eivindlt Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Dagen har endelig kommet, jeg har fått delene til pcen jeg skal bygge. Har vært så flink og stukket innom Clas Ohlson og kjøpt anti-statisk matte og armbånd, alt er relativt klappet og klart. "koble klipset til et jordet uttak" står det i guiden. <Hæ??? Hvor skal jeg koble til? Hva er det o hvor finner jeg et jordet uttak? - Er det i stikkontakten? Isåfall hvor? (vil helst slippe de 220 voltene ) Har noen et bilde på hvordan je kan koble til? Trenger stor hjelp, takker for alle svar Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 bare klipse det til chassis i kabinettet ditt så holder nok det Lenke til kommentar
Never_Ever Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Koble til i metalltingene som stikker ut. IKKE ned i hullene! Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det holder med å klipse den i kabinettet Lenke til kommentar
mollerbr Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Holder ikke bare med å klipse den på chasis, hvis pc`n ikke er kobbla til en jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 "Sleng" PC'n på kjøkkenbordet (på kjøkkenet) og koble armlenka di til en av de "krøllene" som stikker litt ut i stikkontakten. (Kjøkken og bad skal ha jordet stikk.) Alternativt kan du plugge PC'n til i stikket og koble deg til PC'n. Uansett skal du ha ros for å ta ESD* på alvor - er veldig greit å gjøre det riktig med en gang. *ESD = Electro Static Discharge - (statisk utladning) Lenke til kommentar
eivindlt Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Takker for alle svar, bare surt at jeg må bygge pc på badet eller kjøkkenet da, det er de små, bøyde metallstengene som stikker ut under og over "hullene" i stikkontakten?? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Takker for alle svar, bare surt at jeg må bygge pc på badet eller kjøkkenet da, det er de små, bøyde metallstengene som stikker ut under og over "hullene" i stikkontakten?? Stikk på claes ohlsson og kjøp deg et jordspyd og 20m kabel istedet, så kan du stå hvor du vil Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Som allerede sagt. Koble matten til de bøyde metallpinnene som er i stikkkontakten (de som stikker litt ut ja). Så kobler du lenken til matten. Delene du skal bruke, pakker du ut på matten (Pc'en ligger selvfølgelig på matten). Da har i hvertfall du gjordt ditt for at det skal virke når operasjonen er utført. Lykke til!! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Takker for alle svar, bare surt at jeg må bygge pc på badet eller kjøkkenet da, det er de små, bøyde metallstengene som stikker ut under og over "hullene" i stikkontakten?? Stikk på claes ohlsson og kjøp deg et jordspyd og 20m kabel istedet, så kan du stå hvor du vil Hahaha, konge! :!: Men seriøst: Jeg har aldri tatt i en antistatisk armlenke, og jeg vet ikke hvor mange PC'er jeg har bygd. Hvis du vil være nøye på det, så ta på en kran før du begynner, og gjenta det etter psykisk behov. Unngå tepper. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 har bygd 10 talls pcer eg og med å bare lade meg ut ved å ta på kabinettet har omtrent aldri hatt noko ødelagt heller Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 "Sleng" PC'n på kjøkkenbordet (på kjøkkenet) og koble armlenka di til en av de "krøllene" som stikker litt ut i stikkontakten. (Kjøkken og bad skal ha jordet stikk.) Alternativt kan du plugge PC'n til i stikket og koble deg til PC'n. Uansett skal du ha ros for å ta ESD* på alvor - er veldig greit å gjøre det riktig med en gang. *ESD = Electro Static Discharge - (statisk utladning) kan være farlig om det er jordfeil da. ikke digg å få 110v heller....(110 trur jeg det var) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 kan være farlig om det er jordfeil da. ikke digg å få 110v heller....(110 trur jeg det var) Så ta et multimeter og mål spenningspotensialet til jord da. har bygd 10 talls pcer eg og med å bare lade meg ut ved å ta på kabinettethar omtrent aldri hatt noko ødelagt heller Ja, og folk kan kjøre i 10 år uten bilbelte. Kjipt den dagen man er uheldig og det smeller bare.. Omtrent like kult å bygge pc uten lenke som å det er tøft å kjøre bil uten belte.. HEH Fint for deg at alle pcene fungerer per dags dato. En ting med ESD er at skadevirkningene kan merkes først så mye som 1-2 år. Hvis dritten blir ustabil etterhvert kan ESD være årsaken. Og til alle dere tullinger som skal komme og ødelegge enhver ESD-diskusjon med utsagn som "w00t jeg bygde 50 peser uten lenke alle funka lol" ... Lenke til kommentar
Badegakk Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det holder lenge å feste lenka til kabbinettet. Ved jordfeil kan det være fort gjort å pådra seg ordentlig skade hvis du har festet deg til jordingen i stikkontakten. Eller som tidligere nevnt, jordspyd og 20m kabel Lenke til kommentar
corcky Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det holder lenge å feste lenka til kabbinettet. Ved jordfeil kan det være fort gjort å pådra seg ordentlig skade hvis du har festet deg til jordingen i stikkontakten. Eller som tidligere nevnt, jordspyd og 20m kabel Det holder ikke å feste esd armbåndet til kabinettet dersom kabinettet ikke er koblet til jord via psu. Ved en eventuell jordfeil vil du ikke få strøm i deg så lenge du ikke er i kontakt med en fase, (fase-jord) så det er absolutt ikke noe å være redd for. (Ikke mer enn å være redd for å vaske hendene etter ett toalett besøk) Vannrør, vannkraner, og vasker er direkte jordet. De fleste har også noe som heter jordfeilbryter i sikringsskapet. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hmm, som strømfører i mange år ville jeg bare komme med følgende kommentar: Å feste klippset i kabinettet er mer en nok, da jeg på jobb står i ullgenser å mekker pc Men uansett, fint at du er på den trygge siden! Så er det hvertfall ikke statiskelektrisitet som har skylden om noe ikke funker Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) kan være farlig om det er jordfeil da. ikke digg å få 110v heller....(110 trur jeg det var) Fase til jord "potensialet" er 230v. Mellom fasene er det 400 (i en stikk kontakt er det fase til jord, ergo 230v) "Sleng" PC'n på kjøkkenbordet (på kjøkkenet) og koble armlenka di til en av de "krøllene" som stikker litt ut i stikkontakten. (Kjøkken og bad skal ha jordet stikk.)Kan ikke på noen måte skjønne at armlenka skal kobles inn i en stikk kontakt. Den har egentlig ikke noe å gjøre med kabinett jord å gjøre. Kabinettet har egen jord som igjenn er (burde være) skilt fra annen jord pga en trafo, noe som gjør pcen til en egen krets. Man skal(dersom det er en adskilt krets) kunne ta en ledning mellom 12v og jord på en stikkontakt, en vask eller andre jordpungt uten at det vil gå noen strømm over. Dette er pga at all strøm MÅ returnere til trafosiden de kom ifra. Det jeg prøver å si er at du skal koble klemma til et ledende pungt (f eks ulakkert metall) på kabinettet og IKKE(!!) til stikk kontakten Edit: stolt eier av et skriveleif vennlig tastatur Endret 4. januar 2005 av 2laggy2follow Lenke til kommentar
corcky Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) uff.. dobbelpost Endret 5. januar 2005 av corcky Lenke til kommentar
corcky Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Fase til jord "potensialet" er 230v. Mellom fasene er det 400 (i en stikk kontakt er det fase til jord, ergo 230 Fase til jord fra en stikk kontakt er ca 130v. (230V/kvadratroten av 3) Dette gjelder både IT, TT og TN nett. I en stikk kontakt er det ikke fase til jord, men fase-fase. IT: fase-fase for å få hovedspenning som er 230V. TT: fase-fase for å få hovedspenning som er 230V TN: fase-N for å få fasespenning som er 230V. Kan ikke på noen måte skjønne at armlenka skal kobles inn i en stikk kontakt. Den har egentlig ikke noe å gjøre med kabinett jord å gjøre Du kobler ikke lenka til en fase, men til jord. Kan like godt koble til vannrør, kraner, vask, ovner eller ett kabinett... Felles for alt er at det må være koblet til jord. Lite vits å koble lenka til kabinettet om ikke kabinettet er koblet til jord via psu til en jordet stikkontakt. Det andre du sier skjønner jeg ikke en dritt av. Skjønner ikke helt hva som er den store diskusjonen her. Det står tilogmed i bruksanvisningen han får med at han skal koble lenka til jord. Endret 5. januar 2005 av corcky Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Er delvis enig med 2laggy2follow, men nå er jeg ikke elektriker, men dataingeniør. Poenget er vel at utladninger skjer ved potensialdifferanser (spenningsforskjeller). Kabinettet vil vanligvis (om ikke noe er galt) ha et potensiale på 0 (som jord). Om du kobler lenka til kabinettet vil da en evt. ladning gå i kabinettet og i teorien øke potensialet til kabinettet med noen mikrovolt eller noe sånt, men dette er så lite ettersom motstanden er såpass stor at det kan neglisjeres. Som sagt, jeg er ikke ekspert, men jeg har hatt en del elektronikk. Kom gjerne med innspill. edit: skriveleifer både her og der Endret 5. januar 2005 av erikindre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå