Gå til innhold

Hvor ofte bruker du DV inn?

Anbefalte innlegg

Første post. Jeg har lest på alle "Hva slags kamera skal jeg kjøpe"-postene og er vel litt mer klok, men jeg er ikke helt ferdig.

Hvis spørsmålet er med i en FAQ eller i ørten poster før så beklager jeg det, men jeg sitter nå her som en NOOB innen videoing og skal kjøpe kamera.

Det sies ofte at man MÅ ha DV-in og argumentasjonen er god. Men pleier dere faktisk lagre på kassett eller går det stort sett rett inn på DVD, sjøl om kvaliteten er dårligere på DVDen? For hvis man ikke pleier å lagre den redigerte filmen på DV-kassetten så er vel DV inn også ganske bortkastet?

Jeg så for meg at jeg tar opp film, brenner resultatet på DVD, beholder råmaterialet på DV-kassett i tilfelle DVD'en blir mistet. Jeg kommer tross alt aldri til å bruke kamera til å spille av med, og da blir det likegyldig om jeg beholder lagret redigert film på DV eller DVD (sjøl om DVD har dårligere bildekvalitet, noe jeg ikke ser på som en "reell" problemstilling i forhold til hva slags fremviserutstyr jeg omgir meg med.)

Satser på at problemstillingen ikke er helt håpløs og at jeg får noen svar som kan lede meg i rett retning. Skulle kanskje egentlig postet dette på redigeringsforumet men føler ikke jeg er klar til å gå over til den andre siden :whistle:

Det er selvfølgelig et pengespørsmål i forbindelse med nykjøp dette her...

Mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Jeg har kamera med DV-inn. Og jeg har enda ikke kommet til en metode som jeg er fornøyd med. Slik jeg gjør det nå: filmer på dv, legger inn på pc'n. "Råklipper", slik at jeg tar bort alt tullet jeg ikke trenger... Lager en dvd av det jeg vil fra filmen, og legger så råfilen inn på en kasset for lagring. Da sparer jeg masse plass på harddisken, og har backup på en dv kassett i full kvalitet.

Det er min måte... Klart når en etterhvert får dual-layer dvd så kan en vel vurdere å legge råfilene rett på dvd plater, men som DV filer...

Mine tanker.. Du finner vel en måte som du kan trives med. Men uansett, er vel ikke store prisforskjeller på kamera med og uten DV-inn?

Edit: Innlegg nr. 1000 da gitt :yes:

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Første post. Jeg har lest på alle "Hva slags kamera skal jeg kjøpe"-postene og er vel litt mer klok, men jeg er ikke helt ferdig.

Hvis spørsmålet er med i en FAQ eller i ørten poster før så beklager jeg det, men jeg sitter nå her som en NOOB innen videoing og skal kjøpe kamera.

Det sies ofte at man MÅ ha DV-in og argumentasjonen er god. Men pleier dere faktisk lagre på kassett eller går det stort sett rett inn på DVD, sjøl om kvaliteten er dårligere på DVDen? For hvis man ikke pleier å lagre den redigerte filmen på DV-kassetten så er vel DV inn også ganske bortkastet?

Jeg så for meg at jeg tar opp film, brenner resultatet på DVD, beholder råmaterialet på DV-kassett i tilfelle DVD'en blir mistet. Jeg kommer tross alt aldri til å bruke kamera til å spille av med, og da blir det likegyldig om jeg beholder lagret redigert film på DV eller DVD (sjøl om DVD har dårligere bildekvalitet, noe jeg ikke ser på som en "reell" problemstilling i forhold til hva slags fremviserutstyr jeg omgir meg med.)

Satser på at problemstillingen ikke er helt håpløs og at jeg får noen svar som kan lede meg i rett retning. Skulle kanskje egentlig postet dette på redigeringsforumet men føler ikke jeg er klar til å gå over til den andre siden :whistle:

Det er selvfølgelig et pengespørsmål i forbindelse med nykjøp dette her...

Mvh

Kyrre

Personlig bruker jeg det hele tiden. Jeg har riktignok ikke DVD-brenner, men jeg tror at uansett ville jeg ha hatt en backup på DV-kassett. DVD er kanskje fremtiden, men DV-kassettene synes jeg fremdeles gjør en god jobb. Dessuten føler jeg at jeg har større muligheter til å få ut filmen på flere medier, ikke bare DVD, til tross for at VHS er dømt nord og ned. Dessuten kan jeg da vise filmene hos alle som har TV, uavhengig av om de har DVD-spiller eller ikke, for kameraet har jeg med meg uansett.

Er det ikke sånn at de fleste videokameraer kommer med DV-in nå? Ihvertfall i de prisklassene jeg kikker på (5000 kr og oppover).

Lenke til kommentar

Ah, setter veldig pris på kjapt svar. Tipper alle de andre 999 postene er like nyttige :cool:

Good points der egentlig. Man lager altså en ny "råfil" som ikke lenger er rå, og den kopieres rett over på den gamle råfila...

Grunnen til at problemstillinga har kommet opp er at Elkjøp selger Panasonic GS11 for 3500,- og det er jo 1700 mindre enn de billigste GS15'ene. Jeg ser etter et kamera med minst mulig features jeg vet jeg likevel ikke kommer til å bruke. Zoom er bra, sjøl om jeg regner med at når man passerer 15x så går kvaliteten ned. Motorstøy vil jeg ha minst mulig av. Jeg ble anbefalt et Panasonicprodukt av den grunn. Når jeg da står mellom GS11 og -15 så er det altså 1700,- for en DV-in port, og spørsmålet er om det er verdt det...

Som sagt, takk for nyttig innspill.

Kyrre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...