istedet for 512 mb. Bytt ut hardisken til en Samsung 80GB/5400RPM Silentseek i listen der, og dropp Operativsystem hvis du har dette selv. Da kommer prisen på 14.826,- ink mva. raskere/kraftigere maskin i den prisklassen finner du neppe tror jeg for øyeblikket av hva jeg vet om, som kan brukes til langt mere enn excel, word osv. Den burde klare kraftige spill som Doom III og HL2 ganske glatt, video-redigering osv. Dvs overkill for faren din muligens, men spørs om han skal ha den hjemme og barna skal kunne bruke den innimellom også til f.eks spilling. Dette er en Centrino-basert maskin, og skal visst være nærmest lydløs, Samsung silentseek disken er mere stillegående enn andre disker også uten at dette går noe merkbart utover hastigheten. Hvis faren din bare skal ha en rask maskin til excel,word,mail og surfing, så vil standardpakken holde uten forandring, rundt 11-12.000. Ingen av disse maskinene vil hakke i det hele tatt om du så kjører word, excel, har 20 websider oppe og skriver mail samtidig. Delebytting på denne modellen vil jeg anta er mye rimeligere hvis man skal ha annen hardisk, ram osv, eller hvis noe skulle gå galt enn hva du må ut med på f.eks en IBM/HP/DELL osv. Har selv bestillt nøyaktig den konfigurasjonen. (Les tråden: 1557-GLS fra Netshop vs. PS-data.) Karmacom Endret 4. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Vi trenger nok litt mer informasjon. Det gjelder spesielt skjerm. Vil han ha stor (opptil 17") eller liten (12"), og hva slags oppløsning ønsker han. Det er ikke automatisk "more is better", for høy oppløsning på en liten skjerm kan bli problematisk hvis man ikke har så godt syn lenger. EDIT: Skal han reise mye med den (for eksempel jobbe på flyreiser), eller skal den i hovedsak brukes på jobb og hjemme? Ellers støtter jeg forslaget om Centrino baserte maskiner. Min er "bare" 1,6 GHz, men den takler alt av office programmer på strak arm, og jeg kjører en full Oracle database på den og utviklingsverktøy i tillegg. Den er lydløs 95% av tiden, vifta går nesten aldri, og den klarer mer enn 5 timer på ett batteri ved normal bruk. Geir Endret 4. januar 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg prøver også å finne en bærbar til fadern. Det viktigste er at den må være støysvak og ha en skjerm som duger for litt eldre mennesker med litt svakt syn. Er det noen som har noen anbefalinger? Pris 10000-14000 reiser en god del bruker kraftige briller ute etter pen design, typisk business look Bra service skal ikke brukes til spill eller tunge applikasjoner Lenke til kommentar
Hydrolift Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 PCn kjøpes privat, han har en 2år gammel ibm thinkpad som ikke fungerer veldig bra. 15" skjerm er fint, kjører 1024 * 768. Brukes mest på jobb og hjemme, men batterikapasitet er viktig. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) PCn kjøpes privat, han har en 2år gammel ibm thinkpad som ikke fungerer veldig bra.15" skjerm er fint, kjører 1024 * 768. Brukes mest på jobb og hjemme, men batterikapasitet er viktig. Alle Centrino-baserte maskiner i dag har en ca. levetid på 4.5 timer i batteri ved den slags bruk faren din kommer til å bruke den mest til. 1400x1050 er litt i høyeste laget, men ligger akkuratt på grensen til hva som kan saklig korrigeres på i form av font-størrelses-forandring i Windows. UXGA / WUXGA vil her bli for høyt. Det er desverre i dag vanskelig å finne en maskin med topp spesifikasjoner som har 1024x768 native. Da må du ned på f.eks grafikk-kort. Tror nok IBM, eller f.eks Dell 5160 er gode alternativer hvis du skal ned på oppløsning. Synes nesten litt synd på deg nå, for 2 mnd kjøpte jeg den prix-bærbare kampanje-maskinen (Medion MD97052) til 12.000,- for å skrive en uavhengig testrapport om den, den hadde XGA, ATI 9650 Turbo med M11-core (samme core som 9700) 80GB HD, 1.7Ghz og fungerte overraskende bra, DVD-brenner hadde den også, Centrino-basert. Den var smindre pen, i design, men veldig effektiv og behagelig å jobbe på, verdt pengene. Synd at dette var et kampanje tilbud, så maskinen eksisterer ikke lenger til den prisen. (har levert min tilbake ettersom jeg bare hadde den til test hvis ikke skulle du gjerne fått kjøpt min.) Karmacom. Endret 4. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå