Gå til innhold

Endelig løsning på BenQ og Nforce IDE drivere!

Anbefalte innlegg

For å unngå å lese hele tråden, samt en lignende tråd. Gå hit:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3509725

------------------------------------------------------------------------

- Er det noe poeng å koble på en 80pins ATA100/133 kabel?

- Hva slags mode bør den være? Multiword2? PIO5?

Apropo så ser ikke den jeg har kjøpt, ut som disse, den ser mer ut som NEC 3520A, helt nøytral front og uten BenQ logo.

Jeg synes det var penere i grunn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en gammel kabel så jeg så hva det var.

Men grunnen til at jeg lette etter kabel er fordi jeg får ikke WindowsXP Pro til å boote med enheten tilkobelt hovedkortet...

Jeg har forsøkt så og si alt.

- Den er jumpret master og koblet på sec ide alene.

- forsøkt forskjellige strømkabler.

- har forsøkt 80pins og gammel ide kabel.

- Bios gjenkjenner den som BenQ DVD DD 162?

- forsøkt med og uten klokk på maskinen.

- funker bra med cdrom leser.

- har kunn fått den opp 1 gang i safe-mode. XP gjenkjente den. Men deretter ikke noe tegn til å boote XP. Den henger omtrent halveis til logonskjerm.

er det noe dos basert DVD test program el. jeg kan kjøre for å se om enheten er ok?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gir opp denne for i dag. Har ikke funnet noe bra testverktøy for dette formålet :(

Hmm jeg som gledet meg sånn til å få opp denne. Men jeg nekter å tro at det er drevet hehe, så tips er kjærkomne :). Nå erre natta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gir opp denne for i dag. Har ikke funnet noe bra testverktøy for dette formålet :(

Hmm jeg som gledet meg sånn til å få opp denne. Men jeg nekter å tro at det er drevet hehe, så tips er kjærkomne :). Nå erre natta.

Det var en som hadde et lignende problem.

Det han gjorde var å koble den til en annen maskin hvor det ikke var problemer, så oppdaterte han firmware, og satte den tilbake - da virka det.

Ellers vil jeg også anbefale å sjekke at du har siste bios til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Mye tull med Benq 1620 om dager. Dårligere kvalitet enn Nec ........?

Nei det er ikke mye tull med BenQ. Det jeg har registrert har vært forårsaket av:

- Nero

- brukerfeil eller dårlige skiver

- Nforce driverfeil.

Så BenQ er superb! :thumbup:

Så fort jeg har funnet årsaken vil jeg endre topic slik at vi ikke får forumbrukerne til å tro at dette bra produktet er dårlig.

Det gjelder å se på fakta og ikke høre på sladder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har du nforce brikkesett/ide driver?

Nvidia sine IDE drivere er kjent for å skape problemer.

Prøv å gå tilbake til Mirosoft sine IDE drivere som er inkludert med operativsystemet.

Eller last ned alternative drivere som fikser mange av problemene her: http://mwarhead.motherboardfaqs.com/

Flotters! Jeg rengner med at dette er årsaken til problemet! Så fort jeg har testet dette skal jeg oppdatere. Jeg bruker v5.10 av chipsett driverne nå.

Beklager, men dette slo meg ikke i nattemulmet, men jeg har jo lest dette tidligere :(. Har også lite erfaring med Nforce inntil nå.

EDIT:

Linken din virket ikke og jeg fikk "MotherboardFAQs.com is officially closed as of 10/10/2004". Har du noen alternativ link?

EDIT2:

Er det denne du tenker på?

http://www.motherboardfaqs.com/Main_Files/...SP2_x86_ENU.exe

If you are using ide hard drives and Windows XP (99% of us are), you might also want to download the CPU utilization fix (or this one for German users). More info on this can be found in the issues section.

Dette lå under Abit Nforce2 - software seksjonen, men jeg regner med det gjelder for alle NF2? Nå har jeg riktignok norsk XP desverre, men skal se om jeg finner en lignende fiks. Hvis det er denne?

EDIT3:

Fant hans nye site her:

http://www.mwarhead.com/news.php

Skal se hva jeg finner her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jupps, kjempebra side... eneste litt gammel info. July 2004. Men det jeg kan gjøre er å installere evt. v5.10 utenom IDE driverne og ta IDE driverne herfra.

Men så spørs det hvilke nforce drivere som er mest optimale for Nforce2 400 ultra m/soundstorm. Men skal teste meg frem når jeg får tid.

Det jeg stusser over med dette er at jeg har i mange år brukt Via chipsett for AMD og har slitt litt med IDE problematikk der. Og jeg har hørt mye fra Nforce brukerne at "bytt til nforce for de har mye bedre IDE implemntasjon og ytelse". Derfor stusset jeg litt over at Nforce for SocketA har slike problemer.

Og det med å finne optimale driver versjon for ditt chipsett virker mye vanskeligere for Nforce enn for Via. Via har faktisk meget bra oversikt over dette nå, så jeg synes Via har kommet lengre enn Nforce når det gjelder drivere.

Men sannheten kommer for en dag ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da har jeg testet ferdig og konklusjonen er klar. Har du problemer med BenQ eller kanskje andre DVD brennere på en Nforce2 plattform er Nforce SW IDE årsaken!

Jeg utførte følgende for å teste:

- Oppdaterte fra UDP 5.10 til Nforce UDP Beta! 6.14, for å sjekke om nyere drivere kunne fikse DVD problemet, men fikk fortsatt samme problem. Bootet ikke i XP og alt hang.

- Satt DVD brenner som slave på Pri IDE, samme problem.

- Kjørte Mwarhead.com reset og deretter cleaner, rebootet og alt virket med standard MS IDE driver.

- Satt DVD brenner tilbake som Master på Sec IDE, alt virket fortsatt.

- Installerte Nforce UDP Beta! 6.14, men fjernet haken for IDE drivere(4mb)

- Rebootet og alt virket fortsatt! Dette fordi det var MS IDE driverne som fortsatt gjald.

Skal nå se om jeg kan få kjøre noen som helst versjon av Nforce SW IDE, siden disse er kjappere enn MS sine. Synd at dette skal være såpass trøblete.

Men da har vi årsaken.

EDIT:

Tror jeg skipper å legge inn Nforce SW ide fra remix siden det ikke står noen på mwarhead sin side om at de vil virke. Så jeg beholder MS driverne som kom fra Reset util., hvis ingen har noen inspill på dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du siste oppdateringer til operativsystemet så er det minimalt med ytelsesforskjell ved bruk a nforce IDE drivere vs MS IDE drivere. Skal visstnok være litt forskjell ved bruk av raske nye harddisker (anbefaler derfor S-ATA harddisker slik at man slipper å ha harddisker på IDE kontrolleren).

Har du kun brennere/optiske enheter er det bare problemer å hente ved bruk av nforce IDE drivere - ikke noen ytelsesforskjell.

Lenke til kommentar

Lurte på å skaffe en S-ATA disk i stedet. Men lurer på om XP kanskje vil få problemer da og må reaktiveres el.

I tillegg skal man boote fra S-ATA i XP kreves det at driveren legges inn under installasjon, så jeg vet ikke om det holder at driveren er lagt inn før jeg ghoster hardisken over til en S-ATA enhet. Om den da vil boote fra S-ATA. I værste fall kan jeg kjøre en repair install muligens.

Legger også inn WinXP SP2 så burde jeg være safe i forhold til IDE, selv om jeg da ikke vil bruke den annet enn til optisk enhet.

Takker for tilbakemelding.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...