Gå til innhold

Flahingen av bios feilet

Kimi

Anbefalte innlegg

Skulle oppgradere biosen min igår, brukte EvoX sin flashing, men den stoppet selvfølgelig halvveis, og måtte bare slå den av når den hadde stått slikt lenge nok. Xboxen virker selvfølgelig heller ikke mer. Virker ikke mer med boot cd heller.

Hva kan jeg gjøre? Må jeg skru opp hele greia igjen, eller finnes det et smutthull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biosen er flashet uten chip, det er problemet. Har en bryter som skifter over til den orginalebiosen, men HD'en er heller ikke lukket nå, så kommer ikke inn på den heller. Har en gammel Matrix chip her jeg tenkte jeg skulle prøve, men den har jeg til og med problemer med å få flashet nå, virker sikkert ikke

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår det slik at du har en TSOP-flash. Siden du har bryter på xboxen er det xbox versjon 1.0 eller 1.1, dvs. at du har en orginal BIOS på 512 K og en moddet BIOS på 512 K som du kan skifte mellom med bryteren.

Her er slik jeg ville gjort det uten bruk av ny modchip (NB Jeg tar intet ansvar for at xboxen din faktisk er moddet slik jeg har lagt til grunn):

Det skal være mulig å slå bryteren av/på etter at du har bootet og deretter flashe "riktig" del av TSOPen. Ettersom xboxen ikke vil boote orginal BIOS uten locked hdd, må du forsøke å få hdden locked. Dersom du har den orginale hdden liggende, kan du forsøke å sette inn denne og se om den er locked. Er den det, vil du kunne bruke en av gamesave-exploitene for å flashe riktig del av BIOS.

Et annet alternativ er å locke hdd via PC. Dette forutsetter enten (1) at du har tatt backup av lock-infoen (mange tall) eller (2) at du har tilgang til et program som kan lese en xbox-hdd (jeg tror det heter boxplorer eller noe sånt - finnes på de vanlige plassene). Om svaret på (1) eller (2) er ja, tar du ut hdden og kobler den til en PC. Deretter kan du følge step 8 i denne guiden for å locke hdden. Så tar du din locked hdd og setter på plass i xboxen, booter org bios, bruker gamesave-exploit, tar bryteren i den andre stillingen og flasher med den biosen du ønsker. Husk å endre størrelse på bios til 512 K før du flasher ellers får du bad flash igjen.

Denne guiden er fin for å forstå en TSOP flash med bryter.

Ellers finnes det en Guide for TSOP flash med Matrix . Har aldri prøvd dette og kan heller ikke gå god for det.

Desverre vet jeg ikke om noen "enkle" løsninger på ditt problem.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar.

Skal prøve å få satt meg inn i de guidene du liket til nå Roolf.

Har en Xbox versjon 1.1 ja, og den har vel da blitt TSOP-flashet ja. Leste akkurat i mellom linket din til Matrix-TSOP metoden, og det ser ut som om jeg har samme problemet som den personen som kaller seg "Sheriff" der.

Når jeg skurer på xboxen nå, slår den seg kjapt av, så kommer den på igjen, og lyset begynner å blinke grønt og rødt. Helt sort på TV skjermen, og når jeg har i en boot cd høres det ut som om den jobber, men ingen ting skjer.

Lenke til kommentar

Har heldigvis den gamle HD'en liggende, får nå bare håpe at jeg sluttet å bruke den som en locked HD, tror faktisk det også, men det jeg ikke forsto i innlegget ditt Roolf er hvordan jeg skal kunne "bruke en av gamesave-exploitene for å flashe riktig del av BIOS". Hvordan gjør jeg det i praksis?

Jeg slår på xboxen med bryteren stående på orginal biosen, deretter, mens xboxen fremdeles er på, slår jeg bryter over på det som skal være den uorginale biosen. Deretter ble jeg usikker hvordan jeg får da flashet nye ønsket bios gjennom en av gamesave-exploitene

Lenke til kommentar

OK, hadde heldigvis litt flaks i uflaksen her, og min gamle HD var heldigvis locked, og jeg kom meg inn på den orginale delen nå. Da gjenstår forhåpentligvis bare å få flash'et den andre delen via et savegame, men er som sagt usikker på hvordan dette gjøre, og jeg er jo nå et brent barn som skyr ilden her :blush: så tar ikke sjansen på å prøve helt heller...

Lenke til kommentar

Gamesave-exploiten er en metode for å få tilgang til Evox etter en boot med orginal bios. Typisk brukt i forbindelse med flash-modding av xboxer når man skal flashe bios for første gang. Når du booter orginal bios finnes det er par spill (bla. James Bond Agent Under Fire og Mechassault) som har en bug som noen har utnyttet for å hacke xboxen. Bugen består i at man ved å loade et savet game som er erstattet med et som er modifisert og inneholder Evox, kan man få Evox til å kjøre fra en org. bios. Ved å load et slikt game vil Evox rett og slett starte.

Det man gjør er følgende: Få tak i ett av de nevnte spillene (orginal), få tak i et minnekort til xbox (slik som settes i kontolleren), få tak i et slikt gamesave m riktig BIOS og Evox, få gamesavet over på minnekortet, start spillet og load gamesavet fra minnekortet. Deretter flipper du bryteren og flasher bios. Enkleste måte å få gamesavet over på minnekortet er ved å bruke en PC og en annen moddet xbox.

Send meg en PM så kan jeg kanskje sende noe på email.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...