Gå til innhold

6800U vs. X800XT PE (egentlig ingen vs. tråd)

Vo0do0

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og skal bestille meg nytt skjermkort. Jeg vet ATI gjør det bedre på source-motoren og jeg vet Nvidia gjør det bedre på ogl generellt. Men så tenker jeg, hvor mange spill vil bli basert på source og hvor mange på doom3 motoren? Noen som har en viss peil på dette i det heletatt?

Og denne SM3.0 greia til Nvidia, vil det noen gang vise seg å være en faktisk fordel med tanke på ytelse? Skulle ikke det nye MOH spillet støtte SM3.0? Noen som vet om det faktisk utgjør noen forskjell?

Jeg spiller mest FPS. Jeg har en følese av at D3motoren er den som kanskje vil bli mest brukt til denne sjangeren??

Når jeg først har bestemt meg for å bruke 4500-5500,- på skjermkort så vil jeg forsikre meg om at jeg gjør et best mulig kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er flere spill som har kommet med source motoren da. ikek bare hl2 og cs:s

vampire-bloodlines feks. men hvilke av disse du velger er en smaks sak. de yter no av de samme, men på papiret er x800xt pe best. så vil bu bare ha det beste er det valget ditt. men hvis du ikke bryr deg så mye om det, er det fritt valg.

jeg ga en link her om dagen som viser at sm3.0en til nVidia ikke gir noe forsjell vanlige mennesker vil se. kan se om jeg finner testen igjen.

men egentlig er det bare fritt valg!

Lenke til kommentar
det er flere spill som har kommet med source motoren da. ikek bare hl2 og cs:s

vampire-bloodlines feks. men hvilke av disse du velger er en smaks sak. de yter no av de samme, men på papiret er x800xt pe best. så vil bu bare ha det beste er det valget ditt. men hvis du ikke bryr deg så mye om det, er det fritt valg.

jeg ga en link her om dagen som viser at sm3.0en til nVidia ikke gir noe forsjell vanlige mennesker vil se. kan se om jeg finner testen igjen.

men egentlig er det bare fritt valg!

Vel. Skal ikke Stalker komme med D3 motoren? Eller er det jeg som har drømt det? :blush:

Jeg tenkte ikke på om SM3.0 hadde noe å si for øyet. Men om det kanskje utappet potensiale i det som kan gi 6800 serien en boost i fremtiden?

Lenke til kommentar
Men om det kanskje utappet potensiale i det som kan gi 6800 serien en boost i fremtiden?

det kommer nok til å bli hyppig brukt i nye spill og skjermkort, men har lite å si bortsett fra at det høres extra fancy ut, så folk skal kjøpe nVidia kort ;)

men om du kjøper 6800u el x800xt pe kommer du uansett til å kunne kjøre alle nye spill på full grafikk!

det trenger du ikke være redd for

Lenke til kommentar
Vel. Skal ikke Stalker komme med D3 motoren? Eller er det jeg som har drømt det? :blush:

Jeg tenkte ikke på om SM3.0 hadde noe å si for øyet. Men om det kanskje utappet potensiale i det som kan gi 6800 serien en boost i fremtiden?

Ja, 6-serien til nVidia får en boost av SM 3.0

Stalker bruker ikke D3 motoren, de har sin egen. Den har støtte for shader model 3.0....

Både 6800U og X800XT PE kjører alle spill idag glatt med full grafikk. Du merker ikke forskjell. Kvaliteten er bortimot identisk.

Selvsagt hyper nVidia sm 3.0 nå, og ATi sier at det ikke er viktig (helt til de kommer med det selv... :p )

vampire-bloodlines bruker faktisk Source motoren, men dette spillet har støtte for shader model 3.0, så skal nok ikke se bort ifra at HL2 også kan komme til å støtte det... Lord of the Rings: Battle for Middele Earth og FarCry bruker også shader model 3.0

Lenke til kommentar

Når det gjelder disse high end kortetene, så ligger dem å stanger opp mot hverandre.

Ingen som er klart bedre enn den andre på noen som helst måte, marginene er så små for det.

Mener personlig at valg av skjermkort er som å gå på butikken å kjøpe snus. Noen velger General andre velger Skruff.

Sånn helt egentli så tror jeg akkurat som det står nå at valget av skjermkort vil bli en smaks sak.

Lenke til kommentar

Når man har toppkort er det som regel ikke noe problem med hakking :p

Da er det jo små ting som f.eks billedkvalitet som tipper skålen.

Jeg har på følelsen at Doom 3-motoren vil bli brukt mer enn Source-motoren.

Source-motoren er jo en motor som ser bra ut på de fleste pcer selv om de ikke er 100% high-end, mens D3-motoren suger saften ut av det meste..

Så for spillselskaper som gjerne vil selge noen spill utenom hardcore-gruppen av geek-gamere, er vel Source et bedre valg. Dette fører forhåpentligvis til at den også blir mer brukt :)

Selvsagt hyper nVidia sm 3.0 nå, og ATi sier at det ikke er viktig (helt til de kommer med det selv... :p )

Ati dropper sm 3.0 i neste generasjon, dvs. at de trolig dropper å ta med sm 3.0 i noen av kortene sine, og heller kaster seg på lasset når sm 4.0 kommer :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Hadde egentlig bestemt meg for et XT PE, men når jeg tenkte over hvor mye bedre 6800U er i OGL så begynnte jeg å stusse. Jeg spiller som sagt neste kun FPS, men jeg har ikke peiling på om det vil komme flest FPS basert på OGL eller D3D fremover. Jeg bryr meg ikke om spilla som er i dag, da de ser ut til å kjøre MER enn bra nok på begge kort. Det er spill som kommer i fremtiden jeg tenker på. Er det noen som har konkrete spådommer rundt dette?

Lenke til kommentar

Jeg tror forskjellen kommer til å være liten i fremtidige spill også. Kortene yter veldig likt, men som nevnt er nvidia hakket bedre i bl.a. doom3, mens ati er et hestehode foran i hl2 og andre source-baserte spill.

Det jeg ville tenkt på er plassen og hvor mye strøm skjermkortet drar.

Har du god plass og en god strømforsyning er det det samme hvilket kort du velger, men hvis plassen og strømforsyningen ikke er på topp, er kanskje x800 kortet det beste valget.

Lenke til kommentar
Jeg tror forskjellen kommer til å være liten i fremtidige spill også. Kortene yter veldig likt, men som nevnt er nvidia hakket bedre i bl.a. doom3, mens ati er et hestehode foran i hl2 og andre source-baserte spill.

Det jeg ville tenkt på er plassen og hvor mye strøm skjermkortet drar.

Har du god plass og en god strømforsyning er det det samme hvilket kort du velger, men hvis plassen og strømforsyningen ikke er på topp, er kanskje x800 kortet det beste valget.

Plassen og PSUen er det ingen ting å si på... Støy bryr jeg meg heller ikke noe særlig om... Men det skal sies at jeg er litt mer glad i driverene til nVidia. Men jeg har lite lyst til å basere valget mitt på noe slikt...

Sist jeg kjøpte skjermkort var det også en lignede problemstilling mellom 9800pro og 5900U. Jeg endte opp med et 5900U, og vi vet alle at dette var et dårlig valg. Jeg vil ikke sitte igjen med den samme kjipe følelsen jeg hadde da, om et halvt år.

Det er derfor jeg er så skeptisk til at ATI har valgt å ikke ta med SM3.0. For skulle dette om et halvtårstid vise seg å gi 6800 korta en stor fordel, og jeg sitter med x800 kort, vil dette være über kjipt.

Lenke til kommentar

at de kortene kjører alle spill i dag på full grafikk er da oppskrytt.. ingen kort kjører everquest 2 på fullt uansett hvilket oppsett man har i dag :p ville gått for et X800 XT PE.. har hørt bare gode ting om det og er godt fornøyd selv :) Omegadriverne er også ett alternativ om du ikke er så glad i originaldriverne.. liker også nVidia driverne bedre, men Omega driverne er vell bedre en dem i mine øyne.. Om du er en av de som spiller "competitive" games som f.eks CS:S og HL2 og evt. andre modder av HL2 så er det ett stort pluss å kjøpe ATI.. vet ikke om det blir så mange storspill som blir å basere seg på OpenGL i nærmeste framtid.. ATi er det mest naturlige valget for meg værtfall :)

Lenke til kommentar
Det er spill som kommer i fremtiden jeg tenker på. Er det noen som har konkrete spådommer rundt dette?

Hvis du vil ha mange antagelser er det bare å lage en topic, men ingen kan spå fremtiden så det blir fortsatt bare vill gjetning :p

Everquest 2 :sick:

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...