Gå til innhold

Pc'en "finner ikke" harddisken

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygd meg en datamaskin. Jeg har en Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA harddisk. Jeg er ganske sikker på at jeg har satt sammen pcen riktig, men når jeg skal installere windows XP får jeg beskjed om at den ikke finner noen harddisk... Jeg har koblet den på hovedkortet, og strømkablen. Er det mer som skal kobles på? Mangler jeg noe utstyr? Kan noen hjelpe meg??

På forhånd takk for hjelpen.

Hilsen fortvilt førstegangs PC-bygger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må lage en driverdiskett som du setter inn under innstallasjonen...driverne finner du på cd-rom platen som fulgte med hovedkortet. sata kan være vanskelig selv for erfarne brukere,så at du sliter litt er helt naturlig. det beste var om du fikk litt hjelp.....og lese manualen skikkelig godt

lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med disketten som var med hovedkortet. Jeg får lastet inn driverne, men under windows-installasjonen får jeg beskjed om at den ikke finner harddisken, at jeg må kontrollere om disken er slått på og koblet til maskinen, At maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Det står også at jeg kanskje må kjøpe et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren...

Det står heller ikke nok om dette i manualen til hovedkortet.

Jeg hadde håpet på å slippe å betale flere hundre kroner for å få hjelp til dette i en databutikk, men er jeg virkelig nødt til å gjøre det likevel?

Lenke til kommentar
Har du sjekket på disken om den står som Master/Slave/Cable Select? Er en jumper bak på harddisken. Skal du bruke den som OS disk, skal den stå på master og være på første IDE kanal. Altså kabelen fra harddisken til hovedkortet.

Lykke til! :thumbup:

Ehm... Tror nok du ser feilen selv, hvis du leser over innlegget, og tar en titt på posten til trådstarter. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med disketten som var med hovedkortet. Jeg får lastet inn driverne, men under windows-installasjonen får jeg beskjed om at den ikke finner harddisken, at jeg må kontrollere om disken er slått på og koblet til maskinen, At maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Det står også at jeg kanskje må kjøpe et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren...

Det står heller ikke nok om dette i manualen til hovedkortet.

Jeg hadde håpet på å slippe å betale flere hundre kroner for å få hjelp til dette i en databutikk, men er jeg virkelig nødt til å gjøre det likevel?

Trykket du F6 når skjermen blir blå etter at du bootet fra windows cden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...