Nimblex Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hei! Jeg har ikke helt forstått hva forskjellen på kort til ca 500kr, kort til ca 2000kr og kort til ca 4000 er. Eksempel på kort: Billig: PowerColor Radeon 9550 128MB Club3D Radeon 9600XT 128MB Dyrere: PowerColor SCS X700XT AOpen Aelous 6600 GT 128 MB Veldig dyrt: Sapphire X850XT Platinum Edition 256MB PNY Verto GeForce 6800 Ultra 256 MB Skjermkortene jeg har satt opp er kun eksempler i prisklassen fra 500kr til 5000kr. Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på disse? Da er det ikke vifter og at noen er AGP-kort, mens andre er PCIe kort jeg vil ha svar på. Det jeg ønsker å få vite er grafikkforskjeller og andre slike ting som gjør et kort 4000kroner dyrere enn et annet. Hva er forskjellen på kort som 6600GT og X700XT , og kort som 6800GT og X800-klassen? Vil en middels spiller merke noen stor forskjell, eller vil det være bortkastede penger å kjøpe et veldig dyrt kort framfor et kort til ca 2000kr. Hvis nei, hva er foskjellen? Har skjermen mye å si på bildekvalitet selv om du skulle ha et veldig dyrt kort? Jeg har kun erfaring med et GeForce 4 MX440 kort og syntes det fungerte helt greit i de fleste spill, vil jeg få sjokk hvis jeg går for et X850XT PE kort eller vil jeg bli skuffet? Håper dere forstår hva jeg lurer på og tror det er fler enn meg som lurer på dette spørsmålet. Setter stor pris på alle svar. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hovedforskjellen på dyre kort og billige kort er jo ytesle. Et dyrt kort yter mange ganger bedre enn et billig kort. Klokke hastighet, Pixelpipelines osv. Antall RAM på et skjermkort er ikke alltid det viktigste å se etter heller. Et kort med 256 mb ram med klokkahastighet på 500 mhz, er for eksempel dårligere enn et 128 mb kort med 600-700 mhz klokkehastighet. En annen viktig ting å huske på er hvor "nytt" kortet er. De dyre kortene støtter mye bedre anti aliasing og pixel shader enn de billige(hvilket betyr MYE bedre bilde). Billige directx 9 kort yter også mye billigere enn de dyre kortene på directx 9. Men sett bort fra det jeg sa, så er de ganske like (Det er sikekrt mye mer forskjell også på kortene da...) Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Hvordan vil jeg merke forskjellen på dette og dette kortet? Lenke til kommentar
Daffa Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Først å fremst pris :/ hehe men X850XT Platinum Edition 256MB er ett av de beste kortene på markedet idag. Det har bedre klokkefrekvenser og bedre grafikk motor enn X700pro kortet. Om du er kjent med 3Dmark, så kan jeg jo si at X850XT kortet vil få ett par tusen poeng mer enn x700pro kortet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå