Fribbern Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Jeg Tenget jeg skulle fromatere hardisken min. for den begynner å få litt for mye dritt inni seg. Men jeg har ikke noen disketstasjon, så jeg får ikke lagd en oppstartsdisket. har dere noen forslag til hva jeg burde gjøre, jeg kan ikke så mye om pc, så dette trenger jeg god forklaring på. Lenke til kommentar
basementburner Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 KJØP EN DISKETTSTASJON!! ELLER LÅN EN!! -BMB- Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Du lager jo bare en oppstarsdiskett i Windows da!! Kontrollpanel, legg til fjerne programmer, oppstartsdiskett. Vanskeligere er det ikke. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 ehhhh. Genialt. Åssen operativsystem ? Det er vel bare å lage backup til cd eller E: stasjon, formatere C: og boote fra Win-CD. Formatteringsparametre er jeg mindre god på men /q=quick og /s=systemfiler kopieres over. Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Quote: On 2001-11-16 14:08, Ronnyb skrev:Du lager jo bare en oppstarsdiskett i Windows da!! Kontrollpanel, legg til fjerne programmer, oppstartsdiskett. Vanskeligere er det ikke. Jo, det blir fort vanskelig å lage oppstartsdiskett uten diskettstasjon.. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Mulig at det var dette RulleRimfrost prøvde å forklare men... Skaff deg en boot cd. De fleste operativsystem (os) cd-er er bootable. Du bør ikke boote fra en cd som har samme type os som du skal installere, men du må velge å ikke starte installasjonsprogrammet, hvis du ikke skal installere os'et som er på boot cd'en da. For å boote fra cd i stedet for fra hd'en må du gå inn i bios og gjøre en instilling. Dette gjøres ved å trykke DEL-knappen (det kan være andre knapper oxo, f.eks. F2 eller F10, men vanligvis DEL) når man starter opp maskinen (når bildet viser at maskinen teller opp RAM). Da kommer du til bios menyen. Her er det litt forskjellig fra hvilket hk du har, så du må bare lete i alle meny'ene til du finner boot seqence eller.no. Her skal det stå cdrom først. Hva som står etter er ikke noe å bry seg om. (f.eks. cdrom, a:, c:). Så må du huske å lagre instillingene, før du restarter. Så setter du inn cd'en med en gang. Da skal det fungere. Husk bare å sett tilbake boot rekkefølgen til å være c: først (eller a:, c:) etter at installasjonen fra cd'en er ferdig. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Quote: On 2001-11-16 15:42, enmannen skrev:Jo, det blir fort vanskelig å lage oppstartsdiskett uten diskettstasjon.. Neida.... Du bare låner oppstartsdisken hos en venn vel.... :grin: Seriøst : Noen som vet om C: starter opp i DOS om en formaterer ved format C: /s ? I så tilfelle kan en jo kjøre ramdrive og fdisk uten oppstartsdisk. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Lag en oppstarts CD. Du kan bruke Win installasjons CD og starte opp med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå