Gå til innhold

ny systemdisk, raptor 36 eller 74 gb?

Anbefalte innlegg

Trenger sårt en ny system disk nå.

Hører rykter om at 36 gb versjonen er blitt oppgradert med samme motor som 74 gb versjonen, som igjen skal gi lavere støy, er dette riktig?

Visst så, er det mere som har blitt gjort? ytelse?

Jeg trenger egentlig ikke den ekstra plassen som 74 gb versjonen har, men om 36 gb versjonen støyer like mye som når den først kom, så går jeg for 74 versjonen.

Noen som har formening om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. har ennå ikke fått svar, er det kommet 2 versjoner av 36 gb versjonen?

At man har litt hastighetsøkning med 74 gb versjonen driter jeg i, da det ikke forsvarer nesten dobbel pris, og jeg ikke trenger 74 gb til system..

Men, skulle det vise seg at dagens 36 gb disker bruker samme motor som de første som kom, ja da går jeg for 74 gb versjonen.

Lenke til kommentar

Hallo

Etter hva jeg har forstått, har det kommet 2 versjoner av 36gb'n ja...

rev 1 som selvsagt var den første, og rev 2 som har vært i salg ca i ett halvt år.

rev 2 er sagt å yte bedre samt være mer stillegående enn rev 1, men om rev 2 allikevel bråker like lite som 74gb'n vet jeg ikke, men kan jo gjerne tenkes at rev 2 er bygd på samme drivverk som 74gb'n

Lenke til kommentar
Den største raptoren ligger ca. 3db under den andre, dvs. at den er nesten halvparten så bråkete...

Nå skal du være gaaaaaanske så god hvis du greier å høre forskjell på +/- 3dB. De fleste er ikke i stand til å høre dette. Det vi oppfatter som en halvering i lydstyrke, ligger som regel på 10dB.

Så selv om 3dB er en dobling av støynivået teoretisk, greier ikke vi dødelige å høre denne forskjellen.

Lenke til kommentar
Nå skal du være gaaaaaanske så god hvis du greier å høre forskjell på +/- 3dB

Håper du er klar over at dB-skalaen er eksponentiell?

Ja, skrev jo at 3 dB er en dobling/halvering av lydenergien, altså den er logaritmisk. Men øret vårt er ikke i stand til å oppfatte denne endringen pga. dårlig følsomhet, derfor er det omtrent 10 dB som "oppleves" som dobling av lydenergi (kan variere fra person til person). Det er viktig å nevne at dette gjelder støy som er målt i dB(A), som tar hensyn til ørets følsomhet.

Så konklusjonen blir som sagt at du må være gaaaaaaaaaaaaaaaanske så god å høre forskjell på +/- 3 dB :thumbup:

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Så konklusjonen blir som sagt at du må være gaaaaaaaaaaaaaaaanske så god å høre forskjell på +/- 3 dB

*kremt* Ikke for å spikke fliser, men det kommer helt ann på hvor i skalaen du er når du går opp/ned 3 dB :) Hvis du allerede har et lydnivå på, say, 48 dB, så hører du klart forskjell på dette og 51 dB (ved f.eks. viftestøy eller ganske enkelt av å ha på TV'en).

Lenke til kommentar

Så konklusjonen blir som sagt at du må være gaaaaaaaaaaaaaaaanske så god å høre forskjell på +/- 3 dB

*kremt* Ikke for å spikke fliser, men det kommer helt ann på hvor i skalaen du er når du går opp/ned 3 dB :) Hvis du allerede har et lydnivå på, say, 48 dB, så hører du klart forskjell på dette og 51 dB (ved f.eks. viftestøy eller ganske enkelt av å ha på TV'en).

Hmm, har du linker til noe som bekrefter din påstand? Så vidt meg bekjent, så greier altså ikke øret å oppfatte forskjellen på en harddisk som støyer 50 dB og en som støyer 53 dB. Er enig i at vi kan bedre skille lyder fra hverandre i bestemte lydnivåer, men at man "klart hører forskjell" på 3 dB har jeg vanskelig for å begripe. Hvertfall når vi snakker om harddiskstøy rundt 40 dB.

Noen kilder som bekrefter min påstand:

http://216.239.59.104/search?q=cache:r8V_i...h%C3%B8yt&hl=no

http://www.bellona.no/no/transport/wp_2-2000/19042.html

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/nmd/subdet64.htm

http://www.norsklydoglysimport.no/artikler/artikkel4.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...