Gå til innhold

Problem med Asus A7N8X-E Deluxe

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte for en stund siden et Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort fordi jeg så at det hadde fått ganske godt terningkast i testen her på hw.no og at folk var stort sett fornøyde med kortet. Jeg hadde desverre ikke denne gleden. Da jeg skulle installere Windows XP fikk jeg masser av feilmeldinger (husker ikke hvilke siden det er lenge siden jeg kjøpte det), men etter litt slit fikk jeg det endelig til. Men rolig ble det ikke. Jeg kunne f.eks ikke spille inn analog video og stoppe hvor jeg ville, da dette bare gav meg bluescreen. Testet med nye og gamle drivere, men til ingen nytte. Det samme skjermkortet og analog videoinnspilling fungerte utmerket i et annet HK. Jeg har ikke brydd meg mer med analog video, siden jeg bruker en annen maskin til det nå.

Problemet mitt i dag er at hovedkortet rett og slett ikke fungerer som det skal. Maskinen starter opp, enten med CPU hastighet på 1100Mhz, eller null bilde på skjermen. Jeg går inn i BIOS for å stille denne til riktig, ved å sette FSB til 166Mhz. Den viser riktig da, og fortsetter å lade Windows XP. Er jeg riktig heldig kommer jeg inn i Windows. Med enda mer flaks klarer jeg å starte NFSUG2, men klarer bare å kjøre det i noen få sekunder, omtrent så lenge til bilen kommer frem.

Jeg forstår ikke hva som kan være gale, da jeg nesten aldri har hatt fred fra kortet.

Spesifikasjonene er som følger:

AMD Athlon XP 2500+ (har kjørt denne på original hastighet eller overklokket til 3200+ ved å stille FSB til 200Mhz, har fungert stabilt tidligere.)

Twinmos 256 MB minne og NoName 256 MB minne.

Maxtor 40GB

Western Digital 40GB

Maxtor 80 GB SATA

ASUS 16x DVD

Plextor Plexwriter 40/12/40A

Abit Suliro GeForce 4 MX460 64MB

Skyhawk kabinett med Chieftech 360w PSU

Kjører kun på TwinMos brikker nå (ser på Asus sin side at TwinMos kan brukes).

Kortet har fungert til tider, men når det først bestemmer seg for å IKKE virke, ja da er det sannelig ikke lett å få det i gang igjen...

Når jeg testet kortet nå før jeg postet denne posten, ja da kunne jeg spille NFSUG2 uten problemer, uten at den låste seg eller noe, men noen ganger er det bare helt låst. Ingenting virker og ingenting reagerer. Må slå den av og vente en stund før det begynner å reagere.

Har prøvd å flashe til nyeste BIOS, endte med at det sluttet å fungere helt, men etter 15 min, fungerte det halvveis. Fikk bluescreen under oppstart av Windows. Fungerte etter 5 min.

Beklager denne lange posten, men jeg bare må få ut litt frustrasjon. Garantien er gått ut så jeg kan ikke bytte det. Har jeg bare vært skikkelig uheldig med kortet? Har aldri utsatt det for noe unormal bruk eller slitasje.

Har noen tips eller andre kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde masse problem med samme Hk'et og det ble fikset når jeg byttet minnebrikker. Bare et lite OBS her. Jeg kjøpte minnebrikker fra Datakjeden som var merket Twinmos, men senere informerte datakjeden meg om at dette ikke var twinmos brikker, men M-tech brikker. "man kan lett bli forvirret av dette" sa damen hos Datakjeden. "Det er lett å bli lurt" mener nå jeg. Uansett, dataen fungerer utmerket nå.

En annen ting: Jeg leste flere steder at dette hovedkortet hadde et problem med 200MHz FSB, så jeg senket FSB hastigheten til rundt 180/190 og det kan kanskje også ha noe med at dataen nå er stabil? Kjører en 2500+ på 2.1 Ghz nå, dønn stabilt.

Prøv med ca.190 i FSB og test minnebrikkene hver for seg. Og hold øye med temperaturen på CPU og HK.

Desverre har dette hovedkortet svekket min tiltro til ASUS, og jeg fant absolutt ingenting som kunne hjelpe på hjemmesidene til ASUS til tross for at kortet har skapt hodebry for mange verden over.

Gødd løkk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har samme kort - og det er svært følsom for memory.

Bruk tabell hos ASUS for å finne hvilken memory som fungerer.

Les tabell _nøye_ - og sjekk at den TwinMos modul du har - stemmer med de som står i tabellen.

Jeg hadde samme problem - 2 stk TwinMos 512 3200 som har fungert utmerket på mitt gamle Asuskort, men som ikke fungerte på dette kortet.

Jeg kjørte memtest86 - og fann hvilken modul som gav minst feil - plasserte den inn i riktig slot, satte fsb til 166 - økte spenningen til 2.7v på memory og det fungerte bra.

Jeg ville ha 1 GB memory så enden på visa for meg var at jeg kjøpte meg ett sett OCZ 2x512 3200 memory - og den fungerer utmerket.

o

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for info'n i denne tråden :thumbup:

Sitter her med nyinnkjøpt A7N8X-E Deluxe som skal bli "grunnstenen" i mitt siste? SocketA-system..

Da er det greit å vite at jeg ikke bør være "Mr.Cheapo" ved valg av minne.. :p

Lenke til kommentar
*bump* På "billigbrikken" står det M.tec på selve chippene, men ingen klistremerker annet at det står 256MB PC2100. På Twinmos minne står det elixir.

Om du kjører PC2700- eller PC3200-hastighet på en PC2100-brikke skjønner jeg godt at det går galt.

Det har jo fungert helt utmerket å sette FSB på 200Mhz før da.. da kjørte CPUen på 2,1Ghz, helt stabilt... Har fått testet maskinen litt med kun "billigbrikken" og da fungerten den greit. Ikke noe overklokk nå da.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå har jeg tatt en test av "billigbrikken" og Twinmos brikken.

Med den billige brikken fant Memtest86 ingen feil, kjørte testen i 20 min, altså 2 omganger.

Slo av maskinen tok inni Twinmos brikken og kjørte testen. Etter 45 sekunder dukker det opp 4 feil... pytt pytt sier jeg og lar den gå videre. Etter 10 min, ja da hadde det blitt 98 feil. :no:

Legger ved et bilde..

Hva skal jeg gjøre med brikken?

post-24-1104862655_thumb.jpg

Lenke til kommentar

*bump*

Nå har jeg testet med begge brikkene i. Hvilket resultat gav det? Jo, ingen feil.

Rart synes jeg i alle fall..

Hvis du ser på vedlagte bilde, så ser du at jeg nå har overklokket til 200Mhz FSB og CPUen kjører på 2191Mhz.

Hvorfor kom ikke feilene frem nå? Twinmos brikken er jo fremdeles i. :no:

Nå finner den plutselig ingen feil med kun TwinMos brikken i... dette skjønner jeg ingenting av... :no::hmm:

post-24-1104864678_thumb.jpg

Endret av resn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...