waz Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Har et problem med piping fra grafikkortet, tror ihvertfall det kommer derfra siden pipingen forsvinner når man f.eks scroller i nettleseren, men er straks tilbake når skjermen igjen står stille. Kan det være en slags "ventestrøm" (husker ikke termene her ang. transistorer og slikt) når grafikkortet ikke er i bruk? Har en bærbar dell p3 med mobile ati m6. Takker for hjelp Lenke til kommentar
johang Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 det er cpuen som piper. helt normalt. har det også i perioder, aner ikke hva det kan være for noe. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Høres ut som om det kan være en spole som er litt løs. Det er ikke normalt at CPU piper nei..... Lenke til kommentar
arokh Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Pipinga det snakkes om er normalt i alle pc'er, har sett hundrevis av forklaringer på den, aner ikke nøyaktig hva som forårsaker det Min teori er i hvertfall at interferens i elektronikken påvirker utgangen på lydkortet. Prøv å mute lyden og se hva som skjer. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Pipinga det snakkes om er normalt i alle pc'er, har sett hundrevis av forklaringer på den, aner ikke nøyaktig hva som forårsaker det Min teori er i hvertfall at interferens i elektronikken påvirker utgangen på lydkortet. Prøv å mute lyden og se hva som skjer. Selv om det er et kjent problem vil jeg ikke akkurat kalle det normalt. Lyden kan komme fra lydkortet ja, men ofte er det en vikling på en spole som er litt løs og dermed vibrerer ved visse frekvenser. Det er ikke noe problem, men kan være fryktelig irriterende. Noen som vet om sånt går på garanti? Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Pipinga det snakkes om er normalt i alle pc'er, har sett hundrevis av forklaringer på den, aner ikke nøyaktig hva som forårsaker det Min teori er i hvertfall at interferens i elektronikken påvirker utgangen på lydkortet. Prøv å mute lyden og se hva som skjer. jeg har det på min Asus a7n8x Deluxe, hehe. er visst normalt hos meg, men jeg hører det kun når jeg har overklokket litt og under winxp load. den er borte sånn ellers Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Kan være at en eller flere kondensatorer står å rister. Du får male de med gjennomsiktig neglelakk Dette er en teknikk som jeg har sett blitt brukt på tv'er som piper. Lenke til kommentar
waz Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Problemet er at lyden er der så lenge skjermbildet er statisk, straks det er noe som skjer på skjermen forsvinner lyden. Er derfor jeg mistenker skjermkortet for å være synderen. Hvis f.eks skjermspareren står på forsvinner lyden, men er tilbake igjen idet man fjerner den. Hvis det er en kondensater som rister, hvordan skal jeg finne ut hvilken kondensator det er snakk om? Hjalp ikke å mute lyden, så tror ikke det er interferens på lydkortet. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det kan jo være at når du har statisk bilde så er frekvensen igjennom den vibrerende komponenten såpass jevn at komponenten rekker å svinge med. Mens når bildet varierer så varierer også den frekvensen så mye at den er endret før komponenten rekker å svinge med. Dette er bare en teori da, siden jeg ikke aner hvordan forholdet mellom bildet og frekvenser på kortet henger sammen. Siden det er en bærbar så er det jo ikke så lett å åpne den for å finne den sære komponenten heller... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Årsaken er for dårlig skjerming mellom lydkortet og andre maskindeler, som oftest CPU. Ganske så vanlig på enten hovedkort-integrerte lydchiper, eller billige 200 krs lydkort. Prøv å skjerme lydkortet med litt sølvfolie pakket inn i antistatisk plast rundt. ( dvs 2 lag antistatisk, med 1 lag folie imellom ). Pleier somregel å hjelpe. Prøv også, hvis du har lydkort, å sette lydkortet så lang vekk som mulig fra andre kort og maskindeler. Hvis du har integrert lydkort på hovedkortet, deaktiver det og kjøp deg et greit lydkort, f.eks SB Live. Det lydkortet fanger opp, er ofte CPU'en som jobber og sender data mellom CPU og minnet. Hvis det ikke er lydkortet, er du sikker på at lyden kommer fra selve kassa og ikke skjermen? Mange LCD-modeller piper/lager en høyfrekvent klikkelyd/strømlyd når lysstyrken er satt til ganske lav, grunnet at den må skifte mellom av/på i en annen frekvens for å rett og slett simulere lavere lys-styrke (kommer ann på hvor billig backlight løsning som er brukt på skjermen, samme fenomen får man f.eks på billige stuelamper med dimmebryter når lys-styrken er satt til f.eks middels.) Har du skjerm som har høytalere/mikrofon koplet til maskinen via jack-plugg eller USB? Da kan også denne frekvenslyden fra skjermen komme inn via jack/USB, så inn i maskina og ressonere der hvis det er dårlig skjerming på skjermen ved lyd inn/ut-gangen på skjermen. (selvom det skjer ekstremt sjeldent) Karmacom. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Piping kan både komme fra lydkortet (forstyrrelser fra annen elektronikk), eller fra en spole på enten HK eller i poweret. Dette er i hvertfall min erfaring. På ca. 1/4 av de stasjonære PCene jeg har vært borti så har jeg hørt en slik lyd når man f.eks. scroller ett vindu. Denne lyden lokaliseres til hovedkortet eller poweret på disse. Laptoper synes jeg ennå oftere har slikt, typisk ved disk eller nettaktivitet. Uansett, irriterende... Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Du leter ikke etter den enkelte som rister. Du tar ganske brutalt å maler alle sammen. Når du har klart å avgjøre sånn noelunde hvor lyden kommer fra, burde ikke det være all verdens arbeid. Pipelyder kan være sinnsykt irriterende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå