Gå til innhold

valg mellom 1556-GLS fra Netshop.no VS PSData.no


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 30 år gammel nerd fra Oslo, som har drevet med system-oppsett / hardware-bygging og programmering i 16 år nå, og skal kjøpe meg ny bærbar.

Ettersom jeg er en veldig "sær" forbruker, liker jeg å sjekke opp alt grundig på forhånd. + at jeg har lest mye skrekk-historier om nett-bestilling (ingen som har involvert PS-Data eller Netshop i saklig sammenheng foreløpig) så er redd for å bli satt i en skrekk-situasjon selv.

 

Jeg bestillte først fra PS-Data, som var veldig hyggelige og behjelpsomme, ingenting negativt å si der, men så kom jeg plutselig over Netshop, så et litt bedre og rimeligere tilbud der, de var like hyggelige og behjelpsomme der (Salgs-sjefen løp rundt hele huset for å finne ut og sjekke all mulig rar/sær informasjon jeg spurte om ang 1557-GLS, sendte meg 3 mailer i løpet av dagen med oppdatert informasjon osv, ble imponert over det, dette til tross for at jeg enda ikke hadde bestemt meg/bestillt noe enda.) og valgte da de istedet pga litt raskere ram og litt rimeligere pakkepris.

 

Spørsmålet mitt er som følger, ettersom alle leverandører er jo sikker litt subjektive, og jeg har aldri handlet på nett før.

 

Setter jeg meg i saksa/kjøper katta i sekken hvis jeg velger Netshop istedet for PS-data når vi snakker om f.eks service, leveringsvansker, feilrate på produksjon osv?

 

Sikkert noen som har erfaring med begge, jeg vil nødig handle med en leverandør som f.eks Whitebox som jeg har hørt mye stygge rykter om.

 

Konfigurasjonen jeg har bestillt er følgende:

 

2 X Standard 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM

 

1 X Country kit for AOpen barebone bærbar PC (NORSK Tastatur-dekselbytte regner jeg med?)

 

1 X AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS

 

1 X Produksjon og testing av PC stasjonær

 

1 X Intel Pentium M 755 2,0GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan"

 

1 X Samsung 80GB 5400RPM ATA/100 Silent Seek 8MB cache

 

1 X AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC 1 X Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBit

 

 

Min egen "instinkt" forteller meg at dette er nå en såppas moden konfigurasjon med mest mulig barnesykdommer ute av veien, og Aopen 1557 serien virker som om den er stabil/god, og at det dermed egentlig rent teknisk/feil-produksjons-faremessig er likegyldig om jeg bestiller fra Netshop eller PS-data.

 

Mitt eget "instikt" forteller meg også at både Netshop og PS-Data virker begge som ganske seriøse aktører i markedet, dvs. at man er i rimelige trygge hender om man handler hos disse to.

 

Er jeg helt på villspor her nå?

 

 

Et par spørsmål til: Hva er den nyeste SIKRE UTPRØVEDE BIOSEN tilgjengelig for denne konfigurasjonen? (Aopen 1557-GLS med RM9700 128MB onchip/dedikert minne)

 

2:Noen som vet om skjermlokk-bryteren kan deaktiveres fra BIOS? Isåfall blir dette det første jeg kommer til å maile AOPEN og spørre om de kan implementere i BIOS. Bra å kunne deaktivere for de som vil bruke maskina som desktop og ha den lukket hele tiden.

 

3: Noen som kunne være så snille å ta noen kamerabilder av BIOS-menyene på 1557-GLS? Er veldig spent på hva som er av BIOS-valg, ettersom bare BIOS alene kan bety forskjellen på en god og dårlig maskin uansett hvor god hardwaren er ellers.

 

Jeg vet at det tar fra 2-3 uker før maskinen kan leveres, så tenkte jeg skulle bruke denne tiden til å samle alt av BIOS og drivere så jeg har det klart til jeg får maskina.

 

 

PS: Litt annen sær informasjon om 1557 for de som er interressert i sånnt.

1: BIOS-post er ikke fullscreen, den har en liten centrino-logo ved oppstart som er minimalt irriterende, for de som ikke liker fullskjerms-produkt-reklame hver gang de skrur på maskina si er dette ett stort pluss i min bok.

 

2:Alt av logoer på maskinen fysisk er i form av klistremerker, ergo kan alle klistremerker lett fjernes og f.eks tas vare på fra slitasje for de som er opptatt av slikt eller for de som rett og slett liker å ha så "diskre" utseende på maskinen sin som mulig (underskrevede er sær på den måten desverre).

Dette også et stort + IMO.

 

2: AV/PÅ-knapp er desverre inne ved tastaturet, dvs AV/PÅ Knappen er ikke tilgjengelig når maskinen er lukket. Dette et lite minus for de som vil bruke en slik maskin som desktop med eksternt tastatur , mus og skjerm. De fleste maskiner i denne prisklassen er desverre laget slik, så ikke noe stort minus i forhold til andre produsenter.

På en annen side tror jeg det er USB-wakeup funksjon i BIOS som på de fleste Centrino-baserte maskiner slik at man evt kan slå maskina av/på med eksternt USB-tastatur.

 

 

På Forhånd Takk for alle svar,

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kjøpte en 1557 fra PS Data i sommer, og var meget fornøyd med de. Rask levering og god support i ettertid.

 

Jeg kan gi deg svar på ett av spørsmålene dine, det er mulig å slå av skjermlokk funksjonen i BIOS. Den har også wake on usb, da jeg kunne vekke den gjennom min usb mus. En ting jeg vil nevne er at det trådløse lan kortet har en tendens til å falle ut med jevne mellomrom, men det kan også være at den ikke gikk så godt isammen med min d-link router. Prøvde med forskjellige drivere, uten at det hjalp.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte en 1557 fra PS Data i sommer, og var meget fornøyd med de. Rask levering og god support i ettertid.

 

Jeg kan gi deg svar på ett av spørsmålene dine, det er mulig å slå av skjermlokk funksjonen i BIOS. Den har også wake on usb, da jeg kunne vekke den gjennom min usb mus. En ting jeg vil nevne er at det trådløse lan kortet har en tendens til å falle ut med jevne mellomrom, men det kan også være at den ikke gikk så godt isammen med min d-link router. Prøvde med forskjellige drivere, uten at det hjalp.

Supert! Tusen takk for info, at skjermlokket kan skrus av i BIOS kombinert med muligheten til å vekke maskina fra USB var virkelige gode nyheter.

 

Dette var 1557-GLS, eller 1557-G?

Hvilken BIOS rev. bruker du?

 

Noen med erfaringer fra Netshop? Ingen problemer med dem håper jeg?

(blir overrasket da, i og med at både PS-Data og Netshop var veldig imøtekommende, men nå har ikke jeg fått noen varer enda eller fått noen problemer enda heller.)

 

Karmacom.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte en 1557 fra PS Data i sommer, og var meget fornøyd med de. Rask levering og god support i ettertid.

 

Jeg kan gi deg svar på ett av spørsmålene dine, det er mulig å slå av skjermlokk funksjonen i BIOS. Den har også wake on usb, da jeg kunne vekke den gjennom min usb mus. En ting jeg vil nevne er at det trådløse lan kortet har en tendens til å falle ut med jevne mellomrom, men det kan også være at den ikke gikk så godt isammen med min d-link router. Prøvde med forskjellige drivere, uten at det hjalp.

Jeg har samme pc, og må si meg uenig på dette. Den har aldri mens jeg har brukt den falt av internett. Jeg vet ikke spess mye om D-link, men jeg kjører 3com. Når pcen settes i hvilemodus, så skrus internett av, noe som kan være litt irriterende. Dette du sikter til?

Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte en 1557 fra PS Data i sommer, og var meget fornøyd med de. Rask levering og god support i ettertid.

 

Jeg kan gi deg svar på ett av spørsmålene dine, det er mulig å slå av skjermlokk funksjonen i BIOS. Den har også wake on usb, da jeg kunne vekke den gjennom min usb mus. En ting jeg vil nevne er at det trådløse lan kortet har en tendens til å falle ut med jevne mellomrom, men det kan også være at den ikke gikk så godt isammen med min d-link router. Prøvde med forskjellige drivere, uten at det hjalp.

Jeg har samme pc, og må si meg uenig på dette. Den har aldri mens jeg har brukt den falt av internett. Jeg vet ikke spess mye om D-link, men jeg kjører 3com. Når pcen settes i hvilemodus, så skrus internett av, noe som kan være litt irriterende. Dette du sikter til?

Jeg har god erfaring med å kjøre andre maskiner som er basert på Centrino med 2200BG(Intel) WLAN opp mot SYSLink G-router jeg bruker.

 

Opplevd problemer tidligere i XP SP1, men aldri i SP2, ettersom hele WLAN-driverdelen byttes ut med SP2, i såfall vet jeg at for 99% av de med problemer så løser Intel Proset drivere de fleste slike problemer med internett som ikke reaktiveres etter sleepmode osv, så jeg er lite bekymret på det punktet. Leiligheten jeg bor i er veldig åpen og bare 65kvm også, så jeg har god dekning her inne.

 

Hvis du ikke finner disse, eller er interressert i å prøve Intel Proset driverne, finnes de her:

 

http://support.intel.com/support/wireless/...b/CS-010623.htm

 

og spesifikt for 2200BG kortene her:

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df...c_TIC_90281.exe

 

og her: ftp://aiedownload.intel.com/df-support/78...c_tic_90281.exe

 

Her er forøvrig også sleepmode-feilen nevnt tidligere omtalt, med anbefaling til siste driver (men SP2 skal visstnok også fikse feilen):

http://support.intel.com/support/wireless/...b/cs-016705.htm

 

Fra Intel:

"Symptom:

After resuming from a suspend or hibernate state, follow-on network traffic may become corrupted over the Intel® PRO/Wireless 2200BG Network Connection. For example, an executable file might fail to run or a data file might not open or display its contents properly. In the event that data has been corrupted due to this failure, there may be no warning message or notice to the end user.

 

Driver versions affected: 8.1.0.25 & 8.1.0.26. No other software releases are affected.

 

Solution:

This issue was resolved in software versions with driver version 8.1.0.28 and later. This is a critical update, and users should upgrade to driver version 8.1.0.28 or later as soon as possible"

 

 

Ellers Takk for info/erfaring fra alle sammen, nå kan jeg bare sette meg ned og vente og glede meg til jeg får maskina mi:D

 

 

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Vet ikke om det gjelder 1556, men på min 1557 fra Netshop kan du i "power managment" i windows velge hva skjermlokk-knappen skal gjøre, tror det stod mellom slå av maskinen, sette i hvilemodus, spørre hva den skal gjøre, eller ikke gjøre en dritt :D

Slik er det såvidt jeg vet på alle laptoper (hvertfall de syv-åtte jeg har vært borti)

 

DrE

Lenke til kommentar
Vet ikke om det gjelder 1556, men på min 1557 fra Netshop kan du i "power managment" i windows velge hva skjermlokk-knappen skal gjøre, tror det stod mellom slå av maskinen, sette i hvilemodus, spørre hva den skal gjøre, eller ikke gjøre en dritt :D

Ja, alle maskiner, uavhengig, sålenge de har en hardware-detectable skjermlukkebryter som Windows forstår har dette. Dette er en windows-instilling, ikke maskinavhengig (med mindre det er f.eks en stasjonær som selvfølgelig ikke har noen slik bryter i det hele tatt :) )

 

Problemet oppstår hvis man f.eks skal reboote maskinen når den er lukket.

Da går man ut av Windows ut i boot/bios POST og da gjelder ikke Windows-instillinger/drivere lenger. Windows instillingen fungerer så lenge man ikke rebooter, når man gjør det, vil maskinen slå seg av helt istedet for å reboote når skjermen er lukket.

 

Derfor muligheten for å skru dette av i selve BIOS er et stort pluss, for da vil avslåingen av denne bryterfunksjonen alltid gjelde uansett om man er i Windows eller noe annet sted/rebooter osv.

 

Jeg har bestillt en 1557-GLS, så regner med at denne har det hvis de andre 1557-(A/ALS/G osv) har dette i BIOS. Håper på det ihvertfall :)

 

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte en 1557 fra PS Data i sommer, og var meget fornøyd med de. Rask levering og god support i ettertid.

 

Jeg kan gi deg svar på ett av spørsmålene dine, det er mulig å slå av skjermlokk funksjonen i BIOS. Den har også wake on usb, da jeg kunne vekke den gjennom min usb mus. En ting jeg vil nevne er at det trådløse lan kortet har en tendens til å falle ut med jevne mellomrom, men det kan også være at den ikke gikk så godt isammen med min d-link router. Prøvde med forskjellige drivere, uten at det hjalp.

Om du har samme dlink som meg så fikses trøbbel med intel 2200bg ved å oppdatere firmware på dlink-en.. var utrolig travelt! helt borte nå hos meg...

 

624 (eller var det 614) et eller annet.. router 54Mbits..

 

bare et tips.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...