Gå til innhold

HVordan jorde seg selv? HJELP!

Anbefalte innlegg

For det første kan dere ikke si at dere aldri har ødelagt noe med statisk elektrisitet, er det noen med hånden på hjertet som har bygd 50 maskiner uten en komponent som har sviktet i etter tid (uten bruk av verne utstyr for dette) ? statisk elektrisitet kan drepe en komponent årevis etter det skjer.. det er ikke nødvedig hvis at du må stå å skru på badet eller kjøkkenet, enkelte har flere kontakter som går til jord, er du usikker så er bad og kjøkken et sikkert alternativ.. sjansen for jordings feil er minimal, så det er nokk ikke noe du skal trenge å bekymre deg for.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fase til jord "potensialet" er 230v. Mellom fasene er det 400 (i en stikk kontakt er det fase til jord, ergo 230

Fase til jord fra en stikk kontakt er ca 130v. (230V/kvadratroten av 3)

Dette gjelder både IT, TT og TN nett.

I en stikk kontakt er det ikke fase til jord, men fase-fase.

IT: fase-fase for å få hovedspenning som er 230V.

TT: fase-fase for å få hovedspenning som er 230V

TN: fase-N for å få fasespenning som er 230V.

Kan godt hende det var TN nett boka tok eksemplene fra. Det sto aldri, men så er jo ikke strømfordeling noe stort tema i en elektronikk bok heller (elektro gk). Husker at noen av figurene hadde fase-n på 130, men flesteparten hadde 230 som fase-n. Som både du og jeg sa er fase-nøytral spenninga (fasespenninga) 230v (i et TN anlegg) og ved å gange dette med roten av 3 får man fase-fase spenninga (hovedspenninga) som er 400v. Må innrømme at jeg ikke husker vilke spenningsfordelingssystem som er mest brukt i norge.

Men 130v gjør vondt det å.

Et av systemene har i alle fall 230 v fase-n.......................

Kan ikke på noen måte skjønne at armlenka skal kobles inn i en stikk kontakt. Den har egentlig ikke noe å gjøre med kabinett jord å gjøre

Du kobler ikke lenka til en fase, men til jord. Kan like godt koble til vannrør, kraner, vask, ovner eller ett kabinett... Felles for alt er at det må være koblet til jord.

Lite vits å koble lenka til kabinettet om ikke kabinettet er koblet til jord via psu til en jordet stikkontakt.

Det andre du sier skjønner jeg ikke en dritt av.

Var med på et man ikke skulle koble den til en fase. Men ser fortsatt ikke vitsen siden strømmen går gjennom en transformator. Som er et galvaniskt skille (galvaniskt skille = at det ikke er elektrisk kontakt mellom inn og utgang på komponenten) og jord fraktes aldri over et transformator. Tror ikke det hadde vert noe poeng i å frakte den over heller....... Er ikke sikker på om pcen er jordet til kabinett, men mange andre elektriske aparater er jordet til kabinett (deriblant forsterkere ol.)

I resten av det jeg skrev (det du ikke forsto) sier jeg egentlig bare at dersom strømmen går igjennom en transformator så er kretsen på sekundersida (ps sida av transformatoren) isolert fra nettspenninga. Noe som betyr at man ikke kan kortslutte kabinettspenninga mot nettjord eller lignende (f eks vask osv).

Skjønner ikke helt hva som er den store diskusjonen her.

Det står tilogmed i bruksanvisningen han får med at han skal koble lenka til jord.

Jord betyr ikke nødvendigvis nøytral leder (jord/PE) i en stikkontakt. Jord kan som du sa (også) være f.eks vannrør, kraner, vask osv.

Poenget er egentlig bare å fjerne de statiske spenningene som kan være i kroppen. For det trenger man egentlig bare å vaske. Statiske spenninger i kroppen har høy spenning, men kan ikke belastes (har extremt liten strømm). De kan lett komme opp i over 40 000v (dersom det er veldig lav luftfuktighet og man går over et syntetisk vegg til vegg teppe med syntetiske tøffler :roll:). Og pga at det er så liten strømm så kan man jorde seg på en metallplate som egentlig ikke er koblet til jord (f eks et kabinett)

Og om man har noen få volt i kroppen så gjør ikke dette noe så lenge man ikke tar direkte på de komponentbeina man ikke bør ta på.

Er delvis enig med 2laggy2follow, men nå er jeg ikke elektriker, men dataingeniør. Poenget er vel at utladninger skjer ved potensialdifferanser (spenningsforskjeller). Kabinettet vil vanligvis (om ikke noe er galt) ha et potensiale på 0 (som jord). Om du kobler lenka til kabinettet vil da en evt. ladning gå i kabinettet og i teorien øke potensialet til kabinettet med noen mikrovolt eller noe sånt
Amen. :w00t:

Er foresten ikke utdannet elektrikker jeg heller, gikk på elektro GK i fjor (og klarte meg foresten godt :yes: ).

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Kjempegod hjelp! :thumbup:

Bare et spørsmål til:

Jeg fant en "adapter" (husker ikke hva det heter) til stikkontakten. På "adapteret" er det "jordingsklips". HVis jeg setter denne i en stikkontakt uten jordingsklips og setter på armlenken i "adapteret", blir jeg da jordet bra nok?

Takker igjen for alle svar :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vil påpeke at man helst ikke skal være direkte koblet til jord. En vanlig armlenke tror jeg ikke har noen form for motstand inni seg, noe som betyr direkte jordkobling om man kobler den til vannkrana eller jord. En komponent skal aldri bli utladet på mindre enn 2 sekunder. Derfor bør man ha f.eks. 1Mohm motstand til jord, og ikke "null" ohm som jordlenka gir hvis man ikke kobler den til jordingsmatte, men direkte til jord.

Lenke til kommentar
All jording går til vann . kobl deg til vann krana eller vannrør!!!!

Eller for og si det son har du ikke masse tepper i huset , så holder

det at du tar i vannkrana før du starter :thumbup:

dette gjelder kun for gamle anlegg med kobber rør, nye hus bruker så kalt rør i rør systemer, og det vil ikke hjelpe nevneverdig å ta på krana da rørene er av plastikk og ikke leder.

Koble armlenka til jordingen på stikkontakten. Dette er uten risk, jordfeil er fasestrøm som går til jord, så det er fortsatt 0 spenning i jordpotensiale.

Hilsen Geemee ( som er både elektrikker og tele ingeniør)

Endret av geemee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...