Gå til innhold

Team America: morsomt, og så sant

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Jeg har funnet mye som tilsier at de er republikanere, men ikke noen overbevisende dokumentasjon. At de er passe høyrevridd er det vel ingen tvil om?

Hoyrevridd? Som? Hvordan er de det egentlig? Visste ikke at hoyrevridde folk gjorde narr av den katolske kirken......

OK, Trey Parker ser ut til a vaere Libertarian... Det er pa ingen mate det samme som republikaner. Han lagde jo en serie som gjorde narr av Bush!

Ser veldig morkt ut for Spenol sine pastander na.... :!:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Som forventet, klarer BTs anmelder a anmelde filmen uten a si en eneste ting om hovedpunktene av filmen, som latterliggjoringen av Hollywood, Moore, FN, og ikke minst Kim Jong Il. Nei, BTs anmelder snakker bare om maten filmen gjor narr av Team America.

Jo da, den er morsom, «Team America», som er laget av rampeguttene bak «South Park», Matt Stone og Trey Parker. Fans av den tv-serien vil kjenne igjen humoren, og stemmene til mange av figurene i denne absurde marionettefilmen.

Men mon tro om Matt og Trey har slitt med verdens dummeste og tregeste testpublikum? Her serveres nemlig de fleste poengene som babymat: I små, mettete porsjoner, med mye dikking og av og til plagsom veiving med skjeen i forkant. Å, kommer det et poeng nå? Hm. Det blir et artig poeng. Ja, nettopp, det poenget. Kom med det, da! Der kom det. Hoho.

Og, selvsagt, hvis du er blant dem som fniser ukontrollert hver gang du hører ord som «motherfucker» sagt gjennom sammenbitte tenner fordi dette er jo en actionfilmparodi, da kommer du til å hikste deg halvt i hjel under «Team America». Ditto hvis du ikke skjems for å le av et labert og slitent poeng, så lenge hensikten er å drite ut USA.

«Team America» handler nemlig om en amerikansk global politistyrke, som går frem så brutalt og skjødesløst at de forårsaker like mye, om ikke mer, lidelse enn terroristene de forfølger. Men de bryr de seg lite om, for de er på frihetens side. Med vind i håret og stjerner og striper på undertøyet. Jeg vet ikke helt om det var nødvendig å dra parodien så langt. Hvis du synes det satiriske poenget treffer blink, er virkeligheten tragikomisk nok Kanskje er det derfor de sper på med masse fysisk dukkehumor.

Og mange av filmens morsomste scener er når det gjøres et nummer av at dette er en marionettefilm, at for eksempel nærkampscener der tråder vikles inn i hverandre blir fullstendig latterlige. Du må bare huske å skru hjernen i fjortismodus. Da klukker du av latter også av at dette er blant de blodigste og mest grafiske dukkefilmene som er produsert, komplett med eksploderende kjendishoder og eksplisitte sex-scener. Det kan være deilig, det.

Men vær advart: Du føler deg akkurat littegranne dummere når du kommer ut fra kinosalen, enn du gjorde da du gikk inn.

Ikke ett eneste ord om noe annet enn narr av amerikanerene. :!:

Jeg kan ikke si annet enn: I Told You So

BA klarte i det minste a innromme at Hollywood fikk gjennomga i denne filmen, men dette sa de ikke var vellykket....

SMÅFEIG SATIRE

Visuelt sett er «Team America» imponerende. Som politisk satire er imidlertid ikke «Team America» like vellykket, for disse gutta er mest opptatte av å peke nese til det liberale Hollywood. Alec Baldwin, Susan Sarandon og Tim Robbins får gjennomgå skikkelig, mens Michael Moore dukker opp som selvmordsbomber med pølse i hånden.

Sean Penn ble så gretten over hetsen i «Team America» at han skrev et rasende brev til filmskaperne Parker og Stone i pressen, signert «fuck you».

Selvhøytidelige tåper fortjener å bli gjort narr av – men Parker og Stone virker betydelig mindre interessert i det politiske klimaet i USA enn å pisse på kollegaene sine med bred stråle.

Parker og Stone har gjøglet med president Bush i tv-serien «That's My Bush», så ingen kan beskylde dem for å være et talerør for republikanerne. Men man kan beskylde dem for å feige ut litt.

Jo da, «Team America» er et usedvanlig artig unikum. Derfor litt synd at de ikke har våget å sparke hardere mot de målene som virkelig fortjener en satirisk støvel i fjeset.

Ikke vellykket politisk satire, fordi den lar Hollywood gjennomga for sine politiske synspunkter og bidrag til det amerikanske politiske miljo? Hoh?

Den siste uthevete teksten tror jeg taler for seg selv. Hvis ikke det er bevis pa gjennomgaende Bush-hets i norsk presse, vet ikke jeg. Det er jo selvfolgelig ikke Hollywood som skal gjennomga, det er Bush! Selv om de allerede lagde en TV-serie som gjorde narr av Bush.....

VG treffer nesten full pott hos meg:

Ingenting er tabu når det gjelder denne filmens dundrende harselas med den amerikanske selvforherligelse. Verst går det ut over de amerikanske filmstjernene som markerte motstand mot krigen i Irak og mot Bush. De fremstilles som latterlige marionetter og nyttige idioter i hånden på en ensom, smågretten nordkoreansk boss som vil ta styringen over verden. Noe de naive fredselskende skuespillerne selvfølgelig ikke skjønner. Godt da at det finnes et globalt amerikansk politi som vil redde verden.

Wow, noen som faktisk skjonte filmen!

Aftenposten har ikke helt skjont alt... men pytt pytt, gjor ingenting:

Trey Parker og Matt Stone, som besørget frekkasen "South Park" på fjernsyn, går nok en gang til angrep på det politisk korrekte, med mengder av komisk energi. Også selvhøytidelige fredsduer fra Hollywood får gjennomgå (Sean Penn, Tim Robbins, Susan Sarandon og Michael Moore). Men hovedmålet er George W. Bush og hans politikk, som de røffe Parker/Stone finner latterlig. Hele atmosfæren i USA karikeres av bildestormerne. De løsner så gjerne sikringen på sine håndgranater.
Ser ikke hvordan de kan finne at hovedmalet i denne filmen var Bush sin politikk... eye of the beholder I guess. :!:

Dagbladet sin anmelder er tydeligvis i Bush-hater klubben, eller no:

Nå tar de for seg et aktuelt politisk poeng; USAs naivistiske korstog mot verdens ondskap, altså terrorister, franskmenn og liberale Hollywood-skuespillere. Selv var jeg motivert for frekk politisk satire da jeg så denne filmen i USA like før det amerikanske presidentvalget i fjor høst. Bare på ett punkt klarte filmen å få meg til å le, og det handlet om alt annet enn politikk. Det handlet om sex, så overtydelig og instruktivt som det aldri er vist på amerikanske kinolerreter før. Oralsex, analsex og alt hva en europeer måtte begjære. Men utført av dokker, like stive som Ken og Barbie. Ellers rykker stormtroppene i verdenspolitiet ut fra hjemmebasen i Mount Rushmore, kræsjlander i arabiske torghandlere, Eiffeltårnet og sine egne plattheter. Humoren er i beste fall gymnaseal, dessuten er den reaksjonær.

Satiren skal ramme alle fra Sean Penn via Michael Moore til Kim Jong Il, men har mindre sprengkraft enn Team Americas kampsang: «America, Fuck Yeah». Poff!

:!:

Uff sa sur hun var nar den ikke gjorde narr av Bush, klarte jo bare a le nar dukkene hadde sex. Vet ikke hvordan hun fikk filmen til a si at franskmenn var onde..........

Alle gav filmen en 4, untatt Aftenposten som gav den en 5, og Dagbladet som gav den en 2.

Lenke til kommentar
Det var en del uenighet om dette før valget i fjor. Liberalisten Leonard Peikoff støttet for eksempel Kerry. Capitalism Magazine hadde flere artikler om valget, der noen støttet Bush, andre støttet Kerry, og andre igjen valgte ikke å stemme. Se for eksempel artikkelen John Kerry For President.

I all verden......

Jeg innser at både Dems og Reps muligens har gjennomgått små forandringer siden jeg bodde i USA, og at jeg jobber litt for mye utifra gamle definisjoner og standpunkter. :blush:

Lenke til kommentar
Som forventet, klarer BTs anmelder a anmelde filmen uten a si en eneste ting om hovedpunktene av filmen, som latterliggjoringen av Hollywood, Moore, FN, og ikke minst Kim Jong Il.

Har du noe begrunnelse for at dette skal være med i en filmanmeldelse? Folk som ser denne filmen forventer stort sett å bli underholdt, ikke noen politisk vekkelse. Og resten klarer sikkert å få med seg hva filmen handler om. Uten at de nødvendigvis er enig med deg.

Lenke til kommentar
Som forventet, klarer BTs anmelder a anmelde filmen uten a si en eneste ting om hovedpunktene av filmen, som latterliggjoringen av Hollywood, Moore, FN, og ikke minst Kim Jong Il. Nei, BTs anmelder snakker bare om maten filmen gjor narr av Team America.

Imo, sparker filmen både her og der, men mest til USA...

Men jeg lurer på om du har fått med deg at Trey og Matt, veeeeeldig ofte har episoder i south park der ting er helt omvendt. Referer til "Red Mans Greed", "South Park is Gay" og ikke minst "Butt Out"... Jaja

Endret av Carl M
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Har du noe begrunnelse for at dette skal være med i en filmanmeldelse? Folk som ser denne filmen forventer stort sett å bli underholdt, ikke noen politisk vekkelse. Og resten klarer sikkert å få med seg hva filmen handler om. Uten at de nødvendigvis er enig med deg.

Eh, ja? Fordi det er nesten det hele handlingen om filmen er? Hva hadde filmen vaert uten skuespillerene som parret seg med Kim Jong Il? Da hadde det ikke vaert noen film. Dette vet du, sa hvorfor skal du forsvare denne BT anmelderen nar han sa apenbart unngar a snakke om hva filmen handler om? :roll:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Imo, sparker filmen både her og der, men mest til USA...

Men jeg lurer på om du har fått med deg at Trey og Matt, veeeeeldig ofte har episoder i south park der ting er helt omvendt. Referer til "Red Mans Greed", "South Park is Gay" og ikke minst "Butt Out"... Jaja

Jo, den sparker her og der, men det er akkurat poenget mitt: BTs anmelder snakker bare om sparkingen av USA, og ingen andre. Mest sparking gar mot Hollywood-eliten, filmsjangere, og filmklisjeer. Poenget mitt: BT opplyser bare om en del av filmen, og ikke hovedhandlingen i filmen, som involverer sparking mot andre enn USA. Dette er direkte latterlig. Hvis du spor Trey og Matt, sa sier de at filmen handler mest om a gjore narr av Hollywood-eliten som de syns er sa tapelige. At BT ikke engang nevner dette i det hele tatt, untatt a snike inn at kjendiser blir skutt helt til slutt i anmeldelsen, er helt latterlig.

Hvis dere ser pa alle de andre anmeldelsene, har de gatt gjennom hva filmen handler om totalt, og ikke utelatt noe. Det har BTs anmelder. :roll:

Lenke til kommentar
Dette vet du, sa hvorfor skal du forsvare denne BT anmelderen nar han sa apenbart unngar a snakke om hva filmen handler om? :roll:

Har faktisk ikke sett filmen ennå. Tviler på at jeg gidder å bruke noe penger på å se den. Og jeg ser fremdeles ikke noe problem i å bedømme en film utelukkende på grunn av det filmtekniske.

Lenke til kommentar
Dette vet du, sa hvorfor skal du forsvare denne BT anmelderen nar han sa apenbart unngar a snakke om hva filmen handler om?  :roll:

Har faktisk ikke sett filmen ennå. Tviler på at jeg gidder å bruke noe penger på å se den. Og jeg ser fremdeles ikke noe problem i å bedømme en film utelukkende på grunn av det filmtekniske.

:omg:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Dette vet du, sa hvorfor skal du forsvare denne BT anmelderen nar han sa apenbart unngar a snakke om hva filmen handler om?  :roll:

Eh, han gjorde ikke det, kjaere deg. Han snakket om at den gjorde narr av amerikanerene, og sa ikke et eneste ord om at den gjorde narr av noen som helst andre, nar nesten hele filmen dreier seg om a drite ut Hollywood pa alle slags mulige mater, inkludert skuespillerene som inngar i hovedhandlingen i filmen....!

Kanskje du bor se filmen for du uttaler deg naermere... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...