Crewer Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg ser at mange har spørsmål om forskjellige distroer, hardware o.l. ang. servere, så nå skal jeg prøve og ta meg litt tid og forklare / skrive litt om emnet. Kom gjerne med kritikk, det jeg skriver nå er vel ut i fra min erfaring. hardware: Hardware kommer selvfølgelig helt an på hva du skal bruke serveren din til. Mange vil kanskje ha en Cs-server, andre ønsker seg en filserver, andre noe som kan dele internetten sin som en router. Ønsker du en cs-server så vil jeg på det sterkeste anbefale: cpu: over 1.2ghz ram: minst 1gb ram. disk: en 40gb disk holder Jeg mener at man burde ha over 1ghz når det kommer til game, og filserver. dette pga lagg. alt dreier seg om hardware så lenge man har en bra linje. Rammen er også en vesentlig ting, har du 2ghz cpu, kan du f.eks kjøre to cs servere og en vt-server, det er jo kjekt om man virkelig setter pris på gaming.. Harddisken kommer også an på. Ser at mange proffe som leier ut servere kjører s-ata disker med 10, gjerne 15000 rpm. Dette vil også hjelpe på på ping, og serverlagg, vist maskinen har treg harddisk kan dette påvirke spillingen. På mine servere har jeg kjørt Debian så og si hele tiden.. var en tur innom slackware, men valget falt på Debian.. Enkelt og sette opp, samt å lære seg. Fil-server: også her anbefales en rask maskin, lik som cs-serveren om du skal få noe ytelse. gbit NIC er også noe som man burde ha etter min mening. Eneste du skal forandre her er disk plassen Sett gjerne inn 200, 250, 300gb disker. sett de også i RAID om du har behov for dette. For maks ytelse er s-ata og Gbit NIC must. Bygger du server fra bunnen av kan du gjerne kjøpe bigtower, og så lydisolere saken. Skal du kjøre filserver anbefaler jeg noe annet en Windows Skikkelig ytelse vil du få om du bruker Linux/unix. Debian, ClarckConnet(CC) osv.. CC er kanskje det greieste og starte med, veldig kjekt grensesnitt på web! Mange vil også bare ha en liten server hjemme til og irce fra kanskje, ha en liten privat webserver, ftp, og andre små saker. Jeg har en 300mhz, 256mb ram, 15gb disk, den kjører alt glatt, har sjeldent load, med mindre jeg pakker ut noe. 133mhz, 64mb ram holder jo, men da vil du nok oppleve lagg.. en 300mhz klarer fint en webserver som brukes hver dag, par irc bouncere(BNC, psyBNC, irssi proxy), IRCd for de som måtte ønske det, Router jobb for dere med PPPoE, da er CC veldig fint Mye mer stabilt med en boks som kjører CC en en router som dere får med fra f.eks telenor.. Nå har jeg skrevet litt av det jeg kommer på i farten, og hva jeg kan anbefale. Kom gjerne med forslag, så kan jeg endre innleget Før noen klager på skrivefeilene så skal dere vite at mine skrivefeiler er Copyrighted Lenke til kommentar
Twainu Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Heey Endret 3. januar 2005 av Twainu Lenke til kommentar
Twainu Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hellu Crewer. Jeg har en server her hjemme, som er satt opp for å drive ftpserver, mailserver og slikt. Men jeg kunne ønske den var satt opp som Counter-Strike server også. Er det mulig å sette noe slikt opp på en så pass gammel box? Vi har et nettverk på 3-4 maskiner her i huset. Så derfor kunne det ha vært kos med en server som bare stod der, sånn at man kunne bare connecte til en ip å spille. Under her ser du litt info om servern. Main Server: Intel Pentium 100, 128 MB RAM S3 Virge 4 MB display HD0 - 4.2 GB, HD1 - 4,2 GB 3Com 509b Trustix 1.5 Linux Noen tips/råd? PS! Mine skrivefeiler er også Copyrighted Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Den maskinen har ikke bra nok hardware til og drive en cs-server nei. du kan lese min anbefaling over her, så kan du jo sammenligne prøver du å sette opp en cs-server på den der vil den krasje offtopic; kommer bort til deg snart Lenke til kommentar
Twainu Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ok, hørtes ikke bra ut Menne vist jeg setter en server opp på denne maskinen da? Intel Pentium III 600, 128 MB NVIDIA Riva TNT2 Ultra 32 MB HD0 - 19.1 GB 40x Cd-rw, DVD-player RTL-8139 10/100 Fast Ethernet Mandrake 9.0 ... Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Nei.. tror du må lese igjennom det øverste innlegget mitt igjen.. Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ok, hørtes ikke bra ut Menne vist jeg setter en server opp på denne maskinen da? Intel Pentium III 600, 128 MB NVIDIA Riva TNT2 Ultra 32 MB HD0 - 19.1 GB 40x Cd-rw, DVD-player RTL-8139 10/100 Fast Ethernet Mandrake 9.0 ... Denne vil etter min mening være bra nok til 3-4 spillere for å ha hjemme! har selv satt opp på en 500mhz! funker fett så lenge du bruker linux! Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 For sikkert et år siden så satt jeg opp en CS og MOHAA server på et lanparty. Maskinen var en PIII-600 med 512MB RAM og Slackware. Hadde vel rundt en 20stk som som spilte på den og ingen opplevde noe form for lagging... Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Noen som har aning om hvorfor en laptop med p-m 1.7ghz, 512mb minne lagger om det kommer no mer enn 6 stykker inn på cs serveren? Er det varmen som gjør dette? Har vært borti stasjonære med mye dårligere specs som funker bedre. Sitter på 10mbit linje Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Min Linuxserver hjemme er som følger: Pentium III 800 256MB RAM 3 stk 20GB i Raid1 Trustix 2.2 fungerer helt glimrende til spillserver Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har kjørt 2 CS og 2 Q3 servere på en PIII 600 med 1024 RAM helt uten lag på lan før. Kjørte Trustix 2.2 (Tror vi tilogmed kjørte en QW server på den) Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ok, er veldig grønn på akkurat dette, men.. En server er jo så å si lik en pc, så hvorfor ikke bare bruke pc`en man har? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg leste tråden for et par dager siden, og orker ikke å kikke på hele igjen, men det står da ikke noe sted at man ikke kan gjøre det? Lenke til kommentar
salve_ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 robini, joda om maskinen er en server eller pc er i disse sammenhenger avhengig av maskinens oppgaver og ikke dens oppbygning. Ellers mener jeg "minimumskravet" til ram på cs maskin er noe høyt. Har drevet en cs (1.6) server for broren min i lengre tid, den kjører to 16 public cs, en warserver (10) samt ventrilo, ircd, apache, php, mysql en del tunge scripts og en relativt heftig belastet ftp server. Dette var/er en 1.5ghz pentium med 512 mb ram og en billig 80gb pata disk. OS var selvfølgelig fbsd. Dette med at en rask disk vil gi "lavere ping" er 99% ren BS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå