Gå til innhold

Er hardisken min ødlagt???

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc som kun er noen måneder gammel!

Jeg har en ibm hardisk!

Da jeg var på Lan i helgen så skjedde det noe med pc`n min eller hardisken tror jeg!

Jeg gjorde ingenting annet enn å høre på musikk da pc`n plutselig klikka. Jeg trykket på restart knappen og pc`n og den restarta! Da den begynnte å gå på igjen så kom det opp:

Primary slave: None

Primary master hardisk fail

Jeg kommer ikke inn på pc`n kun på bios!

Jeg kunne trykke på F1 for å skippe over, men da kom det opp at jeg motte sette inn boot disk. Det gjorde jeg og pc`n installere de filene den trengte og restarta. Men det samme kom opp igjen!

Hva er galt? Er hardisken ødlagt eller noe sont! Det ser ut som den ikke finner hardisken siden det står Primary slave: None Men da jeg gikk inn på bios så står det alt info om hardisken osv. men på Primary slave så står det None!

IDE-kabelen sitter også i!

Håper på svar og hjelp snarest!

Mvh Eirik

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: eirberen på 2002-06-09 19:03 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: eirberen på 2002-06-09 19:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heizann!

Ja, sjekk om den spinner! Hvis ikke så kan det hende at IBM disken har "Feilminnet" fullt! Dette kan skje med IBM harddisker etter noen måneder!(IBM er noe dritt..) Du kan leite etter et programm på Internett der du kan slette dette minnet! Da skal alt gå fint! Men hvis du ikke finner det kan du bare sende den inn til IBM så fikser dem det. Forhandleren din vil ganske sikkert bare formatere HDD'en..

Dr.X

Lenke til kommentar

Hva mener du med at hardisken spinner? Ja den lager lyd og lyset på kabinettet lyser. Så det er liv i hardisken på en måte. Eneste er at det kommer opp Primary master harsdisk fail

Kan det være virus eller noe sont da! Men jeg tror også at det er noe galt med hardisken!

Mvh Eirik

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-09 19:02, eirberen skrev:

Hei!

Jeg har en pc som kun er noen måneder gammel!

Jeg har en ibm hardisk!

Da jeg var på Lan i helgen så skjedde det noe med pc`n min eller hardisken tror jeg!

Jeg gjorde ingenting annet enn å høre på musikk da pc`n plutselig klikka. Jeg trykket på restart knappen og pc`n og den restarta! Da den begynnte å gå på igjen så kom det opp:

Primary slave: None

Primary master hardisk fail

Jeg kommer ikke inn på pc`n kun på bios!

Jeg kunne trykke på F1 for å skippe over, men da kom det opp at jeg motte sette inn boot disk. Det gjorde jeg og pc`n installere de filene den trengte og restarta. Men det samme kom opp igjen!

Hva er galt? Er hardisken ødlagt eller noe sont! Det ser ut som den ikke finner hardisken siden det står Primary slave: None Men da jeg gikk inn på bios så står det alt info om hardisken osv. men på Primary slave så står det None!

IDE-kabelen sitter også i!

Håper på svar og hjelp snarest!

Mvh Eirik

Kan også være IDE-kabelen som er gått i stykker.

Men spinner den ikke opp er den ødelagt...

Spinne lyden er slik (ca): "whiiiIIIN! Klang! Brrr!"

Sånn er den i hvertfall på min WD 40 GB BB.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-09 19:25, eirberen skrev:

Jeg vil bare nevne en ting til!

Jeg prøvde å starte pc`n uten å ha i IDE kablenen eller strøm kablen til hardisken, men alikevel så kom den samme feilmeldingen opp!

Sett auto-detect (auto) på "Primary master" i BIOSen.

Og prøv med en annen IDE-kabel...

Lenke til kommentar

Tenk, så raske vi er med å trekke konklusjoner...

Hva med å starte maskinen med en oppstartdiskett, smekke inn f.eks. Disk Manager 2000 (IBM)?

Du kan også prøve å bytte på plasseringen til disken, for eksempel sette den som single primary master. Prøv også med en annen kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen oppstartdiskett eller Disk Manager 2000 (IBM) ! :sad: Hvor kan jeg få tak i det?

Jeg er heller ikke så god med data, så det er ikke sikkert jeg klarer å bytte på plasseringen til disken, for eksempel sette den som single primary master! :sad:

Jeg skal ta i mot tipset om å prøve en annen ide kabel! Den står på auto-detect (auto) på "Primary master" i BIOSen!

[ Denne Melding var redigert av: eirberen på 2002-06-09 19:39 ]

Lenke til kommentar

Hi,

prøv å la maskina di kjøre i en times tid + - og så skjekk om den er varm. Hvis ikke har den sikkert takket for seg.

Har hatt noe av det samme probleme med IBM harddisk for en tid tilbake, da var det bare å bruke garanti.

Som sagt er det også sikkert lurt som nevnt tidligere å bruke et diagnostic prog som du finner på IBM sine sider.

Ikke rart at IBM slutter å lage harddisker spør du meg

Lenke til kommentar

Er lyden fra disken slik:

'tja', 'tja', 'tja'..pause...'tja', 'tja', 'tja'..pause...'tja', 'tja', 'tja'..pause...

før feilmedingen kommer opp?

Da er MBR recorden korrupt og Drive fitnees test fixer problemet for deg.

Kan hende at systemfiler på disken også er blitt korrupt i samme slengen.

Min personlige erfaring er att disken kan ha blitt korrupt pga av temperatur (tap av data, IBM-GXP's speialitet). Sett den 'for seg selv' i kabinette med litt luft rundt omkring dersom du har mulighet til det, helst nederst i kabinettet.

PS: Har gjort dette selv (etter å hatt 2 system-crash fortløpende), Min IBM disk har fungert perfekt etter denne endringen (6 mnd). Tørr forøvrig ikke å bruke disken som system-disk lenger :wink:

Noen som vet hvilke regler som gjelder ved retur av vare som ikke holder mål (i lengden)?

Lenke til kommentar

Har også dårlig erfaring med IBM-disker og varme.

Har to stk. IBM GXP 60 disker som jeg har kjørt i Raid0 i ca. 6-7 måneder. Nå kviner den ene av diskene såpass høyt at den klarer og overdøve 4 kabinettvifter samt CPU viften.

Min erfaring er å ikke kjøpe IBM disker, hvis du har tenkt å bruker PC'en til harde arbeidsoppgaver hvor den blir stående på over lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...