klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Heisann Sitter nå her med Ubuntu som jeg har hatt innstalert på pcen en snau måned. Er svært fornøyd og vet at jeg mest sannsynlig aldri vil bytte tilbake til Windows. Må kanskje inn en gang i ny og ne for å løse noen oppgaver i Microsoft Access som jeg enda ikke har funnet noe alternavtiv til i Linux. Jeg lurte litt på hvordan det blir når den nye versjonen av Ubuntu kommer, 5.4? Må jeg legge inn alt på nytt da, eller kan den bare oppdatere min gammle? Har også tenkt på å bytte til en ny distro, som kanskje er litt mer krevende? Tror slack vil bli litt vansklig, men tenkte på kanskje Debian. men hvordan er denne distroen sammenlignet med ubuntu. Ubuntu er jo en ganske lett å bli klok på, er det også slik med Debian? Hvor ligger egentlig forskjellen? Siden Ubuntu er "basert" på Debian er dem da forholdsvis like under huden? Har også blitt en ivrig bruker av Gimp som jeg synes er et topp program, som funker for meg like bra som PS. Det eneste er at vinduene flyter rundt i hytt og pine. Siden jeg nå først skriver et langt topic kan jeg spørre om dette samtidig, sikkert mange synes/syntes at dette er/var irreterende? Er det da mulig på en måte å sammle alle vinduene slik som i PS? mvh Martin Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Heisann Sitter nå her med Ubuntu som jeg har hatt innstalert på pcen en snau måned. Er svært fornøyd og vet at jeg mest sannsynlig aldri vil bytte tilbake til Windows. Må kanskje inn en gang i ny og ne for å løse noen oppgaver i Microsoft Access som jeg enda ikke har funnet noe alternavtiv til i Linux. Jeg lurte litt på hvordan det blir når den nye versjonen av Ubuntu kommer, 5.4? Må jeg legge inn alt på nytt da, eller kan den bare oppdatere min gammle? Har også tenkt på å bytte til en ny distro, som kanskje er litt mer krevende? Tror slack vil bli litt vansklig, men tenkte på kanskje Debian. men hvordan er denne distroen sammenlignet med ubuntu. Ubuntu er jo en ganske lett å bli klok på, er det også slik med Debian? Hvor ligger egentlig forskjellen? Siden Ubuntu er "basert" på Debian er dem da forholdsvis like under huden? Har også blitt en ivrig bruker av Gimp som jeg synes er et topp program, som funker for meg like bra som PS. Det eneste er at vinduene flyter rundt i hytt og pine. Siden jeg nå først skriver et langt topic kan jeg spørre om dette samtidig, sikkert mange synes/syntes at dette er/var irreterende? Er det da mulig på en måte å sammle alle vinduene slik som i PS? mvh Martin 1. Når OpenOffice.org 2.0 kommer om ikke så lenge, kommer det med et databaseprogram som er kompitabelt med Access. 2. Vil tro det bare er å oppgradere. 3. Ja, Ubuntu er bygget på Debian, og de er dermed nesten like under huden. Men uansett - hvis du har blitt vant til Ubuntu er det vel ingen vits å skifte? 4. Fatter egentlig ikke at ikke Gimp-utviklerne forstår at den *eneste* måten Gimp kan bli anerkjent og populært på er at de skifter vindusstruktur til den "vanlige" ett-vindusstrukturen. Så nei - det er ingen måte å samle vinduene på. Endret 3. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
dvj Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Fra ubuntu sin faq Once I have installed Ubuntu, will I be able to upgrade to the next release? Yes. We fully support upgrades from one release to the next. For example, if you installed WartyWarthog, you will be able to upgrade to HoaryHedgehog when it is released, and from HoaryHedgehog to GrumpyGroundhog, and so forth in perpetuity. Note that this does not necessarily extend to certain situations involving unsupported software, such as packages in the universe repository, or software which you obtained from a third-party source. Jeg ser ikke noen stor fordel med å bytte til debian, du vil oppleve den gleden av å stresse litt mer med å få blant annet X inn, men ikke stort mer. Savner du programmvare fra debian så er det bare å legge inn deres repository inn i /etc/apt/sources.list Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Eg liker faktisk GIMP slik som det er. Bruker eit eige workspace berre til GIMP og evt HTML/PHP editorar. BTW: Trur ikkje du vil få problem med Slackware... Eg gjekk rett frå SuSE (veeeldig brukarvennleg med alt i GUI) til Slack. Ikkje noko problem her, og eg trivst betre. Å setje opp sin eigen kjerne er nok det mest krevande... Slack kjem med 2.4 kernel, men 2.6 er nok klart å foretrekke på desktop. Finst ein 2.6 kjerne på Slack CDen som du kan legge inn om du vil i ettertid, men det er jo ein fordel med ein kjerne optimert for din HW. Debian er sikkert eit bra val og... Endret 3. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
whoi Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvorfor vil du ha en distro som er mere krevende? Ubuntu er i bunn og grunn Debian som er mye bedre (personlig mening) enn Slackware spør du meg. Jeg synes ikke man skal velge distro ettersom hva som er mest krevende. Bruk heller det du liker, og det virker som du liker Ubuntu! Lykke til uansett Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg lurte litt på hvordan det blir når den nye versjonen av Ubuntu kommer, 5.4?Må jeg legge inn alt på nytt da, eller kan den bare oppdatere min gammle? sudo apt-get dist-upgrade Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 joda, kanskje jeg burde holde meg til Ubutnu. Heller kanskje gå litt grundigere i sømmene med ubuntu. Synd det med Gimp, men skal gjøre som du gjør å bruke et eget workspace til det, regner med at det hvertfall vil gjøre det litt lettre. ellers sliter jeg litt med FAT partisjonen jeg har. Når jeg kopiere filer fra ext3 til FAT får jeg ofte en error som sier invalid parameters. Er det siden FAT ikke støtter alle tegn og bokstaver? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Et triks med gimp er å ta bilde-vinduet, høyreklikke på tittel-linjen, og få det vinduet til å være under alle andre vinduer. Det hjelper ganske mye ;-) Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 når vi er inne på temaet, når kommer neste ubuntu? og hvorfor har det ikke kommet noe januarbilde til kalenderen enda =) Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 skal komme i april. tror det er slik at versjon navnet er når den kommer. 4,10=oktober 2004, neste blir da 5,4? tror det er slik Lenke til kommentar
comicz Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg ville holdt på Ubuntu. Forøvrig har både Fluxbox og FVWM løsninger som lar deg ha tabs på vanlige vinduer, og du kan slenge disse Gimp-vinduene sammen, slik man gjør i f.eks. Opera eller FF. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvis noen lurer på hvorfor første versjon av Ubuntu var 4.10 (Warty Warthog), så er grunnen til det at de bruker år.måned som betegnelse. Ubuntu har som mål å slippe en stable release hver 6'te måned. Det betyr at neste verjon kommer til å bli Ubuntu 5.04 (The Hoary Hedgehog), så kommer Ubuntu 5.10 (The Grumpy Groundhog), osv osv... Hvorfor de velger disse snodige navnene har jeg ikke klart å finne ut, men litt morsomt er det jo. Jeg ser ingen grunn til å gå vekk fra Ubuntu... hvis ikke du ønsker KDE da Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg kjører Hoary as we speak, litt buggy selvfølgelig, men det funker. Virker lovende, gled dere :-) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvilke forbedringer over Warty er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå