Gå til innhold

Dele mapper/filer mellom Fedora og ubuntu

Anbefalte innlegg

Vet jeg burde finne ut dette selv, men jeg skjønner ikke det jeg har lest om NFS og andre måter å dele filer på.

Har to maskiner i nett (med ruter imellom) den ene dualbooter fedora og xp ("hovedmaskinen"), den andre kjører kun ubuntu (bærbar maskin). ubuntu-maskinen finner den delte mappen på xp uten videre. Siden jeg ytterst sjeldent bruker xp vil jeg dele filer fra hovedmaskinen med den bærbare, når den kjører fedora.

Hvordan gjør jeg det?

Sikkert et enkelt svar, siden det er så enkelt på xp, men jeg finner det ikke ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man exports

# sample /etc/exports file

/              master(rw) trusty(rw,no_root_squash)

/projects      proj*.local.domain(rw)

/usr            *.local.domain(ro) @trusted(rw)

/home/joe      pc001(rw,all_squash,anonuid=150,anongid=100)

/pub            (ro,insecure,all_squash)

The first line exports the entire filesystem  to  machines

master  and  trusty.  In addition to write access, all uid

squashing is turned off for host trusty.  The  second  and

third  entry show examples for wildcard hostnames and net­

groups (this is the entry  `@trusted').  The  fourth  line

shows  the  entry  for  the PC/NFS client discussed above.

Line 5 exports the public FTP directory to every  host  in

the  world,  executing  all  requests  under  the  nobody

account.

Lenke til kommentar

siden ubuntu finner xp, er samba (linux sitt svar på windows-fildeling) aktivert på den. altså trenger du bare aktivere samba på fedora'en. i services på startmenyen en plass finner du en liste over alle deamons som kjører. finn samba (eller smb) og start den. så deler du noen mapper. tror det også er lett i fedora ( = noe grafisk verktøy). hvis ikke kjører du en kjapp google på samba sharing how-to.

Lenke til kommentar

da er jeg to skritt i riktig retning! Jeg får opp fedoraen på ubuntu, men jeg kommer ikke inn må skrive brukernavn, domene og passord. Hvilke er det, har brøvd med de jeg tror jeg har valgt. domene vet jeg ikke hva er.

Både NFS og samba kom opp som GUI i fedora nå :)

Edit: får nå medlingen "kunne ikke vise alt innhold for "windows-nettverk: fedora""

Endret av Solow
Lenke til kommentar

NFS er jo endel enklere sålenge det kun er linux/unix maskiner som skal kommunisere, fordi man slipper å styre med brukere+passord. Eneste man må sørge for er at brukerne har samme UID på alle maskinene. Med NFS får man ordentlig unix filsikkerhet, noe som vel ikke er mulig med Samba (i samba blir alle filene i en share eid av én bruker).

Eneste ulempen med NFS er sikkerheten. Klienter autentiserer kun basert på IP, og passord blir ikke sjekket. Så bare share kataloger som er høyst nødvendig, og uansett hva man måtte finne på: IKKE slipp inn annet enn ip-adresser/ranges man stoler 100% på. Hvis man benytter router m/NAT er dette enkelt fordi man da benytter en egen privat ip-range. Man kan også eksplisitt sperre trafikk til portman/monutd hvis man er paranoid. Bare pass på hvis man skal på pan-party så man ikke blir eid :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...