hauard Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Etter boot, freses startx opp, og loginprompt kommer frem. Men samme hvor mange ganger jeg skriver inn non-root-user og RETT passord, virker det som om X restarter, og går tilbake til prompt igjen. I xdm.log står det "X: client 3 rejected by local host" Alt dette begynte etter en vanlig boot. Hva er galt, og hva gjør jeg for og fikse dette? EDIT: Jeg kjører mandrake 10.1 official, med xorg og fluxbox-0.9.10. Om alle begreper osv. blir rett, tar ikke jeg ansvar for, jeg er ingen expert i Linux. Endret 4. januar 2005 av hauard Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det der opplevde jeg også. X starter, men etter en stund slår det seg av og restarter på et annet "tty-display" (alt+F9, alt+F10 etc.). Har dessverre ikke funnet en løsning. Men oppgraderte du fra MDK 10.0? Problemet kan være der. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kanskje du bør sjekke /var/log/Xorg.0.log? Lenke til kommentar
hauard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Det der opplevde jeg også. X starter, men etter en stund slår det seg av og restarter på et annet "tty-display" (alt+F9, alt+F10 etc.). Har dessverre ikke funnet en løsning. Men oppgraderte du fra MDK 10.0? Problemet kan være der. nei..X restarter og kommer i samme tty jeg installerte mandrake 10.1 fra cd. ingen oppgradering Lenke til kommentar
zyp Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kanskje brukerne er listet med ugyldige shells, altså som ikke tillater login, evt at man må være i en spesiell gruppe for å få tilgang til X. Ta en titt på /etc/passwd og /etc/group, og se om du finner noe mistenkelig. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Kanskje du bør sjekke /var/log/Xorg.0.log? dette er alt jeg finner av feilmeldinger: "AUDIT: Tue Jan 4 22:55:15 2005: 3338 X: client 2 rejected from local host AUDIT: Tue Jan 4 22:55:15 2005: 3338 X: client 3 rejected from local host AUDIT: Tue Jan 4 22:57:15 2005: 3338 X: last message repeated 2 times" Lenke til kommentar
hauard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 når jeg nå prøver og kjøre 'startx' får jeg følgende: [hauard@laptop hauard]$ startx Authentication failed - cannot start X server. Perhaps you do not have console ownership?xinit: Server error. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Kanskje brukerne er listet med ugyldige shells, altså som ikke tillater login, evt at man må være i en spesiell gruppe for å få tilgang til X.Ta en titt på /etc/passwd og /etc/group, og se om du finner noe mistenkelig. Dette er nå forskjellen(?) mellom meg og root i /etc/passwd: root:x:0:0:root:/root:/bin/bash hauard:x:501:501:hauard:/home/hauard:/bin/bash Dette har ikke vært endra på. I /etc/group er root i 0, og jeg i 504. Det jeg syntes var så rart, var at dette problemet starta etter en reboot. Ikke før.. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 kan jo like godt legge ut log-fila her. fant en error til, startx fikk ikke loada libglx.a. Denne er sikkert viktig? (urpmi fant ikke pakken) log.txt Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 når jeg nå prøver og kjøre 'startx' får jeg følgende: [hauard@laptop hauard]$ startx Authentication failed - cannot start X server. Perhaps you do not have console ownership?xinit: Server error. Du kan ikke kjøre "startx" som vanlig bruker. Uansett bør du ikke kjøre "startx", kjør heller "gdm" eller "kdm" som root. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg fikk det til nå, etter og ha sletta for så og adda brukeren (meg) igjen. Men dette skal da ikke være nødvendig? (Jeg har ikke prøvd og boota igjen etter dette. (om jeg tør er også usikkert )). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg fikk det til nå, etter og ha sletta for så og adda brukeren (meg) igjen. Men dette skal da ikke være nødvendig? (Jeg har ikke prøvd og boota igjen etter dette. (om jeg tør er også usikkert )). Såg at brukaren din var med i ei gruppe med GID 501. Pleier jo ofte å vere 100 som er vanleg for gruppa "users". Korleis ser brukaren din ut i /etc/passwd no? Lenke til kommentar
hauard Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Korleis ser brukaren din ut i /etc/passwd no? Slik ser hauard (meg) ut nå i /etc/passwd: hauard:x:500:0::/home/hauard/:/bin/bash Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Høhm, 0 som GID? Sat du ingen gruppe når du laga brukaren? Korleis ser /etc/group ut? Kva for GID har "users"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå