weidling Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hei, jeg bare lurer på noen basic forskjeller på LCD skjermer og TFT skjermer... Er den ene typen mer egnet for gaming enn den andre... kan man kjøre høyere refresh rates/ hZ på TFT enn LCD osv... håper på respons Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Kort fortalt: LCD = TFT To ord for same tingen. Lang forklaring: Se innlegget under. Endret 3. januar 2005 av Jankee Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) En TFT skjerm er en LCD skjerm. (Liquid Crystal Display) Det finnes to typer LCD: Aktive og passive, de aktive har en transistor for hver pixel og trenger derfor mindre strøm og kan derfor slås av og på raskere enn de passive. Så en aktiv er bedre enn en passiv. Men passive er det vel knapt noen som lager til PC bruk lenger... TFT står for Thin Film Transistor og er rett og slett en annen betegnelse på en aktiv LCD. Derimot er det flere typer TFT, og de har forskjellige egenskaper. Les mere i herr Dahles utmerkede LCD guide: Link. Geir Endret 3. januar 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
weidling Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 takk... men finnes det noen LCD skjermer som er på markedet hvor man lett kan kjøre over 100 hZ f.eks 640*480 lr 800*600 ? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Måten LCD-skjermene er bygd opp på så flimrer ein LCD-skjerm ikkje på 60Hz i motsetning til kva ein CRT gjer. Dette har med teknologien som ligg bak: CRT: elektronkanon som oppdaterer kvar pixel x gonger i sekundet, bestemt av Hz. LCD: transistor som er på eller av og forblir det til den får ny instruksjon. LCD-skjermer kjem også med ei "native" oppløysning (pågrunn av at kva pixel er ein transistor og dermed har fast antall pixler) Så det er ein del oppløysningar skjermane ikkje er så gode i då det blir feil deleforhold mellom pixlene iforhold til kva den skal vise. Men eg vil anbefale deg å lese Øivind sin artikkel som tom waits for alice oppgjev i sitt innlegg samt dei linkane som står i slutten av den artikkelen. Desse vil gje deg ei god innføring i LCD-skjermenes oppbygning, tekniske fordeler/ulemper,o.l. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Måten LCD-skjermene er bygd opp på så flimrer ein LCD-skjerm ikkje på 60Hz i motsetning til kva ein CRT gjer. Nettopp. Og en LCD skjerm oppdateres med 60 Hz, det kan ikke forandres. Når du bruker analog (VGA) signal bør du kun bruke 60 Hz, ellers lager du problemer for elektronikken. Hvis du bruker en annen frekvens må elektronikken resample dette til 60 Hz, og resultatet blir dårligere bilde. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Nettopp. Og en LCD skjerm oppdateres med 60 Hz, det kan ikke forandres. Når du bruker analog (VGA) signal bør du kun bruke 60 Hz, ellers lager du problemer for elektronikken. Hvis du bruker en annen frekvens må elektronikken resample dette til 60 Hz, og resultatet blir dårligere bilde. 60Hz er jo det samme som 60 Fps i spill. Så i praksis som det står at du har 100Fps i cs så får du "bare" 60Fps pga. frekvensen. Men det er mye behageligere med lcd! Lenke til kommentar
Launch Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Høyere Hz på LCD/TFT skjermer gir vist dårlig bilde, det er ikke sånn som på CRT at det bør være høyest mulig. Står sikkert flere plasser hva som er anbefalt. Lenke til kommentar
weidling Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Ja takk for svarene. Da fikk jeg jo stort sett svar på det jeg ville. Og det som var hoveproblemet mitt var det med 60hZ og cs, man trenger ikke mer enn 60fps, hvis man kjører 60 i refreshrate. Fordi bildeoppdateringen går ikke noe raskere alikevel. Så da holder jeg meg til CRT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå