Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Online gaming og nedlastning samtidig på nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med mitt trådløse nettverk. Nettverket består av en D-LINK DI614+ router, 1 pc wired til nettverket,1 stasjonær trådløs(11mb), og 3 bærbare(11mb). Den stasjonære pcen er plassert i 3. etasje og routeren står i 1.

Jeg driver mye med online spilling, og jeg spiller fps ala. counter-strike, battlefield osv. Altså spill der lav ping/latency er svært viktig. Når jeg er den eneste som bruker internettet er pingen helt akseptabler. Jeg ligger som oftest på 40-60, og på noen servere er jeg nede i 20. Dette går ok, og her er det ingen problemer.

Problemene kommer hvis noen laster ned eller surfer på internett på noen av de andre maskinene. Jeg skulle kanskje tenke meg at pingen økte og at jeg ville få noe slikt som 70-100 ping, men problemet er større enn som så. Jeg hakker konstant, og ofte får jeg connection problems og står stille i minutter(lang tid ihvertfall). Jeg får ofte en ping-tid på 700ms, og det funker i det hele tatt ikke å game i det hele tatt. Når folk laster ned ligger jeg altså på høy ping konstant, mens når noen surfer og åpner sider på internett, så hopper jeg plutselig til kjempehøy ping i noen sekunder, mens siden lastes. Når siden er ferdig lastet kommer jeg tilbake til vanlig ping, men dette skjer da selvfølgelig hele tiden hvis noen andre surfer.

Det virker som om routerne prioriterer trafikk som kommer ifra internett, surfing og nedlastning, og at dette fortrenger alt båndbredden. Det blir da ikke mulig for meg å spille i det hele tatt. Dette problemet oppstår ikke bare når hele linja brukes, nei det kommer også når jeg bare bruker f.eks. halvparten av linja(prøvd med netlimiter o.l.)

Hvis dere tar en titt på den routeren her så ser dere at dette er kanskje noe som kan fikse problemet mitt. Etter det jeg har lest så er det spesielle med denne routeren at den prioriterer UPM isteden for TCM pakker(eller noe slikt, har ikke linken her nå).

Men er det ingen annen måte å få til dette på uten å måtte kjøpe nytt utstyr? Er enormt irriterende når jeg spiller kamper i couter-strike, også bare må faren min skjekke mailen eller søstra mi skal laste ned noen mp3'r. Må da være en måte å fikse dette på?

Håper på det, og skulle gjerne likt å se noen tips og erfaringer som kan løse dette problemet!

EDIT:

Kan det hjelpe å koble PCen til routeren med kabel? Dette forbedrer kanskje den normale pingen min endel også? Men kommer dette til å hjelpe når andre laster ned også? Prioriterer routeren de som er kobla til med kabler høyere enn de som er kobla over trådløst?

Endret av jorgenhm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.. ver lit ond.. leg nettlimiter på alle de andre maskinene.. så limiter du de så mye som det trengs for at du kan spille på internett mens andre surfer/ laster ned

du finner nok programmet om du søker på netlimiter på google.

uansett, hvis utlinja blir overlasta hos meg så vil det resultere i at jeg mister ping pakker osv.. kan vere det som skjer hos deg også..

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med netlimiter å det virker ikke som om det virker noe bedre med det. Jeg får allikevel vedig masse ping. For meg så virker det som at surfing og nedlastning er 1. prioritet og at den bruker linja slik at gaming-trafikken blir forskyvet å må vente på å bli sendt. Og derfor får jeg høy ping. Kan det være noe i dette?

Uansett: kan det hjelpe noe med den andre nye routeren?

Lenke til kommentar
har du sett denne artikkelen?

Hvis du hadde sett igjennom hele inlegget mitt hadde du nok kanskje sett at jeg selv linka til denne siden og spurte om hvordan ytelsen ville være med denne.

nbefaler at du skaffer deg ein ny trådlus ruter

linksys sin har mange artige innstillinger for at du skal kunne game perfekt uten lagg enda 10 andre hogger innpå linja di

Kommer det til å hjelpe så mye med en bedre router?

Jeg tenker litt på å legge opp kabel, men routeren er plassert i kjelleren og pcen min er i 2.etasje så blir litt problem å strekke kabel :no: . Men kanskje jeg kan få til å strekke den utenfor huset. Jeg kommer uansett til å trenge en lang kabel. :hmm:

edit: hvordan får jeg det sånn at man kan se hvem jeg har qouta? Sånn at navnet på personen står ved siden av quote altså.

Endret av jorgenhm
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet ditt er ikke at routeren prioriterer nedlasting/surfing, men at den ikke prioriterer, og da når du laster ned vil nedlastingen automatisk "stjele" meste av linja, for den krever mer enn spill.

Det er heller ikke så heldig at du har flere pc'er i det trådløse nettverket, jeg mener jeg har lest at når det er flere pcer i et trådløst nett vil de pc'ene dele på den hastigheten som er (11mbit/s), eller det er spørs om du bruker a eller b, a standarden skal takle det bedre enn b standarden. Jeg trur det også er noe med at hvis du har en pc i nettverket som har dårlig kontakt og bare får en hastighet på 1mbit/s vil den trekke hele nettverket ned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...