Gekki Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Jeg har så skrekkelig lyst til å få meg et vannkjølingsett. Men det som er problemet er at jeg ikke har så godt kunnskap i dette. Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt? Spm. 1. Utstyr Kjøleblokk Pumpe Radiator koblinger slanger etv. Er det noe mer jeg trenger?? Spm. 2. Hvordan kobler jeg dette sammen Ja hvordan?? Spm. 3. Vanntank Hvordan kobler jeg det til systemet?? Kan ikke dere tegne et sånn "paint-oppsett" sånn at jeg er sikker på at jeg gjør det riktig, det hadde jeg satt pris på... Evt. forklare meg litt grundig om hvordang jeg skal sette det opp, ta med absolutt alt av deler etc. Svar vil bli motatt med Tusen takk !!!! :smile: mvh, Lasse A. K. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Kjøleblokk kan en blikkenslager fikse for deg, han kunne lage en for meg i 9mm kobber. Husk å bruke kjølepasta på cpu. Pumpe: kan vel bruke en lensepumpe for båt fra biltema, pumper 1200 l/t. Kostet meg 129kr. Radiator: Man kan ta den som fungerer som varmeapparat i en bil, kan fåes billig på skroten eller "lån pappas" å be han bruke en ekstra genser eller noe. Monter noen store vifter, gjerne stillegående for å få funksjon i radiator. Koblinger: hør med Jernia, rørlegger eller noe. Testkjør systemet et par dager før du tar det i bruk. Se på noen av prosjektene til overklokking.no for å se på montering. Dette kan bli et veldig billig å bra vannavkjølings system. Lenke til kommentar
qwerty Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Dette høres ut som en katostrofal vannavkjøling! Aldri bruk billig Biltema pumpe! Det gjorde jeg og det kostet meg nytt hovedkort, cpu, og dvd-rom. Pumpa varte ikke mer enn ti timer. Bruk Eheim eller akvariumspumper! Lenke til kommentar
|retro| Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 I "droplisten" på forsiden til http://www.3dfxcool.no ligger det en WaterGuide.Den er no enkel, men gir allikevel en "grei" innføring i vannkjølingskittet dems. Tror en av kundene har skrevet den...... Lenke til kommentar
blackice Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Beklager det at jeg skrev biltema pumpe... Fikk pappa til å kjøpe en, så ganske grei ut på papiret, men når jeg fikk se den ble den levert tilbake før jeg testet den. Jeg lurer på om det er billigere å kjøpe en pumpe til akvarium. De må jo være stabile og driftsikre. Lenke til kommentar
Gekki Skrevet 26. november 2001 Forfatter Del Skrevet 26. november 2001 Endelig svar, takker!!!! Skal lese Water Guide på 3dfx. Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 http://www.microplex.no selger vankjølingsutstyr av meget høy kvalitet , Swiftech Waterblocker (MEGET bra men endog svindyre.. kan jo få billigere ved selvmekk , men jeg liker 100% passende og pene produkter :razz:) Eheim pumpe og en stor god kraftig radiator (sjekk link på siden for montering) som tar 2x 120 mm vifter, bruk f.eks. Enermax 120 mm vifter fra microplex de kan justeres fra 14-32 desibel, d.v.s en meget stille pc hjemme og en også stille pc på lan. Her er en tøff artikkel (let på sida er og mange BRA artikler om montering, kobling o.s.v der men alt er engelsk da ) http://www.procooling.com/articles/html/ho...or_to_yer.shtml Lenke til kommentar
Creature Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Selv har eg ikkje noen god erfaring med microplexs. Eg kjøpte nettop noe vannkjølingsutstur derfra, eg sende en e-mail og spurte om utstyret deres - "alt var greit", men då eg fekk utstyret viste det seg at det passet ikkje sammen (slangen som står som 3/8" er egentlig 1/4" ID!!! osv.) radiatoren var øydelage, eg retunerte slangene osv og sendte radiatoren tilbake for å få ny, fekk eg? NEI!!, svarer dei på e-mailene mine? NEI!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Quote: On 2001-11-23 18:11, blackice skrev:Kjøleblokk kan en blikkenslager fikse for deg, han kunne lage en for meg i 9mm kobber. Hvordan ble denne vannblokka? Kun en 9mm kobberplate som du fikk dreid ut et hull i eller noe mer avanserte maze-opplegg? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Jeg lagde kobberblokk av 1,5mm kobberplater. Deler: 2x 40x40x1,5mm - topp og bunn. 4x 38,5x10x1,5 - sider. 2x messingkoblinger Jeg boret to hull i topplokket som passet koblingene og loddet de fast. Den ble riktig fin og etter sliping og pussing så den ut som et helt stykke med kobber. Jeg er sikker på at jeg har bilder et sted. :smile: Til dere som lurer på elektrolyttiske egenskapene med å ha messing og kobber sammen så kan jeg si at messing egentlig bare er kobber blandet med tinn. :smile: Med andre ord det fungerer dritbra. Begge materialene er lette å lodde også. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Jeg mente å skrive 0.9mm. Dette var det tjukkeste han hadde inne. Gikk til en annen blikkenslager han hadde litt rester til overs i 3mm. Gikk tilbake til han første fikk han til å lage en blokk rund 3mm plata med de tynne 0.9mm platene. Gav 100kr pr blokk. Dim 6*7*2cm. Skal brukes til å kjøle peltierelement. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Jeg har laget en ny blokk i dag. Holder på å pusse den nå. Foreløpige bilder: Blokka før lodding av topplaten: Oversiden: Undersiden: Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Den fikk du til bra :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 Den så bra ut den! Hvor stor bor brukte du? Har selv tenkt og lage meg en slik, men jeg leter etter spesial bor som du kan borre så og si helt sylindriske hull. Altså ingen "spiss" på selve borren, slik at du for dype og gode kanaler uten hull i :wink: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 Jeg brukte forskjellige størrelser, fra 6-11mm. 11,5mm på inn- og ut-gangene. Tykkelsen på kobberet over kjernen, ved inngangen, er bare 1-1,5mm. Jeg håper det funker bra og at det ikke er for trangt. :smile: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 Nå er den ferdig. Jeg har mange flere bilder av selve konstruksjonsprosessen! _________________ My stupid website [ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-08 14:52 ] Lenke til kommentar
petersv Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Quote: On 2001-12-08 14:51, tahustvedt skrev:Nå er den ferdig.Jeg har mange flere bilder av selve konstruksjonsprosessen!_________________ Hvor fikk du tak i den tjukkeste kobberbiten? Har du sølvloddet? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Troms Kraft. :smile: Jeg loddet med vanlig tinn. Brukte verdens største loddebolt. :wink: Lenke til kommentar
petersv Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Quote: On 2001-12-09 15:19, tahustvedt skrev:Troms Kraft. :smile: Jeg loddet med vanlig tinn. Brukte verdens største loddebolt. :wink: Har de flere? Bor i Tromsø :wink: Jeg betaler gjerne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå