Gå til innhold

Mikrobølgeovn + LCD = ?

ZeoviZ

Anbefalte innlegg

Kan jeg putte en LCD-skjerm i mikrobølgeovnen uten at den tar skade?

Hva med å ha en mikrobølgeovn stående ved skjermen? Den ødelegger bildet på CRT-skjermen når den er på, og jeg skal skifte CRTen ut med en LCD-skjerm, så jeg lurte på om den kan ta skader av det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål.

En mikrobølgeovn varmer opp maten ved å bombardere maten med høy-frekvent stråling. Vannmolekylene vil vibere fortere og fortere og skape varme på den måten. Vannet vil varme opp området rundt seg, og så vil maten bli varm.

Derimot, stapper man noe inni mikrobølgeovnen som ikke har vann eller fuktighet i seg, hva vil da skje? Vil det bli varma opp eller ikke?

Uansett så vil det bli bestrålt. Eller?

Om legger i en tallerken, setter på mikrobølgeovnen i ett minutt, tar den ut igjen, og legger på mat og spiser av tallerkenen, vil da man få stråling i seg?

Så da kommer jo spørsmålet, får man kreft av å spise mat som er varmet opp i mikrobølgeovn?

En CRT-skjerm utstråler også bølger. Så i utgangspunktet er det farlig å sitte foran en slik skjerm. En LCD-skjerm, som ikke stråler på en sånn måte er mye mindre farlig å sitte foran.

Til spørsmålet ditt; Grunnen til at skjermen din blir forstyrra når du setter på mikrobølgeovnen din, er at den ovnen ikke er "tett". Så noe stråling lekker.

Som svar: Bytt til en LCD-skjerm. Men kjøp kvalitet, så slipper du å irritere deg over dårligere bildeoppløsning når du skal bytte.

Edit: Leste selvsagt feil:

"[...]og jeg skal skifte CRTen ut med en LCD-skjerm, så jeg lurte på om den kan ta skader av det..."

Nei, _den_ tar ikke skade av å ha en mikrobølgeovn ved siden av seg, påslått eller ikke.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

poenget hans er vel om en LCD skjerm tar skade av mikrobølger. ser ut som om han skal ha en mikro ved siden av PCn sin, og at den har tatt livet av CRT skjermen hans.

desverre vet jeg ikke om den tar skade av det. men skal jeg tippe vel jeg tippe den gjør det, men i langt mindre grad enn CRT skjermen. fordi CRT skjermen har mye høyere spenning, masse flere radiobølger etc(skal ikke påberope meg skills)

LCD skjermens teknologi viser vel bildet på en "roligere" måte og har vanskeligere for å bli forstyrret av ting som f.eks. en mikro i nærheten.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha micron ved siden av skjermen egentlig?
Unskyld at jeg spør, men hvorfor i h***ette skal du ha en LCD-skjerm i en mikrobølgeovn?
Jeg vil følge med på popcornet uten forstyrrelser i filmseingen.

Nei, bor på hybel og har en mikrobølgeovn stående på pulten...

Nei, _den_ tar ikke skade av å ha en mikrobølgeovn ved siden av seg, påslått eller ikke.
Takker for svar.
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til å putte en LCD i micro'en, må være fordi at man har 3 døde pixler på den (må ha 4 for å få ny), og vil ødelegge den (uten at man skal kunne oppdage hvordan) for å få ny på garantien :p

Ved siden av micro'en derimot, er en helt annen sak..

Lenke til kommentar

Her er det en del misforståelser ute og går ser jeg.

For det første så har strålingen i en mikrobølgeovn ingenting med radioaktiv stråling å gjøre. De er faktisk i ganske forskjellige deler av det elektormagnetiske spekteret. Strålingen i en mikrobølgeovn er korte radiobølger i meget høy konsentrasjon.

Det som gjør en mikrobølgeovn så effektiv (og farlig) er at strålingen trenger gjennom/inn i de fleste typer materialer. Energien i strålingen absorberes i materialet, og det varmes opp. Hvis noen skulle finne på å stikke hånda (eller andre kropsdeler, bruk fantasien) inn i en mikro, varmes den mao. opp invendig, og man vil raskt få indre skader. Dette er naturlig nok langt farligere enn overflateforbrenninger.

Noen materialer som f.eks. enkelte typer plast, slipper strålene rett gjennom. For eksempel er det lite lurt å varme melken i en tåteflaske i en mikrobølgeovn. Flaska kjennes kald ut, mens melka kan være glovarm -> lite happy unger.

Andre materialer som metaller stanser strålingen, noe som kan gi "gøyale" effekter når man f.eks. stapper aluminiumsfolie inn i en mikro. Legg også merke til metallgitteret som er på døra i slike ovner. Det er laget for at du ikke skal få en kledelig stekehinne i ansiktet når du beundrer ostesmørbrødet som steiker.

Vi oppsumerer dagens fysikktime med å svare på trådstarters spørsmål.

LCD utenfor mikro :thumbup:

LCD inne i mikro :thumbdown:

R.

Endret av Plukkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...