oscamend Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Er det riktig at Fedora Core 3 består av 4 CD'r? Hvordan starter jeg opp installasjonen av Linux etter at jeg er ferdig med lasting av disse 4? Jeg har lagt en ny partisjon på PC med 10 Gb, er dette nok? På hvilken måte skal jeg installere Fedora uten å avinstallere Windows XP? Kan noen av dere hjelpe en stakkars her????? Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 du trenger vel alle cdene ja. 3 cder stappa med programmer og stash og en rescue cd. Tror det er greit med alle 4. Du må velge first boot device cd rom i Bios og så sette i cd rommen, akuratt som windows. Ikke lag noen partisjoner, men sørg for å ha 10-15gb UPARTISJONERT. Denne upartisjonerte plassen bruker du da til å opprette en ny partisjon under innstalisjonen av Fedora. Lenke til kommentar
oscamend Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Greit, men kommer ikke da Linux til å slette hele Win XP da? Jeg har partisionert som sagt, og har en disk E til nettopp prøve meg på Linux, var dette da dumt? Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=256011 les litt der, en Fedora guide Den hjalp meg til å innstalere linux første gang Lenke til kommentar
oscamend Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Takk klovn7, det skal jeg gjøre.... over og ut! Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Når jeg installerte FC3, så hadde jeg 1,5 GB som SWAP, og 38BG til bare Linux Endret 3. januar 2005 av Jorek Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 hørtes ut som mye SWAP det, men spørs sikkert litt. Tror det holder med 0.5 GB hvis du ikke driver med tung bildebehandling eller noe annet som trenger masse masse ram. Så lenge du har 256mb ram? Rett meg om jeg tar feil. Oscamend; www.linuxguiden.no er også et fint sted å søke litt, hvertfall hvis det er ting du ikke skjønner helt hva betyr osv. Ellers er det alltid noen som hjelper deg her, hvis du står fast Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hovedregelen for swap er RAM X 2 , så vidt jeg vet ja. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 den gjelder vel ikke nå lenger har jeg hørt? iogmed at pcene nå for tiden er utstyrt med nok av ram? Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 den gjelder vel ikke nå lenger har jeg hørt? iogmed at pcene nå for tiden er utstyrt med nok av ram? jeg kjører ubuntu på en relativt ny laptop med 512 MB RAM. lagde 1 GB swap som så godt som aldri blir brukt.. med mindre den brukes under suspend? var hvertfall overkill med 2X RAM her.. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg tar aldri det dobbelte av RAM'en. Bruker aldri så mye uansett, dessuten er 2.6 mye bedre til å håndtere minne og swap på en effektiv måte enn 2.4. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Siden jeg allikevel skal reinstallere p.ga av repartisjonering av både windows, linux og delt partisjon ekprimenterte jeg litt. Slettet og unmountet swap. Nå kjører jeg helt uten swap-partisjon og det fungerer fint. (Har 512 RAM). Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 hmmm SWAP brukes når RAMen er oppbrukt. Hvis du driver med noe som kan kreve mye RAM og den går tom er det veldig greit å ha litt SWAP space. Du skjønner det sikkert hvorofr når det skjer. Det er SWAP i windows og, bare der er det en egen fil om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 hmmmSWAP brukes når RAMen er oppbrukt. Hvis du driver med noe som kan kreve mye RAM og den går tom er det veldig greit å ha litt SWAP space. Du skjønner det sikkert hvorofr når det skjer. Det er SWAP i windows og, bare der er det en egen fil om jeg ikke tar helt feil. Selvfølgelig, jeg skal ha swap. Men jeg fikk ihvertfall sett at 1GB med swap er helt unødvendig for meg . Swap skal jeg nok ha når jeg reinstallerer Fedora igjen. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har 1.5gb swap, men har bare 256mb "vanlig" RAM. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Greit, men kommer ikke da Linux til å slette hele Win XP da? Jeg har partisionert som sagt, og har en disk E til nettopp prøve meg på Linux, var dette da dumt? Nei, Fedora kommer ikke til å slette Windows. Men husk å slette E:\ først, fordi Linux ikke bruker samme filsystem eller partisjonsnavngivings-system som Windows, og vil da ikke oppdage at den kan installere seg på E:\. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå