Gå til innhold

Oppsett av Data til 18000

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny datamaskin i underkant av 18000 kroner.

Datamaskinen skal være egnet til spilling. Den skal klare de nyeste spillene per idag. Burde være AMD 64-Bit. Trenger også litt harddiskplass siden jeg må ha plass til mange spill, mp3, bilder osv.

Kun datamaskin! Keyboard, mus og skjerm har jeg ifra førav :)

Takker for alle innlegg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag :w00t:

Kabinett: 744,-

AOpen MidiTower 350W Black

Hovedkort: 1.369,-

Asus S-939 nForce4 SLI Dual PCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA Raid

Prosessor: 2.205,-

AMD CPU ATHLON-64 XP3500+ S-939 Newcastle 2.2GHz 512KB Cache 800MHz Boxed

Minne: 1.556,-

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz ULD CL2 5ns CHSDual Channel 2,6-2,9

CD/DVD: 1.094,-

Plextor DVD Recorder 16X/8X/16X DVD+R/RW & 16X/4X/16X DVD-R/RW W/8MB Retail - NB!! Denne er beige, men den er sikkert å få i sort også :)

Floppy: 130,- :tease:

Teac Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" Black Internal

Harddisk - System: 2.900,-

WD Harddisk 73.4GB SATA 10000RPM 3.5" 8MB "Raptor" - NB!! Prisen er for 2 harddisker, som så settes opp i raid for økt ytelse ;)

Harddisk - Lagring: 2.350,-

WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA 3.5" 8MB - NB!! Prisen er også her for 2 harddisker.

Skjermkort: 4.995,-

Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 1,6n PCI Express,"GS., Goes Like Hell"(GLH) - Kan settes sammen med et til for å få SLI oppsett senere ;)

Har jeg glemt noe da? Jeg tror ikke det, summen kommer på 17.413,- Plusser man på frakten kommer du nok opp i rundt 18.000 kanskje litt over.

Håper du finner dette nyttig, og at det kanskje kan hjelpe deg litt på vegen mot ny datamaskin :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Det å kjøre raid er for spesielt interesserte. Én 74 GB raptor holder, sleng heller inn en 250 gb HDD til. Tror det hadde vært lurt å velge en annen produsent enn WD. Hitachis 250 gb sata-utgave har fått veldig mye skryt, spesielt hoswww.storagereview.com. Dessuten er vel brenneren litt i overkant. Ta heller en NEC 3500A/3520A.

De pengene du sparer på dette kan du bruke på nye hodetelefoner, eller et støysvakt kabinett, og støysvake vifter. Det er også en fordel å kjøpe en separat PSU, siden det blir antydet mange harddisker og SLI. Nærmere 500W vil være nødvendig her.

Lenke til kommentar
Det å kjøre raid er for spesielt interesserte. Én 74 GB raptor holder, sleng heller inn en 250 gb HDD til. Tror det hadde vært lurt å velge en annen produsent enn WD. Hitachis 250 gb sata-utgave har fått veldig mye skryt, spesielt hoswww.storagereview.com. Dessuten er vel brenneren litt i overkant. Ta heller en NEC 3500A/3520A.

De pengene du sparer på dette kan du bruke på nye hodetelefoner, eller et støysvakt kabinett, og støysvake vifter. Det er også en fordel å kjøpe en separat PSU, siden det blir antydet mange harddisker og SLI. Nærmere 500W vil være nødvendig her.

Vel, jeg kjører 2 stk 74GB Raptors i RAID selv jeg, og jeg merker stor forskjell i hastighet fra hva jeg hadde tidligere, så jeg vil si at det er verdt pengene som jeg gav for det hvertfall. Det hører også med til historien at jeg ikke har testet en singel Raptor og at jeg hadde en 100GB WD fra før av da :blush:

Men skal du ha et system for rå ytelse kommer du ikke unna Raptors i RAID...såfremt du ikke har lyst til å lukte på SCSI da :roll:

Hvorfor velge noe annet enn WD? Greitnok, de er ikke de mest stillegående diskene i verden, langt ifra. Men av egne erfaringer så har jeg til dags dato ikke måtte returnere en eneste WD disk. De er sterke, stabile og ikke minst raske.

Brenneren kan diskuteres ja, men siden mannen hadde et romt budsjett hadde jeg faktisk plass til å ta den med. NEC'en er gode brenner det, men de bråker noe inni h******, jeg satte sammen 4-5 maskiner med 3500 i rett før jul, og det eneste jeg angret på etter å ha satt sammen og levert fra meg de maskinene var faktisk den brenneren. Til motsettning er Plextorbrenneren stille og behagelig :)

Enig med deg på det med PSU'en, den som står i det kabinettet vil nok få det hett om ørene skal han bryte inne et skjermkort til der, men jeg tror nok at den holder til det oppsettet som jeg har satt sammen her. Jeg har akkurat samme kabinett og PSU og kjører XP3200, 2 Raptors i RAID, 1 100GB Lagringsdisk og 6800Ultra og jeg har enda ikke hatt noen feilkakk eller blåskjermer. Og jeg spiller MYE :p

Så til Kevlar: Han må droppe mye mer enn Raptor RAID'n skal han ha 2stk 6800GT kort, de koster tross alt nesten 5000 pr stk. Og hvis du tenkte på å oppgradere til Ultra så er ikke ytelsesforskjellen mellom en 6800GT og en 6800Ultra så veldig stor, men det er jo da heller ikke prisforskjellen, jeg tror den ligger på 7-800 kr.

Lenke til kommentar

Ytelsesforskjell er kanskje tilstede, men raid er kjent for å ha stabilitetsproblemer, i tillegg er to raptorer dyrt. Jeg tør vedde på at du ikke merker den store forskjellen ved vanlig bruk. Som sagt, raid er for entusiaster med interesse for benchmarks (no offence ;) ).

Angående brenner, så er kanskje den samsung-brenneren HW hadde en test på her en dag et alternativ?! Den skulle visst være mer stillegående.

Men det kan være smart å satse på en billigere utgave av 6800gt. Det finnes jo flere utgaver av 6800gt fra gainward. Den utgaven du har der er jo en som klokker veldig godt, men jeg ser ut fra valget av minne og prosessor at du ellers lager noen "klokkemaskin."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...