HolgerL Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det er fantastisk hvordan mennesker ikke klarer å tenke selv. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260932 Flodbølgen i Asia har ført til en giverglede utenom det vanlige i den vestlige verden. I Afrika kan like mange dø i en katastrofe uten at verden enser det, ifølge FN. Hver dag dør det om lag 1.000 mennesker i den østlige delen av Kongo. Og i løpet av tre til fire måneder vil like mange ha mistet livet i denne regionen som i flodbølgekatastrofen 2. juledag. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det er fantastisk hvordan mennesker ikke klarer å tenke selv. Gammelt nytt. Tenkt deg hvis ikke denne hadde rammet feireparadisene til allet oss i vest? Vi hadde hørt om det på nyhetene i 2 dager og så skjedde det ikke mere. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Noe å tenke på det ja! Tenkte faktisk på det her om dagen... Hvor stort det blir når noen fra Norge dør, når man tenker på at det er folk som dør i Afrika hver dag (Du skjønner hva jeg mener)... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Flott at VG skriver om dette også, så kan kanskje folk som vanligvis leser VG også få opp øynene. Greit nok at vi hjelper her, men hva pokker skjer med resten av verden? Etter denne katastrofen vil sikkert mange tenke at "i år har jeg gitt mitt bidrag, så [sett inn hjelpeorganisasjon eller problemområde] får vente til neste år", da vil landene hvor problemene har vært i lange tider få enda mindre. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Syenst hw.no burde ha en årlig aksjon eller lignende. der overskuddet går til en eller flere organisasjon(er) som klarer å fordele pengene skikkelig EDIT: takk til sluffy som fikset innleget mitt Endret 3. januar 2005 av MagE Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 ... der overskuddet går til en eller flere organisasjon(er) som klarer å fordele pengene skikkelig. Fixed. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Syenst hw.no burde ha en årlig aksjon eller lignende. der overskuddet går til Afrika Tanken er fin, men en aksjon som går ut på hva ? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Syenst hw.no burde ha en årlig aksjon eller lignende. der overskuddet går til Afrika Tanken er fin, men en aksjon som går ut på hva ? hele denne iden min er litt vansklig og gjennomføre, men et eksempel er da hw.no samlet sammen datadeler til en en mor som ikke hadde råd til en selv, det ble til slutt en ganske grei pc. den hadde en ganske høy verdi også, (tror jeg) dersom hw.no hadde greid noe slikt en gang i året hadde det til slutt blitt noen kroner. EDIT: og selføgeligt solgt den til høysbydene Endret 3. januar 2005 av MagE Lenke til kommentar
alexf Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det finnes utallige organisasjoner du kan gi pengene dine til allerede. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Er fullstendig enig, har tenkt å støtte u-hjelp i større grad enn det eg gjorde før... Lenke til kommentar
trøls Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Endelig noen andre som har forstått dobbelmoralen! Jeg er helt enig, selv om det kanskje kan hende at folk får øynene opp for alt det dumme som skjer andre steder i verden? Men det blir vel litt for optimistisk. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Er jo best det ser allright ut der vi ferierer. Greit nok, jeg sier ingenting til milliarden, men er litt skeptisk til at regjeringen har kastet seg ut i et populistisk bistandskappløp. Mulig dem tror dem vinner goodwill hos befolkningen og pressen. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Greit nok, jeg sier ingenting til milliarden, men er litt skeptisk til at regjeringen har kastet seg ut i et populistisk bistandskappløp. Mulig dem tror dem vinner goodwill hos befolkningen og pressen. Tja, Norge har vel nesten tradisjon for å gi mye til uhjelp og lignende. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 gammel nyhet og som også gjelder innenlands i Norge. Vi godtar hundretalls døde i trafikken, men så fort det dør 50 i en flyulykke så er det ramaskrik. Det hele bunner ned i størrelse over tid. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kvifor velger egentlig mediene flodbølge foran død i Afrika? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kvifor velger egentlig mediene flodbølge foran død i Afrika? Flere nordmenn der.. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Mulig dem tror dem vinner goodwill hos befolkningen og pressen. Kom det som et sjokk at det var Carl Ivar som kom med forslaget om å gi 1 000 000 000 med en gang regjeringen nølte litt? Det er selvfølgelig for å score på det politisk, spesielt fordi han kunne være nesten sikker på at det kom til å skje. Så nå kan han si at det var han som fremmet forslaget. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Kvifor velger egentlig mediene flodbølge foran død i Afrika? Fordi det skjer her og nå. Fordi det er mange på kort tid. Fordi det er lettere å gjøre noe i øyeblikket, enn det er å ta tak i en langsiktig situasjon med (antageligvis) mange politiske underliggende problemer. For øvrig er jeg helt enig med trådstarter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Fin artikkel som alle bør lese ja. Og fin tittel på topic også. Lenke til kommentar
arianar Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Mulig dem tror dem vinner goodwill hos befolkningen og pressen. Kom det som et sjokk at det var Carl Ivar som kom med forslaget om å gi 1 000 000 000 med en gang regjeringen nølte litt? Det er selvfølgelig for å score på det politisk, spesielt fordi han kunne være nesten sikker på at det kom til å skje. Så nå kan han si at det var han som fremmet forslaget. "Hva var det jeg sa?" Han er sikkert livredd for at det skal komme flyktninger til Norge uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå