Gå til innhold

Er hardisken min ødlagt???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-10 04:44, LarsC skrev:

Quote:

Den 2002-06-09 23:09, SunChaser skrev:

IBM er bare noe fjas, kjøt noe bra, som seagate.

Det er så fantastisk saklig sagt. Ditt bidrag blir nok satt umåtelig stor pris på av alle.

Han har delvis rett, 75GXP serien til IBM er/var plaget med lav MTBF, faktisk mye lavere en det som IBM oppgir for denne disken. ( IBM er stevnet for retten i USA pga dette)

60GXP serien er ikke plaget med samme feilene, men har noe høy varme utvikkling (kan være nødvendigt med aktiv kjøling).

For øvrig har 75GXP/60GXP en liten svakhet i feste mellom power-kontakten og printplate. Dette kan føre til strømbrudd om denne berøres eller bøyes i en litt uheldig vinkel.

Det ser ut som IBM har løst desse problemene i 120GXP serien. Noe fremtiden vil bekrefte eller kanskje ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd at harddiskene mine har forsvunnet i oppstarten. Da har det i tillegg vært noen rare skrapelyder. Trodde først det var IBM-en som var gåen, men det viste seg at jeg bare måtte "dunke" litt på strømkabelen til harddisken. Tror faktisk det var WD-en...

Så mitt tips er å drar ut og inn alle kabler. Eventuelt bytte dem. Prøv å koble harddisken inn på en annen slik strømkabel fra strømforsyninga. Kanskje den du nå bruker er delvis ødelagt..?

Det er verdt å prøve, ikke sant? Lykke til!

(min IBM 45GB 75GXP har holdt ut i snart 1,5 år, 80mm Papst kjøler den ned...) Fornøyd!?!

Lenke til kommentar

For all del, jeg er ikke stolt av disken min.

Men, alt håp er ikke ute selv om harddisken er på vei til de evige jaktmarker. Etter en avbrutt formattering (vet det, jeg var yngre og enda dummere) fikk også jeg de koselige skrapelydene. Litt sunn fornuft sa meg at backup var tingen å gjøre, og etterpå en rask lavnivå-formattering med IBM Drive Fitness Test, så var problemet en saga blott. Det eneste som nå ikke er optimalt er det sinnssyke lydnivået på disken. Jeg prøvde en ny WD 120 GB SE, og fikk nesten tårer i øynene...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 05:55, pkalle skrev:

Han har delvis rett, 75GXP serien til IBM er/var plaget med lav MTBF, faktisk mye lavere en det som IBM oppgir for denne disken. ( IBM er stevnet for retten i USA pga dette)

[...IBM...]

Jeg er fullt (smertefullt) klar over IBMs problemer med harddiskene, men poenget mitt var at SunChaser kommer med usaklig vissvass. eirberen lurte på hva som kan være galt og hvordan det kan fikses. Det hjelper da lite å si at IBM er fjas, kjøp noe annet.

Men for all del, jeg kjøpte WDDs pga IBMs høy feilrate.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vil bare takke for alle tipsene. Dette har jeg satt stor pris på!

Men jeg har heldigvis klart å fikse feilen!

Det var som sagt i det ene innlegget, bare noe pirking. Hardisken var ikke ødlagt, men det som var feilen var bios! Det var noe galt med innstillingene i bios.

Så nå virker pc`n igjen. endelig :smile: weeeeeeeeee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...