Gå til innhold

Vifte Blåse eller suge fra CPU ribbe?


Theo343

Anbefalte innlegg

Årsaken til at jeg spør er at min 120mm exhaust vifte står klin inntil CPU ribba og vifta(80mm) og da lurer jeg på om det kanskje er bedre å la CPU vifta suge lufta vekk fra kjøleribba(WhisperRock IV), slik at den blir dratt rett ut av 120mm exhaust vifta.

 

Vil det ellers kanskje bli en ugunstig retningskamp på lufta?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet det er en lett måte å finne svaret på spørsmålet ditt.

Joda jeg vet jeg kan teste, men jeg har ikke helt annledningen og utstyr til å skru så veldig mye på den her og nå og vil helst unngå å dikke borti der hvis det ikke er noe poeng.

 

Tenkte å få noen pointers for å ta en avgjørelse på om jeg skulle teste eller ikke, utfra det faktum at 120mm(exhaust) og 80mm(CPU) vifta står helt inntil hverandre i 90 graders vinkel.

 

(nå gikk det fryktlig tregt på forumet? klarte å dobbelposte)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så i en test av termalright's xp120 kjøler at den gav best resultat når vifta sugde lufta ut fra kjøleren.

 

men jeg mener likevell at blåse er det beste, med tanke på at andre komponenter på hk'et også kan ha godt av litt kjøling.

 

det er jo ikke verre enn å prøve seg frem da, blir vel ikke de helt store forskjellene

Lenke til kommentar

Jeg ville først prøvd å satt den til og suge jeg altså, to vifter rett inntil hverandre som drar lufta hver sin vei høres ikke bra ut. Når poenget er at man vil ha en luftstråle ut av vifta, og ikke bare fjerne mest mulig luft mellom viftene.

 

Og kjøle effekten du eventuelt mister på andre deler er jeg heller ikke så sikker på at blir nedsatt.

Hos meg fører faktisk denne "kjøle"- effekten fra CPU vifta til at chipset holder ca 4-5 grader mer enn cpu! (Og det med prescott)

Grunnen hos meg er ganske sikkert at chipset kjøle element blir "nedkjølt" av den varme luften fra cpu, og i realiteten blir varmet opp. Er ganske sikker på at det hadde vært bedre om cpu sugde hos meg, da hadde chipset blitt kjølt ned av den kalde luften som passerer.

 

Men som alle sier her, finnes det ikke noen fasit, Sikkert ganske varierende hvor godt de forskjellige elementene takler snudd luftstrøm. Aerodynamikk er jo avansert sience :)

Lenke til kommentar

Skal teste det så fort jeg får muligheten. Er det risikabelt å CPU skruav vifte mens kjøleren sitter på CPU?(strøm av selvf)

 

Det jeg tenker på er om det at man må ta i litt kan skade kjernen på prosessoren under. Måtte ta av vifta for å få på 120mm exhaust vifta, det gikk bra, men ønsker ikke gjøre det igjen hvis det ikke er å anbefale. Kjøleren veier jo noe, kan vel i det minste være bedre om jeg legger toweret ned kanskje, men det blir alikevel noe trykk og bevegelser/flex når man skrur. Og siden man skrur i hvert hjørne blir det også et skjevt trykk, selv om man trykker meget forsiktig bare så skruen sitter i skrujernet.

 

Men det er et poeng med dødpunkt som en her sa... når man blåser vil luften dekke hele ribba, men suger den vil det kanskje bli et heating-pint rett under navet som vil være varmere enn hvis man blåste? En duct kan jeg ikke lage fordi det vil sperre for exhaust vifta. CPU kjøleren går allerede litt foran exhaust.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ville nok skrudd den av som den er, kan du ikke holde igjen litt når du skrur, samt bruke en skrutrekker som er helt riktig så du ikke trenger å trykke så mye.

Hvis den sitter så godt at du bøyer HK osv, må du jo ta den ut.

Men det er et poeng med dødpunkt som en her sa... når man blåser vil luften dekke hele ribba, men suger den vil det kanskje bli et heating-pint rett under navet som vil være varmere enn hvis man blåste? En duct kan jeg ikke lage fordi det vil sperre for exhaust vifta. CPU kjøleren går allerede litt foran exhaust.

Det er vel også en sannhet med visse modifikasjoner, i teorien blåser jo heller ikke en vifte ut av navet når du er helt inntil. Men såklart, utformingen av kjøleren avgjør jo hvor luften går.

Men, poenget med et godt kjøle- element er jo og fordele og spre varmen over et størst mulig område, så en god kjøler bør egentlig ikke være veldig mye varmere et sted enn et annet.

Men som sagt, prøve og feile metoden er vel det beste her, skal man virkelig til bunns i hva som egentlig skjer med lufta er det utrolig mye og ta hensyn til...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...